|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Tack Lövet och Ma1445M för klargörandet om sludgeproblemen var kanske det jag var mest oroad för. Om bilen kallas premium eller inte är inte så viktigt för mig. FÖ ett begrepp som ingen verkar kunna definiera riktigt. Esadh, låter som en bil som bara faller i bitar :( Du kan inte precisera lite vad det är som krånglar? Min egen teori om värdeminskningen är att 9-3 och 9-5 säljs som tjänstebilar i förhållandevis stort antal. Kanske lite större antal än vad andrahandsmarknaden på ett vettigt sätt kan ta hand om. |
|
Terry N |
Hej Björn Jag kollade en del på din 325 T, och såg att du bor i min uppväxtort. Jag har gått åt andra hållet när det gäller bilval, har ägt saab och audi i hela livet, och nu av en slump egentligen, blev det en bmw. (mkt välskött exemplar av en kollega) Är mkt nöjd hittills. Kollade 9-3 innan bmw köpet. Jag rekomenderar så lågt miltal som möjligt, efter 12-14' mil så håller de inte ihop som en bmw. (Storservice vid 11' mil) Välj också pilotpaktet, (regnsensor,pdc bak, elstol förare,mm) annars är den mkt svårsåld sen, de flesta har det. Är det en tidig bil 03, så kolla efter garantirep är gjorda, handtag och speglar tappar färg bla. Aeron hade 6vxl std 03. tillval efter det. Sportstolar i vector och aero, dock är de inte värda att kallas sport, de är hästlängder efter bmw sportstolar och saab 9-5 sportstolar i komfort, sidostöd, och lårstöd. (GM besparing). Lycka till hur du än gör. Tyckar man kan få bra e46 för lite pengar också... |
|
Tack för infon, Terry! Köpte en fin 900SE -95 11.000 mil att ha så länge och kanske köra med över vintern. Den är servad var 1000:e mil av föregående ägare. Lider den årsmodellen av sludge-problemen? I så fall vad är skötselrådet? |
|
|
Nej det gör den inte eftersom den bilen har den så kallade T5 motorn. Det är bara T7 (1998-2003) som har oilsludge problematik så du kan ta det lugnt. 900SE är också en utmärkt vinterbil eftersom den har så mycket vikt över framvagnen. Den tar sig fram som en bandvagn i snö om man monterar på ordentliga vinterdäck. Ett utmärkt vinterval. //Lövet |
|
Terry N |
Inga oil-sludge probs. på den, det kom med 900 facelift dvs 9-3 98-02. Är den servad var 1000 hittills är det riktigt bra, fortsätt med det. Det är en billig försäkring. Försök kolla vad de använt för olja och kör samma om möjligt. |
|
Att terry N skriver 98-02 och jag skriver 98-03 beror på att han syftar på vilka 9-3 modeller som har oilsludge och jag pratar generellt inklusive 9-5. Nya 9-3 kom ju -03. Det slutgiltiga svaret på vilka bilar som riskerar oilsludge hos Saab är Saab 9-5 Årsm: 1998-2003 Saab 9-3 Årsm: 1998-2002 //Lövet |
|
|
Edit: Notera att de bilar som ligger inom riskperioden kan ha fått uppgraderad vevhusventilation och fungera alldeles utmärkt ändå. Dessutom så har Saab 8 års motorgaranti utan milbegränsning för dessa bilar. Den förutsätter dock service exakt(!) enligt intervall. //Lövet |
|
Terry N |
Bra sammanfattat lövet. En sido historia ang oil.sludge, Hade senast innan bmw:n en 9-5 aero 00 i 3 år ägt tidigare av min bror sen ny. Den var oljebytt var 1000 mil, (gått 15000 mil när den såldes) och inga problem alls med detta. Oljebyte med korta intervaller är A och O, och eliminerar mkt fall av detta problem. Har fört lite statistik (ca 40 bilar i bekantskapskretsen genom åren) i ämnet, och flertalet har inte haft detta problem om oljan är bytt med ca 1000 mils intervaller. Sen är det inte alla bilar som har problem, har en släkting som servat enl boken (var 2000:e) och kört 20000 mil utan oil-sludge problem. Har tyvärr inte % hur många bilar som drabbades. Men som sagt din bil Björn är utanför detta problem helt och hållet |
|
Tack grabbar, ni har koll på läget hör jag. Passar på att fråga lite om koppling och vxl-låda. Kopplingen har ett ganska stortspel och måste verkligen trampas i botten för att frigöra. Men den slirar inget även om man frikopplar och varvar upp och kliver av kopplingen. Är lamellerna slut eller kan man justera kopplingen på nåt sätt? Dessutom är femman lite lurig att få i. För man spaken för långt åt höger går det inte att föra den frammåt utan man får se till att hamna bara lite till höger om treansläge. Är detta nåt som kan justeras? |
|
| Björn; Får jag fråga vad du gav för din 900? Ska åka och kolla på en 9-3 i helgen för 18 tkr... En 900 som enbart rullat 11000 mil, jo jag tackar! =) | |
| 19.000:- | |
Terry N |
Tyvärr Björn, har ingen kvalificerad input när det gäller koppling och vxllåda. Rekommenderar saabturboclub Länk motor resp. transmission forumet Lycka till! |
Terry N |
Fel, ska vara chassi,bromsar och transmission forumet, inget annat! |
|
De går att justera kopplingsvajern, om du kollar på vajern ungeför mitt på så ser du justeringen ser ut som muttrar. växellägena går också att justera men de kräver specialverktyg. |
|
| Tack, Björne! =) | |
|
Länk Den här färgkombinationen (ljust skinn och grönmetallic) tycker jag är mycket lyckad men jag är tveksam till att alla är lika tända på denna mossgröna lack. Blir den svårsåld när det är dags pga färgen tror ni? (Priset är alldeles för högt ben bör ner till under 115´ om jag ska vara intresserad.) |
|
|
Etter 6 år og 180000 feilfrie kilometer i min 2003 E46 318d Touring har jeg begynt å se etter en ny bil og en nyere SAAB 9-3 er absolut et alternativ. BMW´en har vært en fantastisk bruksbil og en ny E91 318d frister, men den er dyr og jeg tviler på om den vil være like økonomisk som vår E46 har vært. SAAB bygger fine biler, men hvordan kan vi vite om SAAB eksisterer om f.eks 3 år ? Det frister ikke å ende opp som dagens Rover eiere... med lav status på bilen, lav annenhåndsverdi på bilen og få autoriserte verksteder. Hva tror dere i denne sammenhengen ? "Freude am Fahren" |
|
| Björn, jag tycker faktiskt färgkombon är riktigt snygg! Gillar den olivgröna färgen riktigt mkt. Synd bara att Saab misslyckades totalt med 9-3;ans bakdel (kombin) då 9-3;an i övrigt är riktigt snygg (jfr. sedan)... Vad hände!? | |
|
Håller med om att sedanen är mkt lyckat i designen för att vara en SAAB. Rakt bakifrån tycker inte jag heller att kombin är särkilt snygg. Bakljusen har jag mycket svårt för, vita glas har man fram och röda bak. Men kombi gör mitt liv lite lättare och den kommer säkert vara mer lättsåld. Typisk bil för en barnfamilj som vill åka lite sportigt. |
|
| Det verkar vara ett vettigt utrustat exemplar, men som du skriver, i stort behov av prutning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.