AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.604

HUR MÅNGA HAR FÅTT BYTA LÄNKARMAR PÅ E46?

Sida 1 av 5
RKL
Pga att många har fått byta främre länkarmar på tidiga modeller av E46,(3-serien nya karossen från 1998 och framåt)skulle det vara intressant att få veta hur många som har haft detta problemet. BMW säger att det inte är något generellt problem, och att man därför inte har haft någon kampanj gentemot kunderna, för att åtgärda detta.
Alltså hur många av er har haft detta problemet?

MVH
RL i Göteborg
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kommer att få byta! Skall boka tid idag. Båda länkarmarna (spindellederna) plus bakre bussningarna till dem är "slut" efter tre år och tre månader. (7300 mil).'

Ca var fjärde E46 som har besiktigats har fått nerslag på länkarmarna (spindelleden) och då skall man tänka på att en hel del har bytts på garantin!

Min egen grova uppskattning efter att ha pratat med olika personer och läst här på forumet är att ca hälften av alla tidiga E46:or är drabbade. Det är inget litet konstruktionsproblem vi talar om.

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Trist om BMW E46 har liknande kvalitetsmiss som Audi har med sina länkarmar....

De går tydligen alldeles för fort nuförtiden med utvecklingen av nya bilar.

Hoppas att BMW löser detta innan fler blir less på en annars ypperlig bil.

Mvh Janne.

sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Hej,
Dum fråga. Hur märks det. Tre års garantin går ut nu i juni. Ska in på service dagarna innan garantin går ut.
Kan ju vara bra att kolla innan, så kan man ju påpeka detta vid servicen. Men hur kollar man. Bilen känns bra i styrningen annars. Det ända jag märkt är att den är aningens nervös vid bromsning från "hög" hastighet, typ, tendens till vibrationer i ratten. Känns inte så irriterande, men det är kanske så det börjar.

/S
RKL
Hej swede!
Det var exakt så det började för mig. Man tänker inte så mycket på det för man vänjer sig gradvis vid vibrationerna. Jag lämnade in min och klagade på vibrationer när min bil var 3 år och två månader.
Det var då jag fick veta att länkarmar måste bytas för 8000 kr + byte av bromskivor för 3000 kr. Dom sa då att bilen var för gammal, att gränsen är max 3 år. Jag skulle rekomendera dig att kolla upp om du har glapp i framvagnen på en verkstad.

Mvh
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Hej igen,
Är det goodwill som gäller eller går det på garantin(3 år) om det visar sig att det är glapp.
Vad tror du det kostar att kolla om det är glapp.

/Swede
RKL
Hej!
Vad jag har förstått så är det 1 års nybilsgaranti + 1 år till enligt KO rekommendation. Alltså 2 år på garanti. Så jag tror att upp till tom 3 år är goodwill.
Jag väntade dumt nog till sevice tillfället innan jag lämnade in bilen så då kostade det inget extra. Jag visade upp bilen på en annan BMW auktoriserad verkstad för att få kostnadsförslag, det kostade inget heller.
Ring någon verkstad och fråga om dom kan kolla om det är något fel och om det kostar något. Jag gjorde det på Wölkes i Göteborg.

Mvh
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Lite snålt av BMW att inte fixa detta kostnadsfritt när det är så många som hälften av bilarna som har problemet(?)

Johan B
du kan inte försöka få bmw att byta det grattis? att du bara betalar delarna, när det faktiskt bara är 3 mån över garantin. Länkarmarna blir ju inte glappa över en natt, så att säga.

Bilar är som whiskey, de blir bara bättre å bättre med åren
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Finns detta problem på årsmodeller efter 01?
Hur kan man själv avgöra om man har problemet?
Vibrationer i ratt och vid inbromsning kan väll uppträda med obalans i däcken eller skadad fälg?

RKL
Hej Kenta!

