AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.609

HUR MÅNGA HAR FÅTT BYTA LÄNKARMAR PÅ E46?

Sida 3 av 5
Hade samma problem med farsans 328:a... det började som obalans vid inbromsning. Bilen köptes NY -99 vi hade den i ett år körde ca 3000 mil och fick byta skivor fram tre (3!!!)ggr med ca 500 mils mellanrum. sista gången sa de på verkstan i U-valla att vi fick "Frästa specialhärdade skivor" men vad hjälpte det... De passade även på att byta gummibussningen i rattstången så att vi inte skulle känna ngt. Jävla smart när farsan står med och tittar på under tiden. Han fattade ju vad de ville åstakomma om man säger så.. Efter att de tredje paret började vibrera blev han förbannad (rent ut sagt.) Detta ledde till att BMW fick köpa tillbaka bilen då verkstan konstaterat att det var ngt fel på den som de inte kunde åtgärda. Nu åker Han 330 istället, och då borde väl lyckan vara gjord, men icke!!! Bromsarna på 330i:n tar ju fan inte när det regnar eller snöar. På samma verkstad sa de att "det får man räkna med när man köper en prestandabil!!?? Det är likadant på nya M3:an så vi tänker inte göra ngt". Alltså va fan håller dom på med?? Av en annan verkstad (Skövde) fick vi reda på att BMW har satt bromsskölden för långt ifrån skivan för att få kylningen till bromsarna och att det är detta som gör att de inte tar. De tar först då man pumpat 1-2 ggr. Någon annan med samma fel??? mvh Marcus

Dino
RKL , Det vibrerar faktiskt litte när jag hård bromsar , med jag trodde att det brodde på mina Lågprofil Kan det va de eller `?? f*n nu känns det som att hela bilen ska rasa efter att man han hört om alla dessa problem :(

M-MotorSport
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Nu har dom bytt bägge undre länkarmarna på min och när jag har hämtat bilen så märker jag att ratten sitter snett.Så jag åker tillbaka och påpekar det för kund motagaren men han säger att det är tekniskt omöjligt att ratten har kommit snett bara för att dom har bytt länkarmarna.Vafan tror dom att man ljuger.Jag blir så förbannad.Lämnade bilen där igen får se vad dom säger i morgon.
RKL
Hej Dino! Om jag vore som du, skulle jag lämna in bilen för en koll innan bilen blir för gammal (3år).

MVH
Dino
Vem ska jag be kolla upp det då ? bessiktningen eller ? tänkte om jag skulle lämna in den för BMW så kanske de inte bryr sig om det

M-MotorSport
RKL
Finns det ingen annan auktoriserad BMW verkstad (ej tillhörande BMW group)eller annan verkstad som kan BMW där du bor får du väl lämna in den på en icke märkes- bunden verkstad. Det borde inte kosta något för dig att dom kollar dina länkarmar. Dom hissar upp bilen och känner efter om det glappar.

MVH Rauno
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Nu har jag oxå fått nya bärarmar på min bil. Jag har inte hunnit köra så mycket ännu men det lilla jag testat verkar det vara mycket bra..... Hoppas det håller nu. Det blev ingen Goodwill grej från Bmw men firman jag köpt bilen av (Bilförsäljningen i Påarp) har varit bra. Vi delade på kostnaden fast det är mer än ett år sen jag köpte bilen. Det är snyggt gjort.

Anders
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag hämtade min bil i dag och dom sa att dom nya bärarmarna inte kan ha påverkat att ratten har kommit snett.Jag orkar inte tjafsa så nu blir det en tid hos A-däck nästa vecka.På honom så verkade det inte så underligt att ratten hade ändrat på sig när dom hade bytt bärarmarna.
tr
44
transalp
Ford S-max Titanium
328i -e46 1:18
Williams BMW FW22 1:43
Ni vet att man ka ut kostnaden på maskinskadeförsäkringen va? Det blir ju iofs självrisk men några tusenlappar får man tillbaks.
RKL
Jag har ringt mitt försäkringsbolag tidigare och dom har sagt att det inte ingår, men nu när jag såg ditt inlägg ringde jag igen. Denna gången lät det mera hoppfullt. Jag skall skicka in min faktura så får vi se hur det går. Tack för tipset!

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu har jag precis hämtat min bil från verkstaden.
De bytte bärarmar och bussningar kostnadsfritt efter lite "tjat". Det känns bra!

