AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.739

SAAB 9-3 alternativ till e46?

Sida 2 av 4
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har kört mycket SAAB 9-5 i tjänsten och gillar inte alls de motorstarkare alternativen då bilen far över vägen och letar spår under acceleration.

9-3:an 1.8t och 2.0t tycker jag inte alls lider av detta på samma sätt. Tycker också att den är hyffsat fast i fjädringen utan att vara obekväm.

9-3 aero har jag bara kört ett par mil och inte testat speciellt hårt.

Intressant om reservdelspriser, låter inte bra.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
simon_en:
Nej. Kan det ha något att göra med att det är en premiumbil som har ett ganska högt nypris? Är saab en premiumbil? Hur menar du att du kan jämföra dessa två när de är nya?
Jag kan citera min bror när han köpte sin 9-5:
"Man hittar saabar i betydligt nyare årsmodeller än andra märken för de pengar jag vill lägga."

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
esadh,

tycker inte att ditt resonemang håller. En e39 från sent 90tal är i praktiken ofta billigare än motsvarare Volvo. BMW har nöjda ägare visst, men håller den bra kvalitet med avseende på problem och rost, mitt svar på den frågan är ett absolut nej.

Mest rättvist är att jämföra med motsv Audi och MB och där håller BMW 2hv klart sämre anser jag. Dock verkar det som om e90 och e60 fortfarande håller emot bra, medans e46 och e39 slaktas.

Håller med din bror i hans resonemang gällande saab, det är därför jag har en 9-5 aero...klart underskattad bil som är billig i inköp!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ser ingen större skillnad i pris på en 4-årig E60 mot motsvarande 4-årig E39:a för fyra år sedan. Och E34 har väl gjort samma prisresa tidigare. E39:or och E46:or har väl dessutom privatimporterats i en omfattning som jag undrar om någon annan modell gjort. Det fullkomligt dräller av bilar till salu och det inverkar naturligtvis också.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
simon_en:
Först och främst var det DU som drog upp och började jämföra BMW. BMW var inte ens med i resonemanget innan det. Jag bara ställde frågan hur DU kunde göra det så försök inte vrida på det.

Brorsan resonerade så att han hellre betalar dyrare reparationer än ränta på lån för att köpa en icke1900talare av ett bra märke. Men jag antar att du vet precis vad han menar eftersom du håller med.
Saab är knappast underskattade. De finns anledningar till att folk inte vill betala för dem.
Skillnad.

_
esadh,

du resonerade som att Saab skulle vara en dålig bil pga dålig 2hv, BMW har i de flesta fall ännu sämre 2hv...alltså måste det vara en dålig bil med samma resonemang, eller?.

Ville bara veta om du drog samma slutsatser med alla märken. Det är snarare du som försöker att slingra dig ur det hela då resonemanget inte håller. Eller hur?

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Har BMW sämre andrahandsvärde än Saab?
När jag skulle skaffa ny bil senast (jag började fundera under 2005) kostade en Saab 9-3 Aero och en BMW 325i lika mycket. Idag verkar en 325i årsmodell 2005 betinga ungefär 50 000 mer än en 9-3 Aero.
Sett till bilarnas egenskaepr var Saaben överprisd jämfört med BMW:n som ny och därmed inget realistiskt alternativ (sämre bil till samma pris, nej tack). Idag är däremot läget annat för begbilsspekulanten, för med prisgapet är det lättare att välja Saaben.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med de bedrövliga motorproblem som SAAB har i sina 9-3 och 9-5 modeller i allmänhet och Aeromodellerna i synnerhet, gör att jag aldrig skulle våga köpa en sådan bil! Totalhaverier är vanliga även hos "svenssonkörda" bilar!

Även ständigt återkommande växellådsproblem skrämmer!

SAAB lirar inte i premiumsegmentet, hur gärna man än vill marknadsföra sig som det! SAAB skall jämföras med Opel, Ford, VW, Toyota, Renault, Mazda etc. för att vara rättvis!

