AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.929

E36 M3 limo: Familjebil? Får man in barnvagn?

Sida 1 av 2
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har en 540iAT -00 idag som är/var tänkt att fungera som familjebil. Men jag har fått för mig nu att jag hellre vill ha en M3 E36 limo. Något lite mer körglatt.
Körde tidigare Alpina B6 2,8 E36, den funkade bra även vintertid, plus väldigt underhållande. Men är det någon egentlig skillnad att använda M3 året om? Och får man in en Brio Sing därbak i en e36 limo?

Vilken är minsta fälgdimension på M3? 17"?

Någon med erfaranhet?
Tjena Jonas,

Du ska inte köpa denna då? :)

Länk

Känns den bekant? :-P

Mvh Tobias
Den är som en giftorm på vintern. Diffbromsen gör bilen väldigt lynnig vid halka men underbar när det är torrt. Sen är den egentligen för låg för att köras i riktigt vinterväglag också. Jag testade 2 veckor, sen blev det vinterförvaring 2 säsonger.
Angående barnvagn kan jag inte uttala mig.

Flåklypa
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Tobias,

Den känns igen. Har man sett några gånger i mina gamla hemtrakter. =)
BTW så har din E28 528an satt sin sista potatis nu, toppen har gått på den. Synd. :)
Dock verkar den lite för fin för att brukas året om som jag tänkt isf. :)

Flåklypa,

Ok... Tyckte min Alpina var underhållande och förhållandevis lättkörd vid vinterunderlag. Då hade jag odubb och lamelldiff på den.

Vad är minsta fälgdimension på M3 limo? Hade du dubb eller odubb, Flåklypa?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag hade E36 sedaner när mina två första barn var i barnvagnsåldern. Det gick bra och bagageutrymmet på M3 E36 borde väl inte skilja sig från 325 och 328 E36. Det gäller dock att undvika onödigt stora barnvagnar. Fall inte för larvet med klunsiga barnvagnar. Välj barnvagn efter bilen, inte tvärtom. Om det är något som vi män bör hålla hårt på är det detta.
Kan instämma/bekräfta vad flåklypa säger om vinterkörning, lynnig och inte särskilt kul. En e36 med antispinn och m3 e36 är som dag och natt, helt olika bilar vintertid.
Jag vet inte vad minsta fälgdimension är men har för mig att vissa 16 tummare fungerar. Är dock osäker på det. Sen har 3.2an andra bromsar än 3.0an...större?

Jag hade inga vinterdäck till den eftersom jag inte körde på vintern. Räcker med att det blir blött så är M3an lynnig om man ligger på lite. När det släpper det så släpper det rejält. De få dagarna den smakade på snö så hade jag sommardäck. Då räckte det med att jag släppte upp kopplingen för att bakhjulen skulle tappa fäste av kompressionen i motorn. Och det vid helt normal körning....till och med lugn körning.

Hade även en 328 med ASC, den fungerade bra på vintern.

Flåklypa
...släppte upp kopplingen vid nedväxling alltså. Var bara att trampa ner pedalen igen och hoppas på fäste. Fick köra på ruskigt låga varvtal hela tiden.
Men som sagt, det var bara ett par dagar jag körde så...och med sommardäck. :-/

Flåklypa
Jag körde 1 säsong på nya dubbfria Nokian rsi 225 45? r17
Visst går det men det är inte roligt då bakdiffen tenderar att pytsa ut kraften lite som den vill i kurvor när man är på gränsen.

För övrigt var dubbfritt fel val:
- inte fullt fäste när de som mest behövs, och de behövs
- för mjuka när de är torrt, inte direkt sportbilsmässigt
- nästan slut efter 1 säsong
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Med dubb borde det fungera tillfredsställande då kanske?

Är så sugen på något mera körglatt som inte kostar multum (hmmm...) som man får in tant och barn i.
Jadå de funkar.
Man kan ju undvika att ha familjen med på första träningspasset.
Exempelvis på glashala landsvägar kan de kännas jobbigt (i hög fart) redan när man lättar på blyfoten och får lite motorbroms/sne-verkan på bakhjulen.
Men funkar gör de som sagt, dubbdäck rekommenderas och lastutrymmet hade ju Nockenwelle en bra lösning på
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
När jag köpte M3an i November -05 lär jag den rulla några veckor. Lite halka blev de och den är INTE rolig på vintern. De ska gå brett när man vill men inte ör jämnan. Helt olik 325àn och 328àn jag också ägt. Vad gäller plats... så är hade mor och far först en Ascona B när jag och syrran va små, sen bytte de till en E30.. Funkade hur bra som helst! Min bror kör Alfa 156 och har småbarn. Funkar kalas där med. Varför man ska skaffa sig en stor "tråkig" bil bara för att man får smått är inget nödvändigt. Tror alla gånger du får in en normal barnvagn i skuffen på en E36à.

oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Kör e46 m3 med barnvagn och barnstol utan problem. Körde en kort stund i vintras, men blir inget mer med det, mest för att hålla bilen fräsch. e46'an har ju lite mer hjälpmedel dock, dsc och antispinn, och med smg'n även slirkoppling så man inte låser upp bakhjulen. Finns ju klart roligare vinterbilar..
jonasjonas: Stackars min gamla 528:a :( Den gick som ett skott iallafall :-D Saknar BMW bilarna ibland... Får åka Volvo 745 i vinter som vanligt... Är iallafall bakhjulsdrivet :)

Mvh Tobias
M3 e46 fungerar i alla fall bra på vintern och med bra driv.
Bjuder på en lite rolig bild från en resa till Åre för 2 år sedan.
Värsta familjebilen :)
Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Nockenwelle, a_wingard73,

Nä. Det är väl som ni säger, vi får nog plats i en E36. Min bättre halva här hemma var väl den som var den drivande i kombiköp egentligen. Var lika bra att verkställa order för att unvida tjat här hemma.
Men det är ju så tråkigt att köra automatväxlad gubbracer. Blir ett hjullagerbyte på 540, sedan annons...och M3 e36 limo-jakt.
Det funkar helt klart med barnvagn i en E36. Finns bara viljan så går det och att man inte tycker det är "bök och stök" med att ta bort hjulen från vagnen varje gång. Tar du bort "liggdelen" och vänder den 90 grader så får man in underredet. Hjulen är ju bara att lägga i underredet. Vi har för tillfället två barn (2 och 7 år) men en tredje på väg. Att åka på semester eller åka till Gekås i Ullared är kanske inte att tänka på =) Enda anledningen till att åka till Ullared är ju ändå bara Köhler Racing =)

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Gekås har jag inte planerat att besöka, och det är bara en på jäsning i ungen. Ploppar ut vilken dag som helst nu. Och några fler knoddar blir det inte än på ett tag. Finns redan ett stort barn i hushållet:)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Köp en alpina b3 3,2 ! Där är en kombi -97 på blocket.
mvh stefan
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Stefan,

Har sett den. Tyvärr för dyr, tycker jag. Och dessutom vill jag ha en M3 limo.
Jonas om du köper en M3 vill jag åka med en tur Norrtälje - täby !!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.