AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.066

Vilka vinterdäck passar 1-serien?

Sida 1 av 2
Ce
79
Ceroxus
530iA -94
520i -86
Hej det börjat bli tid för vinterdäck, men vilka passar till 1-serien?
kan man ta te x från 3-serien eller 5-serien?

em
538
emilsson
i4 M50 -22
e46, e36 och z3 har nära nog samma fälgar för att du ska kunna plocka från dom, 5 serien har större rullomkrets på sina hjul.

Vanligaste vinterdäcksdimensionen på 1-serien är nog 205/55 R16, och dom finns det en uppsjö av.
Ur
184
Urma
118d -08
BMW skickade med ett par vinterhjul i dimensionen 185-60-16 till mig. Annars är nog de vanligaste dimensionerna 195-55, 205-55. 205-55-16 är konstigt nog det billigaste alternativet så ta dom.

Skiljer bara typ 1 till 2mm i inpressningen mellan E87-fälgar och E46-fälgar, E36-fälgar har precis samma inpressning som E46. I E90-fälgen blir felmarginalen större, den fälgen kommer typ 10mm längre ut.

Länk
ke
21
keab
120i -07
Hmm, eftersom jag hade en E46 förut frågade jag lokala handlarn om jag kunde behålla vinterhjulen, men det skulle förstås inte fungera enligt honom... Men han ville förstås sälja nytt.
fr
57
fredwal
118d, -08
Var hos däckshandlaren idag och kollade. Han hade Gislaved dubbade på stålfälg för drygt 8 tusen, undrar hur dom är? Enl honom så passar dom däcken 1-serien.
Tidnigen "Vi Bilägare" nr 23 har testat vinterdäck. Gislaved Nordfrost hänger inte med i utvecklingen. Passar bäst för våta vägar i södra- och mellansverige. Bästa vinterdäcken var Nokian Hakka5 och Michelin X-ice North. Jag köpte Michelin för dom var lite billigare.

Hakka 5 fungerar inte på 1-serien. Bilen blir nästintill okörbar på asfalt då antisladdsystemet får fnatt med dom däcken. Jag fick sådana monterade när jag köpte bilen men fick lov att byta omgående. Jag köpte en 120d och min far en 130 vi fick bilarna samtidigt med hakka 5 och båda fick byta.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Kör Hakka 5 (enda dubbade vinterdäcket som fanns i 18") och visst, de är lite knepiga på asfalt, men mest märker jag det när man kör med farthållaren inkopplad då den kan hoppa ur ibland. På is och snö funkar de bra och det är ju huvudsaken!

Michelin är väl annars det jag kan rekommendera.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Vilka fälgar från andra BMW serier passar 1-serien, vilka har samma bultmönster ?
Ce
79
Ceroxus
530iA -94
520i -86
Någon som vet hur Bridgestones dubbdäck funkar?
Ga
28
Galello
118d-08
På vilket sätt fungerar inte kombinationen Nokian Hakka 5 och 1-serien?
Enligt ryk 330xi "blir bilen nästintill okörbar på asfalt" ???!!
Galello
Jag vet inte exakt vad som gör fenomenet men bilen känns som den inte har något fäste alls. Antispinnlampan blinkar frenetiskt helatiden och då menar jag verkligen för allt. I kurvor i normalhastighet känns det som bilen glider i sidleds och stabiliseringssystemet varnar helatiden. Däckhandlaren provkörde bilen och sa också att den var okörbar och bytte däcken omgående utan kostnad
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
@Ceroxus: Har bytt från Bridgestone Noranza II till Continental Vinter Viking 2 pga att egenskaperna på barmark var alldeles för dåliga med Bridgestone. Nu svajar det lite med Continental ändå men det verkar vara det däcket som har bäst barmarksegenskaper kombinerat med bra vintergrepp. Nästa steg är att gå upp i fälgstorlek för att få en lägre profil..dyrare men bättre.. Hade en skön och behaglig känsla i min tidigare bil, 330 med 225/45-17", så skulle jag att min 520 kändes också..
120d
Kör med Gislaved Nordfrost 5 205/55x16 tycker det funkar skapligt nu, men när däcken var nya lös antispinnlampan en del.
Ce
79
Ceroxus
530iA -94
520i -86
Någon som har nån erfarenhet av ett däck som har fungerat bra då?
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Ingen som kan bultmönster ?
Slippy
120/5

Ceroxus
Nja, jag kör med hakka 4 nu och dom fungerar bra mycket bättre men dom är inte riktigt bra på asfalt. Har inte testat några andra ännu så jag har inget tips. Däremot ska bmw ha en lista med vilka däck som passar med DSC. -99 upplevde jag precis samma sak med dubbfria hakka. Hade kört med hakka år 98 och dom fungerade perfekt, sedan bytte jag till nya hakka 99 och då gick bilen knappt att köra. Fick tag på fjplårsdäck och allt var bra igen
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Passar denna dimension på 1-serien ?

255/40/17 Har suttit på e46.

Mvh

/Carl
Slippy
Däcken passar i alla fall bak, sedan beror det bå vilka fälgar du har om det går fram
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Oj, jag råkade visst ha totalfel upptäckte jag när jag bytte till v-hjulen idag, jag kör Hakka 4 och inte alls Hakka 5.
Kan ju förklara varför jag tycker de funkar bra...
Måste berätta att Michelin X-ice North passar fantastiskt bra till 120. Har kört nu ca.en månad med dom, både på vinterväglag och ren asfalt. Bilen blev mycket mjukare att köra,den spårar inte som den gjorde med RFT -sommardäcken och konstigt nog så gick bränsleförbrukningen också ner en aning.
Sedan har jag lite svårt att förstå varför man skall ha "öppna" lättmetallfälgar när man kör på vinterväglag där vägarna både saltas och sandas. Vid varje möte blir bromsskivorna + bromsoken nerstänkta av en sörja bestående av saltvatten blandad med sand och fragment av asfalt. Jag tycker att det duger väl med stålfälgar + hjulsidor av plast. Det blir mycket billigare,ger bättre skydd och är nästan lika snygga.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.