Skönt att bilen har slutat klonka och uppträda nervöst.

Förtroendet för BMW:s kundvård är återupprättad hos mig!

Mvh
RKL
Hej Johan B. Det verkar som det gick bra för dig. Jag måste haft en himla otur, din bil var väl också strax över 3 år gammal. Min är importerad det kanske är det som är problemet i mitt fall. Får man fråga vilken verkstad du lämnade din på? Jag hade min i på BMW Göteborg.

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RKL, jag lämnade in den hos RS bil i Växjö.
De verkade lite stolta (och faktiskt lite förvånade över att de hade fått igenom min goodwillförfrågan mot BMW-sverige.
Jag vet inte vilka argument de hade mot generalagenten. När jag frågade om det var rimligt att man skulle behöva byta en sådan vital del som bärarmarna efter tre år/7000mil på en 300 000kronorsbil verkade de lyssna förstående. Jag frågade samtidigt varför man inte har gjort en återkallelse på denna konstruktionsmiss. På den frågan fick jag inget bra svar, men jag orkar inte gräva vidare i det eftersom det löste sig för mig.

I vilket fall är jag nöjd med kundvården hos BMW just nu. Det käns bra inför framtida bilköp! :o)

Mvh

RKL
Ursäkta att jag är så frågvis men var din bil mer än 3 år gammal. Hade du köpt den hos dom?

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej de sålde inte bilen, jag har flyttat hit för ca två år sedan. Den köptes dock i Sverige som ny.

Den var precis över tre år gammal. Men det klart den typen av fel kommer ju inte "över en natt".

Till saken hör att jag har bytt bromsskivor tre gånger pga vibrationer. Vibrationerna sliter nog en del på bussningar och spindelleder. Kanske hade de detta i åtanke?!

Den är minitiöst servad med extra oljebyte mellan ordinarie service och jag har bara haft BMW-originalhjul på den. Det kanske också spelar in?

Kanske har BMW-sverige följt denna debatt och tänkt om??

Eller hade jag "tokflyt" helt enkel!

Mvh
RKL
Tack Johan b. Jag köpte oxo min ny men i Tyskland det är väl förmodligen därför som dom inte vill ta kostnaden. Jag skall nu försöka få tillbaka något via maskinskadeförsäkringen. Jag pratade med mitt försäkringsbolag och det lät lite hoppfullt. Jag får gratulera dig till att du lyckades.

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tack, lycka till med försäkringsbolaget!

Mvh
Hur märker man detta problem?

Jag kan känna en lätt ryckning i ratten precis när jag trycker ned bromspedalen i någorlunda hög fart (>70km/h). Sedan bromsar det utan vibrationer eller annat tok, inte heller hörs några missljud från framvagnen. Bilen har dock gått 11,000 mil och har Europlus så om det är något på gång skulle man ju vilja ha det fixat.

/ T
sw
195
swede
X6 m50d -16 F16
Jaha, då har man fått länkarmarna bytta.
Tydligen hade jag sprickor i fjädrarna bak. Så det bytte det också. Hela kalaset gick på garantin, förutom lite förbrukningsmatriel. Han precis innan garatin gick ut.

titan8: Jag hade samma symtom som du beskriver. Litet knyck när man bromsade och ytterst lite vibrationer när man bromsade. D.v.s knappt kännbart.

Till mig sa dom att det var förlängd garanti på dessa prylar och att dom byter utan snack.

Min beamer har bara gått 5000 mil, och ovanstående skulle ha kostad skjortan(drygt 10' + moms).
Inte kul om sen ska betala inspektion 1 dessutom.

Är den nån som vet om det finns fler "överaskningar" med E46.
/S
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Titan8, på min bil upptäckte jag att det klonkade när jag körde över exempelvis fartgupp.
Bilen var även lite nervös, framförallt när det var spårig asfalt.
Dessutom började det efter ett tag att klonka lätt från framvagnen om man lättade på bromsen i låg fart. Vid några tillfällen lät det även om framvagnen när man stod still och vred på ratten.
Vilket symptom som var relaterat till spindelleder och vilket som var relaterat till bussningar vet jag ej, men det var åtminstone tydliga glapp i framvagnen.
Problemen blev gradvis mer och mer märkbara.

Både spindelleder och bussningarna var slitna enligt verkstaden.
Jag vet inte om det har slitit mer på däcken, det är svårt att avgöra.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.