|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
RKL |
Nu har jag fått tillbaka pengar från mitt försäkringsbolag för länkarmsbytet. Dom drog av först ca en tusenlapp från vad jag hade betalt pga att bromskivorna också hade bytts. Dom drog naturligtvis av självrisken på 1500. Resten fick jag tillbaka. Jag fick höra att länkarmar normalt inte ingår i maskinskadeförsäkringen men att dom ville vara hyggliga. Det tackar jag för. MVH |
|
Är Länkarmar samma som Pendelstag? Då jag beskrev problemet för BMW sade de att det antagligen är pendelstagen. Jag har ett 'klonk' i framvagnen vid tvära gupp och lite 'nervös' styrning vid spårig asfalt. Försöker med Goodwill... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Hur ser man om länkarmen är utbytt? Finns två varianter, en med en massa stora "håll", och en hel massiv, vilken är den "felande" armen? |
|
|
det är en sak här som jag är väldigt nyfiken över. det är hur mycket en länkarm egentligen kostar till en e46'a? vet någon det? jag har nämligen precis bytt länkarmar på min 318is e30 90'a. jag gjorde det själv och det var rätt lätt. länkarmarna kostade 1005kr styck. det var någon innan som skrev att arbetskostnaden var 950kr eller nått sånt. jag vet inte om det var för att byta en länkarm eller två. när jag frågade på bmw skulle dom ha 700kr för att byta en. svindyrt. det var därför jag gjorde det själv. hur som helst. på min skulle det alltså kosta: 1005+1005+700+700=3410kr det skrevs tidigare att det kostade 8000kr att byta länkarmar. varför så mycket dyrare på e46 än på e30? verkar skumt tycker jag. till 2002tii... jag vet inte hur det är på e46 men på e30 så kan inte ratten hamna snett för att man byter länkarmar. e46'an kanske har en mycket mer avancerad länkarm. |
|
|
Problemet med E46:ans länkarmar är att de är gjorda i aluminium och har en integrerad spindelled. En mer komplicerad konstruktion helt enkelt! Enligt den prisuppgift jag fick på bärarmarna skall de kosta drygt 2500kr/st plus arbete och bussningar mm. Summa summarum: totalkostnad ca 7500kr. Mvh |
|
|
nu har jag varit inne och snokat lite på mekonomens hemsida. där står det att en länkarm komplett med spindelled kostar 1579kr. det borde då alltså kosta typ 1579+1579+700+700=4558kr länkarmen till min e30 var bara typ 50kr billigare på mekonomen än på bmw så det borde väl inte skilja så mycket på e46 prisberäkningen även om man köper bmworginal. skumt??? nån som kan förklara? |
|
|
2500kr.. aha.. fan då var det rätt mycket billigare på mekonomen. då borde man lika gärna kunna köpa länkarmar därifrån. jag menar, kvalitén kan väl inte vara sämre på dom än bmworginal. bmw's orginal länkarmar verkar liksom inte va så bra. |
|
|
Konstruktionen har förstärkts. Om man byter får man en kraftigare bärarm med kraftigare bussningar och tjockare gods. Mvh |
|
|
aha.. jag skulle vilja ha aluminumlänkarmar på min e30 också. det verkar fräckt. mina vägde verkligen bly :( |
|
Fredrik1981 |
Hej! När jag bromsar in så vibrerar det, kan det vara skeva bromskivor och dåliga länkarmar eller ?? Har även en oljud från bakvagnen som låter mer ju snabbare man kör, vad kan det vara ?? MVH Fredrik |
|
jag tror nog mest att dina vibrationer vid inbromsning har med bromsskivorna att göra. när jag blev stoppad i besiktningen för glapp i spindelled(på länkarmen) så märktes det ingenting vid inbromsning. jag kunde bromsa stenhårt från 170 till 0 utan minsta vibration. ljudet från bakvagnen är kanske ett kullager som har blivit dåligt. |
|
|
När ni pratar om 3 års garanti vad menar ni då igentligen? Jag trodde BMW hade 2 års nybilsgaranti och 3 års fri service. Refererar ni till vagnskadeförsäkringen eller? |
|
|
BMW brukar ha en gräns på tre år för goodwill-åtaganden. Mvh |
|
| Har precis bytt på min 320 d touring som är uttagen 00-09 och har gått 9 200 mil. | |
eplrini |
Fick just mina länkarmar bytta på min 328 -98 som gått 4000 mil. Fick det på Europlus försäkringen... /Rickard |
|
Köpte min 318 -99 nu i våras, fick med ett års europlus garanti. Bilen är uttagen slutet på juli -99 så tre års goodwill börjar ta slut, kan jag känna mig lugn iom att jag har ett års europlus? Den har bara gått 2.7k mil så jag har inte hunnit märka något ännu förutom väldigt nervös styrning vid ojämn asfalt. |
|
|
På min E46 328 -98 fick jag byta mina länkarmar och bromsar som följd också... |
|
|
S 328 R: Vad kostade allt detta? *nyfiken* |
|
|
Jag har just varit på snabbservicen i Solna och konstaterat att länkarmarna är kass och måste bytas. Bilen har gått 3900 mil och det är inte mer än ett par veckor sedan som problemen uppstod. BMW har ett års nybilsgaranti, men ett förlängt åtagande på denna reparation till två år. Detta ska även gälla typfel som kass kylarfläkt (vilket min bil också haft). Med tanke på kostnaden (se inlägg ovan) är det mycket klokt att låta verkstaden kolla länkarmarna innan den förlängda garantin går ut. Jag trodde först att enbart 98 och 99:orna var berörda men felet fanns kvar längre än så. My Bimmer is my mistress |
|
|
Samma sak på på min 320 CI -01 2800 mil. Servicekillen sa att det var förlängd garanti 3 år eller 10000 mil. Passa på!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.