|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Nej mätarn står på mitten som vanlit även fast bilen kokar? | |
| kan de va nån givare som spökar? | |
| den elektriska vattenpumpen va har den för funtion om den inte funkar kan de då bli så att bilen kokar? me tanke på ja inte får nån värme i cupen heller? värme ventilerna klickar när man vrir på värmereglaget så då antar ja dom öppnar o stänger som dom ska men den elektriska vattenpumpen som sagt det går ju 3 slangar i från den ska dom va varma? mina ä inte varma. | |
|
Den elektriska vattenpumpen cirkulerar vattnet i värmekretsen: Länk Värmeventilen står normalt öppen då den är opåverkad elektriskt. Är du osäker på ventilens funktion kan du ta bort elkontakten då du luftar så att ventilen öppnar helt. Hur såg vattnet ut då du tappade den gamla kyklaren? Var det brunt och sörjigt, eller rent? Som någon nämt, ställ bilen i lutning och fyll på och lufta länge på båda skruvarna tills det kommer vatten. Värmen på fullt. |
|
|
grejen ä att ja inte kan ta mig te nån lutat backe typ då ja inte kan köra bilen o vill inte köra den när den börjar koka.vart sitter den elkontakten till värme ventilen??? jag har haft i kylartätning i kylet så vattnet va la lite brunt pga av de. jag skruva även dän slangarna till den elektriska vattenpumpen o kolla så de kom vatten där o de gjorde de när den gick upp till mitten av strecket på tempmätarn o de ä även då bilen börjar koka. ja hade luft skruvarna öppna länge me nde kommer bara ånga som sagt ur dom. |
|
|
Du kan alltid hissa bilen i fram med hjälp av en domkraft. Nu vet jag inte riktigt hur din motor är men om du har stora problem med att lufta så fyll expantionskärlet till max. I min M30 motor så öppnar jag luftskruven (på min sitter luftskruven på termostathuset) och fyller på med kylarvätska tills det börjar rinna ur lufthålet (detta utan att ens starta motorn). När väl termostaten öppnar och börjar cirkulera kylvätskan i kylet så kommer mera luft att sammlas vid/i termostathuset, då är det dags att lufta igen. Sådär får man hålla på, när systemet verkar stabilt så kan ett par provturer i backar och svängar få ännu mera luft att för flytta sig till termostathuset. Har du spolat igenom kylet när du tappade ur den gammla kylvätskan? (kanske sitter nån skit och blockerar). |
|
| ja ja har spolat igenom o ja har luftat även på termostat huset och på kylet Men genom o hälla vatten innan man ens startat bilen ska man stänga skruven sen då o starta bilen o öppna igen efter ett tag? | |
|
JA precis så. |
|
| ok ska kylar locket till expansionkärlet va på eller kan man ha det av me tanke på man måste ju ev fylla på vatten osv? | |
|
Hur mycket vatten har du fyllt i ungefär efter att allt var tömt? Själv brukar jag fylla ALLT fullt (inte riktigt helt fullt i expantionskärlet) efter man har tömt systemet helt på vätska. Tar bort båda luftningsskruvarna och fyller tills det rinner över där vilket krävs endel tålamod då det ibland kan verka fullt men så kommer det några bubblor oxå går det i någon dl till. All uppfyllnad gör jag innan jag startat bilen sen skruvar jag tillbaka alla luftskruvar och lock och startar motorn så den får komma upp i temp. När den kommer upp i temp brukar jag öppna luftskruvarna en åt gången och se om det kommer någon luft och försöka få ut det mesta samtidigt som man håller koll på nivån i exp.kärlet. Sen är det bara att vänta tills termostaten öppnar och sen lufta igen. Såhär med luftning och kolla nivå i exp.kärlet kan du få hålla på några gånger innan det blir bra. |
|
| ja nu efter ja bytte vattenpumpen så fyllde ja i alla slangar först sen kylet dock nu ida så lossna den där ovala pluppen längst ner i kylet som sitter där nere om man tittar ner i expansionkärlet när de ä tomt måste ja byta kylet nu bara för de? | |
|
du måste lufta hela kylsystemet ordentligt. det kan ta tid att göra det. det är inte din vattenpump det är fel på utan varje gång du byter kylvatten så måste du luft. du har bilen igång. öppnar luftningsskruven som sitter på toppen på kylaren. BARA den översta eftersom luften stiger uppåt. sen så låter du bilen stå på o du ser att det kommer att försvinna vatten i kylaren eftersom att det går in i systemet. slå på fläkten för fullt inne i kupén och full värme på vreden. sen fyller du på vatten i kylaren när du ser att det försvinner och du ska ha luftningsnippeln öppen hela tiden. NÄR det börjar komma varmluft inne i kupén så kan du stänga luftningsskruven och stänga locket på kylaren. då har du luftat ordentligt. |
|
|
jag testade även de men de hjälpte inte bara koka ändå Men får tacka för alla tipps o råd men sålde bilen idag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.