Min bror köpte en 9-3 och visst det är väl kanske inga större fel på bilen, men särskilt underhållande kan man inte kalla den....då var min 316i compact roligare att köra trots att SAAB:en är mycket mer motorstark...körglädje räknas inte bara i hästkrafter!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stora dyra BMW har dåligt andrahandsvärde det kan jag hålla med Simon om. Men de mindre modellerna tycker jag står sig utomordentligt bra. Ju mindre desto bättre.

Om man ska räkna Mini Cooper till BMW så har den ett andrahandsvärde som är outstanding. Försöker köpa en igen men de kostar ungefär som en 9-3 aero (samma årsmodell och mätarställning).

1-serien står sig också mycket bra. 3-serien tex e46 och e90 har stått sig bra.

Anledningen till att jag tittat på 9-3:an är just pga att de haft ett riktigt dåligt andrahandsvärde. Man får alltså en hyffsat ny, fräsch och hyggligt utrustad bil för strax över 70'. Ungefär som ebn betydligt äldre och mer sliten e46:a. Hur kvaliten är har jag inte riktigt fått grepp om men jag tycker modellen är trevlig att köra, kanske inte som en BMW 3-serie men bättre än de flesta andra svenssonbilar.

Motorproblemen har man ju läst/hört mycket om. Gäller det bilar från -03 -04 -05 också?. Klarar man sig med tätare oljebyten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tätare oljebyten och olja av högsta kvalitet är en bra början, men tyvärr beror problemen på fundamentala felkonstruktioner i motorerna...

Dels bygger de på väldigt gamla motorkonstruktioner som inte var avsedda för dagens höga effektuttag, dels gör turbon att oljan slits hårt, dels ligger katalysatorn väldigt dumt placerad nära oljetråget och det gör att oljan får allt för hög temperatur...oljebytesintervallen har man valt pga marknadsföring i stället för tekniska realiteter i dessa motorer...det skulle nog vara omöjligt att sälja några bilar om man angav att oljebytesintervallen skulle vara 500 mil...

Personligen skulle jag snegla på en E39:a av senaste modellåren i stället för 9-3, otroligt mycket mer bil för pengarna!

Även E46:orna har börjat rasa ganska mycket i pris tycker jag....(tyvärr för min del...)

Till och med en 7-serie har jag börjat fundera på, där får man ännu mer bil för pengarna - enda nackdelen är väl att grannarna då tror att man börjat sälja knark...(särskilt om bilen är svart med svarttonade rutor) :o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara så att ni vet det så har den 9-3 generation som BjörnB letar efter inga som helst motorproblem. Oilsludgeproblematiken gäller 9-5 fram till 04 samt 9-3 mellan 98 och 02. Inga andra.

//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
simon_en:
"du resonerade som att Saab skulle vara en dålig bil pga dålig 2hv, BMW har i de flesta fall ännu sämre 2hv...alltså måste det vara en dålig bil med samma resonemang, eller?."
Nej, nej, nej. Faktafel samt jämförelse mellan äpple och päron.
Vet du någon premiumbil med bra andrahandsvärde? Är saab en premiumbil? Varför jämför du saabs prisfall med en premiumbils prisfall? För det är DU som drog in BMW i mitt resonemang, vilket bevisar att du inte har förstått någonting av det jag skrev.
Detta är i det här läget retoriska frågor. Det betyder att det inte är meningen att du ska svara på dem. Jag vill inte längre upprepa samma saker för att försöka få dig att förstå någonting som du bevisligen har snöat in på. Eller vill du inte förstå? (också retoriskt)

Det enda jag vill slingra mig ur är en diskussion med en människa som inte har hjärnceller till att förstå att det inte bara är två faktorer (bil+kvalitet=2hv) som styr andrahandsvärde. För det är DU som har dragit upp det och hela tiden DU som återkommer till det resonemanget. Sen att du försöker lägga det resonemanget på mig är bara barnsligt.

