AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.133

Får jag ner en M3 E46 i garaget?

Sida 1 av 2
nu står jag snart i kast med att "investera" i en M3:a, men som vanligt när jag ska byta bil så står jag inför detta problem:
mitt garage är underjordiskt, vilket innebär att det finns ett krön precis innanför portarna. nu är jag lite rädd att en M3 ska ta i på vägen ned.
så här har det varit med mina tidigare bilar:

E46 330 cab: inga problem själv i bilen, men med passagerare kunde den ta i lite.
E30 325 Touring: tog i med sommarhjulen på, men inte med vinterhjulen. den var nog lite sänkt också.
E39 530 Touring: inga problem alls.

tilläggas bör att min granne tidigare hade en E39 M5, och den verkade gå ned utan problem.
vad tror ni, finns det något sätt man kan räkna ut detta? det vore surt att köpa en bil och sedan inte kunna ha den i garaget. (byta garage är inte aktuellt)
eller det kanske finns någon vänlig M3-ägare i östermalmstrakten som vill komma förbi och titta? :)
sorry för ett långt inlägg, alla tankar och idéer uppskattas!
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Kan du bara inte lägga ut "plattor eller plankor" vid framhjulen när du kör in? Eller använder du det ut och in flera gånger per dag? Finns inget annat att sätt än att testa med en m3a... Tänk på att den är lägre än m5an och 330caben. Dock kortare hjulaxlar än 5an. Lycka till!
jag har funderat på det där med plankor, men eftersom jag kommer köra in och ut mer eller mindre dagligen, så känns det lite halvtradigt.
tänkte att det kanske fanns något matematiskt geni som satt på någon magisk ekvation. ;)
skit att jag inte känner någon med en M3, det kanske bara är att testa som gäller. eller så smyger jag ned varje natt och filar lite på krönet utan att någon märker det. (ungefär som när folk gräver ut sig ur cellen i fängelsefilmer), så kanske jag kan köpa M3 om ca 3 år. :)
Jag har haft samma problem med sänkta bilar (E39, E36 och E34) i mitt garage som är i källarplan, dock har jag inte några problem med M3:an (E46) men min är helt original i fjädring. För de bilar som inte gått in har jag haft en planka att lägga ner vid in och utfart.

/Micke

Länk
ok, hmm det låter ju positivt. jag vill ju helst ha en bil som är helt original.
men vad tror du då, Micke169; om 330 caben gick in utan problem? det var någon gång när jag hade en halvtung polare i bilen som det tog i pyttelite.
det kanske borde vara lugnt. min E39 (ej sänkt) är ju inte ens i närheten att ta i.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Är M3 lägre än övriga E46 med m-chassi? Kanske M3 fronten oxå går lägre ner än övriga?

// M.V.H. Daniel
Jag tror M3:an går in om 330:n gick in, hade jag bott i närheten hade jag kommit och testat åt dig. Hoppas det löser sig och att du hittar en fin M3:a.

/Micke

Länk
min 330 hade inte M-chassi. (tror ja iaf)
fronten är inga problem, det är när bilen är på mitten av hjulbasen som den kan ta i.
tack Micke169 för de uppmuntrande orden! hade jag inte haft en sådan jäkla hangup på färger, så hade jag gärna köpt din bil. den verkar riktigt fin!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Vet inte om jag e trött i huvudet men hur hjälper det med plankor under framhjulen i detta fallet? :)

// M.V.H. Daniel
om man lägger plankor där framhjulen kommer befinna sig när hjulbasens mitt är vid krönet, så borde bilen höjas tillräckligt för att gå över utan problem. eller nu kanske det är jag som är trött i huvudet? :)
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Gör en cement gjutning på ca 1 meter :D kostar ca 300kr blandat och klart så ställer du bara upp några plankor som formar. Ingen som kommer att tänka på det;)

Absoluta nödlösningen haha, Allt för en m3a
perfekt! jag är säker på att min bostadsrättsförening inte kommer ha något alls emot det. :)
Jag kan komma förbi med min och testa om det är intressant..
DennisH: På riktigt?! det är högintressant!
jag PM:ar dig min adress, så kan vi ju se om det funkar för dig någon gång.
verkligen hyggligt av dig! :D
Annars kan jag ta en sväng nu. Bor på Södermalm. Så det tar väl 10 minuter eller nåt.
hehe, inte ska du väl ut och köra mitt i natten. men om du inte har något bättre för dig så... :D
Nä. men det är bara kul att åka lite ju...... P.M:a adressen så är jag där om 15 minuter
done! :D
Gemini__
Glöm inte att uppdatera för oss alla här som sitter på helspänn och väntar på svaret =)
Det gick ju alldeles utmärkt det där! :D
tight så inåt h_vete var det, men den tog inte i.
men det bästa var att jag fick åka med en bra sväng och prova båda stolarna.
sjukt fin bil, inget snack om att det är en sådan jag måste ha.
så nu är det kört för mig, nu blir det inget mer spring på krogen. nu ska alla pengarna ner i en ny bil!
fantastiskt vilka trevliga, hjälpsamma människor det finns!
Tack än en gång!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.