AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.737

SAAB 9-3 alternativ till e46?

Sida 1 av 4
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Funderar på en ersättare till e46:an.

Ser att man får en betydligt nyare bil med färre mil om man satsar påen 9-3:a. Tänker mig en -03 -04 10-15.000 mil för runt 75-100.000:-

Tycker dom är trevliga att köra och ligger stadigt på vägen.

Är det annars vettiga och hyffsat problemfria vagnar?

Ser att en Aero inte är så mycket dyrare än en vector. Blir det mycket dyrare att äga en Aero? Bränsleförbrukning, försäkring, service mm?

Alla synpunkter välkomna då min erfarenhet av SAAB är mycket begränsad.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle helt klart försöka få tag på en Aero, Tekn.V. vintertestade bilen för flera år sen och tyckte den verkade rätt instabil/nervös då, det kan ju ha varit däcken också, kändes inte alls nervös på sommarväglag...

Utbudet är iaf stort, pruta ordentligt.

Mvh
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag skulle nog vilja säga att E46 var en bättre bil än 9-3 när den sistnämnda lanserades, men däremot kan man ju undra över om E46 är så pass mycket bättre att prisskillnaden är motiverad. Jag har dock inte koll på hur begagnatpriserna utvecklats, men Saab har ingen lysande historik att uppvisa på den punkten.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ja det är vettiga bilar.
För en BMW-skadad person så har E46an något som 9-3an aldrig kommer kunna förmedla, det är svårt att sätta fingret på exakt vad - det enda jag vet är att jag får en helt annan känsla när jag kör en välskött E46 med 6a, jämfört med när jag kör en lika välskött 9-3 Aero M03->.
Saaben är förbaskat vacker, inga tvivel om saken.
Men gångkulturen, responsen, ljudet, förmågan att få ned kraften i backen mm är områden som en 4cyl 9-3 Aero aldrig kommer kunna matcha din 325i på, hur många hk den än producerar.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Men å andra sidan så får du ju rätt mkt av den varan av M5an, det kanske är därför du vill prova något nytt, vad vet jag :)
Här finns lite åsikter om 9-3 sedan tidigare. Länk
Jag tycker själv att E46 känns mer välbyggd men att 9-3an kan vara ett bra och kanske ett modernare alternativ.

Försök att hitta en bil med ljust helskinn. Halvskinnet blir lätt smutsigt och slitet i tyget och bilar med mörk inredning lider enligt mig av att all plast som då är mörkgrå (ser ibland gråblå ut) ser riktigt tråkig och plastig ut. Jag hade också försökt hitta en med automat då jag tycker den är riktigt bra i 9-3an.

Mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
två.åtta> vad är det som gör att du tycker att automaten är ovanligt bra?

mvh
9-3 9440 03- Är en klart godkänd bil. mycket få modellrelaterade fel,

Motorer och vxllådor har varit bra, utom EGR ventiler på Z19DTH

chassi har varit bra ,utom stötdämpare fram som kan klappra och
Några bilar har drabbats av att handbromsen inte går att släppa.

El systemet-CAN BUS-,krabbade en del på 03-05or oftast va de fel i programvaror som löstes med en uppdatering ,men de har bytts en och annan styrenhet.

Innredningen är ok men den antireflekterande beläggningen på instrumentpanelen och dörrhandtag kan flagna, och tyget i stolarna blir lätt fläckigt.

Roligaste motorn är Aero v6,tycker personligen alla 9-3 Aero 03-är riktigt roliga att köra dock inte speciellt bekväma på dåliga vägar.även 1.9 dieseln Z19DTH är de bra drag i.
Ljud isoleringen kunde varit bättre på 03-07 man hör en heldel däck och vindbrus.

De va vad jag kom på nu.
HFR:
Lådan är kvick och smidig, växlar precis när man vill och precis så många växlar man vill (tycker jag). En trevlig bekantskap helt enkelt, därför hade jag velat ha den i en 9-3a om det vore aktuellt med en sådan. Sedan har manuella 9-3or vajer-växellåda. Jag har inget riktigt belägg för detta men kan tänka mig att en vajer med tiden blir slapp och jag kan bara föreställa mig vad det gör för känslan vid växlingar om X antal tusen mil.