Läs inte inläggen som fan läser bibeln så kanske du kan lägga energin på vettiga inlägg.

End of respons.

_
OBS OBS OBS OBS OBS ---Saab 9-3 9440 03- Har INTE de motor-problem som Den äldre generationen hade ,det är nyutvecklade motorer dom är inte på något vis besläktade. Motorn med syskon Sitter även i nyare Opel .

Och Cadillac.
No
5.161
Nockenwelle
Värdefallet har nog inte så mycket med "premium" att göra. Däremot blir ju tappet i kronor räknat normalt sett större på en bil med högt nybilspris än lågt. Således får en BMW 5501 en betydligt större värdeminskning än en 120i
No
5.161
Nockenwelle
Skall naturligtvis vara BMW 550i, inte BMW 5501, ovan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men procentuellt faller nog en Saab otroligt mycket egentligen. En 9-5 Aero 05 kostade ungefär 370.000kr ny. Nu kostar de runt 120 på blocket. Det är restvärde på 32% på 3 år. Tror nog att BMW håller värdet lite bättre än så. Saab är helt enkelt lite för dyra nya men eftersom de säljs uteslutande som tjänstebilar säljs de ändå. När de väl kommer ut på andrahandsmarknaden prissätts de i jämförelse med andra bilar och då har de inte så mycket att komma med längre Saab.

//Lövet
No
5.161
Nockenwelle
Ja, det är nästan 32 % per år i värdeminskning. Men som du skriver Lövet, 370000 i nypris för en 9-5 Aero är för högt (och inte så lite heller).
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nockenwelle:
Korrekt, värdefallet har inte med premium att göra, tvärtom - det är premium som har med värdefallet att göra. Skillnad. Premiumbilar har väl alltid ett högt nybilspris relativt andra bilar, eller hur? ;-)

Premiumbil ger stor värdeminskning men en stor värdeminskning ger inte nödvändigtvis att det är en premiumbil, vilket saab verkligen bevisar.

Och även om man tar ned nybilspriset på en saab 9-5 aero -05, som Lövets exempel, från 370tkr till 270tkr (vilket fortfarande hade varit överpris) och man fortfarande skulle kunnat få 120tkr så skulle restvärdet efter tre år ha varit 44%. Det är fortfarande inte ett bra andrahandsvärde, vilket speglar vad folk tycker om deras kvalitéer. Och här snackar vi inte om någon rädsla för v8 och mytiska kostnader - det är kostnader som folk verkligen känner till.
Och hur många bilar sjunker under 50% i restvärde efter 3 år?

Som en liten fingervisare så kan man faktiskt snegla två sekunder på BMW.
325 -05 nypris: 303tkr; nu: 190tkr; restvärde: 62%
523 -05 nypris: 326tkr; nu: 210tkr; restvärde: 64%
M5 -05 nypris: 827tkr; nu: 450tkr; restvärde: 54%
M5 måste väl ändå räknas som en premiumbil som borde ha ett lägre procentuellt restvärde än en dussinbil, eller?

Och för att ge trådstartaren något annat än värdeminskning i oväsentliga intervall så ska jag ge samma råd som till brorsan:
Om du chansar på att inget går sönder och du inte ska ha den mer än över vintern så prova den. Räknar du med att få reparera den dyrt så blir du inte besviken när det kommer dit.

_
Björn; Förstår mkt väl ditt resonemang, en beggad 9-3 (-03 och framåt) är extremt mkt bil för pengarna. Visst, det är ingen BMW men känsla, kaross, motor håller än dock hög klass i förhållande till det du får lägga ut. 9-3 från 03 och framåt är inte särskilt drabbad av de problem fesad nämner varför jag tycker du gör helt rätt i att snegla på en sådan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.