AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.519

Vad försöka härnäst för att bli av med vibrationerna?

Sida 1 av 2
Tjena!

Vet att det redan finns mängder med info, mer har läst nästan allt som finns på Autopower resp bimmerforums.

Hoppas jag kan få några uppmuntrande ord och kanske några bra tips!

Följande är gjort för att bli av med 110+ vibrationer (vibrerar i hela bilen bara lite i ratten):

-Helt nya OEM fälgar och nya PS2 däck road forced balanserade

-Skivor runt om bytta, alla medbringare (nav) rengjorda mycket noga

-Höger bakre hjullager och medbringare bytt

-Bakvagsbussningar (de fyra stora) utbytta

-Inga glapp i andra bussningar bakvagn

Kan nämna att om jag balanserar däcken känns det ingen skillnad alls trots en obalans förra gången på 25/15 gram på ena bakdäcket. Det känns som den obalansen är obetydlig i sammanhanget.

Vad tusan ska jag hitta på härnäst? Byta drivaxlar? Kardanaxel? Elda upp bilen och köra ner den i kalkbrottet :) ?

Hoppas ni kan komma med några förslag! Det som gör att man tappar lusten är att nästan inga trådar innehåller några lösningar. Ger folk bara upp?

Ha det bra!

/Samuel
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Skulle tro att felet ligger i kardanstången.Finns flera som bytt och bilen har blivit bra efter det.
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Japp, efter byte av kardanen blev vår E39:a vibrationsfri.
TACK för svaren mycket intressant info!

Kan ni förklara lite mer hur vibrationerna kändes? Var det värst vid gaspådrag runt 120?

Anledningen till varför jag inte misstänkt kardanaxeln innan är att bilen går helt perfekt under 100 km/h och i alla fall på E34 och E32 brukar väl vibrationer från kardan, hardy-skiva osv göra sig gällande runt 60 km/h? Enligt de BMW mekaniker jag talat med så finns det ingen som bytt kardan på en E39 pga vibrationer. Det finns heller ingen som skrivit att de gjort det på något forum vad jag vet, förutom nu såklart.

2002tii, vet du vilka modeller det har handlat om? 525, 530? Finns de som bytt på forumet, skulle vara intressant att få reda på mer?

Barre, vilken modell hade ni, vilken verkstad diagnostiserade felet och vad kostade bytet totalt? Hur långt hade bilen gått?

Återigen tack för att ni försöker hjälpa till!!!
En fråga till!

Barre, var bilen vibrationsfri några mil efter att den varit upphissad för exempelvis däcksbyte? Kanske ändras vinkeln mellan kardan, växellåda och diff?
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Nu är det några år sedan men vad jag minns så var det mellan 90-110 detta hände. Upphissad eller inte, hm, i o f s var den inne ett antal gånger på BMW och jag var hoppfull varje gång när jag fick tillbaka den och då hade den väl varit upplyft men eftersom det är 4-5 år sedan så är minnesbilden lite suddig.

Minns att dom bytte och balanserade däck, bromsskivor + massa annat innan man till slut bytte kardan och sedan vart det frid o fröjd.
OK, tackar!

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
prova byta hardyskiva
eller stödlager

du kan aven soka har pa forumet
sok pa homoknut
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Komplett kardan med hardy, stödlager, homo går väl på ~5000:- om jag inte minns helt fel? Kan vara värt att byta hela skiten istället för att chansa på enstaka komponenter. Bör väl inte vara så jättesvårt heller under förutsättning att man kan få upp bilen lite. Av med avgassystemet och lite värmesköldar så hänger den ju där.

Har själv funderat på att byta hela min då jag har konstiga vibrationer framförallt när det kommer mycket vatten under bilen, när man kör i kraftiga regnväder och det är mycket vatten på vägbanan. Jag har bytt allt annat jag kan tänka mig, dämpare, fjädrar, stabilisatorstag, krängningshämmare och bussningar till dessa, bakvagnsbussningar.

Tänkte även gummiupphängningarna till lådan men jag vet inte om de kan va nåt, tror det är rätt "lätt" och billigt iofsig?
ravve, priset låter ju överkomligt. I vilka hastigheter uppkommer vibrationerna? Är det mer när du gasar "lagom"?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Mina kommer oavsett hastighet men öka i intensitet när jag gasar.

Känns i hela bilen, som om något hammrar rakt under armstödet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Glömde nämna innan att jag även bytt fälgar/däck och det är ingen skillnad mellan sommar och vinterhjulen.
Efter att kört hem idag måste jag snarare säga att vibrationerna börjar vid 90 km/h men då endast vid gaspådrag för att sedan övergå till allmänna vibrationer runt 110+.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Blev osäker om det var e39 nu när du frågar sådär.Men det är ju samma konstruktion som på e34 så det är ju helt klart värt att kolla upp om allt är som det ska.
Mi
8
Mistoj Z3
BMW Z3 Cab 2,8 -98
Jag har vibrationer mellan 120-135km/h. Slår aldrig fel. Har inte bytt något än. Under och över den hastigheten går den som en dröm. Nu har jag en anledning att köra förfort iaf.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
På min var det torrt fett i homoknuten,takk til hassos tips på forumet som gjorde bilen vibrasonsfri.
Lika här, vibrationer vid 120, under eller över 120 går den helt vibratonsfritt, känns mera när 18" åkte på än med vintersulor.
Jävligt irriterande när solskyddet börjar fladdra :-(

Vart sitter HOMO knuten ?
Måste man plocka isär eller kan man smörja den på plats ?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Sitter i anslutning till "bakaxelklumpen" och måste skruvas av för att kunna byta fett och packning.
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Haha finns det verkligen något som heter homoknut?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Homokinetisk knut heter de "egentligen" :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Klart att homo-Knut finns. Jobbar på BMW reservdelar i Assleröd.... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.