Som en ren jämförelse till BMW kan jag nämna att 9-3an enligt mig och två andra funkade betydligt bättre med automat när vi vid två tillfällen provkörde och jämförde 325iA (218hk) med 9-3or med olika motorer och automat. Intrycket av E90n och E91an (båda 325iA provkörda vid två olika tillfällen) var att 325an behövde varvas ordentligt för att bilen skulle flytta på sig. Automaten i 325orna upplevdes vid gaspådrag som tvekande, lite seg och så plötsligt hände allt på en gång. Det lirade inte riktigt som vi ville. Svårt att köra halv-hårt, det var allt eller inget. Detta påtalades vid andra provkörningstillfället för återförsäljaren där vi lånat bilarna som då sa sig känna igen fenomenet men hävdade att det berodde på att automaten är adaptiv vilket ställer till det när folk plockar ut dem och bara kör korta sträckor hårt hela dagarna. Det är mycket möjligt men intrycket består. Troligtvis funkar det bättre med en 3-litersmotor tack vare det högre vridmomentet. Nu blev det varken eller efter dessa provkörningar utan en 545iA istället (där vi för övrigt upplever automatlådan som mycket kvickare) men det är en annan historia.

Det finns säkert någon som inte håller med mig men jag är inte ute efter att debattera detta utan helt enkelt svara på frågan.

Mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tack för svaret,
upplever du automaten i 9-3an som att den kör lock-up i ett tidigt stadium eller är det mkt slir? fler än högsta växeln som har lock-up?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för alla svar.
Sålde min e46:a, visst är dom trevliga att köra men rostproblemen gör att jag tvekar till ett köpa den modellen igen och priserna ligger alldeles för högt i förhållande till vad man får även om jag tror de flesta begär mycket mer än vad de realistiskt kan få ut.

Vad kan man betala för en fin 9-3 1.8t Linear -05 med 12.000 mil och fint skick. Är 75.000 rätt pris?

Vill annars ha en vector (tror jag):
Känns denna vettig om man kan få ner den 10.000 till? Länk

Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Det är ju riktigt bra pris! Men den har ju också gått långt.

Enda frågetecknet är hur turbon mår... Men det märker du när du provkör.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nockenwelle:
Nej, SAAB har inget högre andrahandsvärde och det finns väl anledningar till det.

Plus att man sitter vriden för att de envisas med att sätta pedalerna för långt till höger. Jag skulle provköra brorsans 9-5 och blev riktigt besviken när jag märkte att de inte ens hade rättat till det! :-( Dock var det mindre skillnad än tidigare så de kanske har fixat det ordentligt om tre-fyra modeller.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
BjörnB,

goda vänner till oss köpte en sådan saab som du referar till i sommras för 75000, det var lite fix för 3000 på den. Detta var dock på en bilauktion endast öppen för bilhandlare så det får ses som ett bra pris tycker jag.

esadh,

är BMWs usla 2handsvärde också en indikator på hur bra bilen är?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Saabsedaner är aldrig lättsålda så det skadar ju inte att dra iväg ett bud på den silvriga vectorn. Jämfört med resten på blocket så ligger den dock bra till prismässigt så frågan är hur mkt prutmån det finns? Men, men, bilen är ju inte såld än så att dra iväg ett bud skadar ju aldrig. Men 75.000 för en Vector -03 med 14.000 mil på mätaren låter spontant lågt.

//Lövet
Lådan har lock-up på 3-4-5ans växel,men den tillåter en slirning på 50-200rpm skillnad mellan in och utgående axel vid vissa körförhållanden för att hålla ner bränsleförbrukningen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BjörnB:

Ingen farthållare eller xenon, hellre nån av dessa Aeros men den ena har lite lackskador? svårt att se: Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Aero med automat, det är väl knappast samma usla sensonic-låda som på 90-talet antar jag?: Länk

/Robban
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hade inte tänkt aeor i första hand men det skiljer faktiskt inte speciellt mycket i inköpspris. Hur är en aero att driva jmfrt med en 1.8t?
Försäkring, bränsleförbrukning etc?

Finns en del billiga aero men ofta är de svarta, snyggt men jobbigt att hålla rent på en bruksbil.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Premien beror väl mest på om du parkerar på gatan eller i eget låst garage, den drar nog lite mer soppa om du gasar ofta, tror skillnaden är marginell. Nypriset på en Aero var nog uppemot 100´ dyrare än en standard 1,8t, så det största värdetappet är avklarat!

Svart färg är inte så kul, men jag hittade bara en röd Aero - resten var svarta...

Denna borde ha farthållare, det ingick väl i Vector?: Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
hmm..tror inte på den iden. Jag har ägt 9-3 aero och kört 2000mil.
Förstår itne hur du kan säga att den känns stadig på vägen.
Gasa fullt och du har ingen koll på vart bilen vill åka. Att köra på kurviga vägar känns mycket osäkert.

Se över service-kostnader samt reservdelspriser så börjar du nog snart att tänka i andra banor...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.