Visst kan det vara som du säger. Jag "råkade ju få veta det när jag klagade över vibrationer i ratten vid inbromsning. Senare hörde jag även ett klonkande från framvagnen vid gupp. Jag vet inte när dom förde in dom modifierade länkarmarna. Lättast är det väl att fråga BMW. Från andra har jag hört att det var ett problem på dom tidigare årgångarna av E46. BMW byter ju till modifierade länkarmar när dom byter ut dom. Är inte detta ett erkännande att man har haft problem???
Lasseman3
När jag klagade på att bromsskivorna fram slagit sig, så böts även länkarmarna ut kostnadsfritt eftersom bilen bara gått ca 1500 mil och var ca 1 år.

Jag kunde acceptera att byta skivor vartannat år på min E21 från -82...men nåt borde dom väl för f-n lärt sig på 18 år...;=)

Mvh /Lasse
Lasseman3
När jag klagade på att bromsskivorna fram slagit sig, så böts även länkarmarna ut kostnadsfritt eftersom bilen bara gått ca 1500 mil och var ca 1 år.

Jag kunde acceptera att byta skivor vartannat år på min E21 från -82...men nåt borde dom väl för f-n lärt sig på 18 år...;=)

Mvh /Lasse
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Tackar för svaren RKL.
Om man skall kontrollera länkarmarna skall man då
vänta tills man har fått på vinterdäcken om man "åker lite större"
Har själv 8,5 * 18" ET35 med 235/40-18.
Lite fundersam på vad som gäller med inpressning (ET)och vad som är godkännt av BMW?
Jag tog det för självklart att dessa var avsedda för
just BMW E46 när jag såg att fälgarna fanns med många olika ET till olika bilmärken och modeller!

till olika märken

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om BMW vill vara kinkiga så kommer dom att hävda att felet beror på att du kör på ej helbilsgodkända fälgar och att den ökade hävstångseffekten har spelat in. ET skall vara 47mm på 16" och uppåt. Om du har möjlighet, vänta till du har fått på vintersulorna (om du har dubbfria är det bara att lägga på dem) eller försök låna ett par BMW-originalfälgar av någon innan du visar bilen på verkstaden. Då undviker du åtminstone att de försöker slingra sig på den punkten.
Själv har jag original BMW 16" till E46, men inte fasen har det hjälpt! :(

Mvh
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Tackar för svaret Johan.
Tyvär har jag dubbat så man får väll vänta på lite snö!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk bara på att BMW verkar vara kinkiga om det har gått mer än tre år sedan första inregistreringsdatumet. :(

Mvh
BMW i Tyskland fick byta båda länkarmarna på min 7/98 efter 9500 mil. kostade en del för dem, runt 5000 kr i tyskland.

Mvh Johan
RKL
Jag bytte också bägge mina i Kiel i Tyskland.
Jag fick betala för byte av bägge länkarmarna och byte av bägge bromskivor med belägg EUR 1019. Med färje biljett inräknad blev det lite billigare än i Sverige. Här skulle kostat 11000 KR för allt. Mycket pengar för en så ny bil.

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ni som har bytt bärarmarna i Tyskland. Försökte ni få BMW att ta detta på Goodwill? Vad sa man i Tyskland om detta problem?

Mvh
BMW tog hela kostnaden, men jag vet inte om det var fabriks-goodwill eller försäljnings-goodwill.
försäljaren sa att det var ett mycket vanligt fel, så det skulle förvåna mig om inte verkstaden känner igen felet....

Mvh Johan
RKL
Jag ringde ned till Kiel innan för att fråga om Goodwill. Jag var tvungen att ta bilen dit för attdom skulle kunna avgöra detta. Jag fick prisuppgifterna innan jag åkte ner.
Dom kollade Online medans jag väntade med Munchen och fick avslag. Jag fick betala hela kalaset själv.
Jag fick ingen riktig förklaring varför, men dom sa att bilen troligen hade gått för långt (7000 mil).
Så jag är förvånad att Johan 328i fick igenom sitt.
Det är ju bara att gratulera honom men surt för mig.
Var i Tysklan var du?
MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.