AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.607

HUR MÅNGA HAR FÅTT BYTA LÄNKARMAR PÅ E46?

Sida 2 av 5
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Johan 328i, hur gammal var bilen när de bytte länkarmarna?

Mvh
ta
2
tag
323i -99
Jag var nyligen tvungen att byta länkarmarna på min 323i från 04-99 som har gått 6000 mil.
Bilen är privatimporterad, men BMW Sverige gick endå med på en goodwill reparation.
Stå på er ni andra som kommer i samma sits!

tag
ta
2
tag
323i -99
Efter nedslag på besiktningen av min 323i från 04/99 bytte jag länkarmarna hos BMW i Solna.
Bilen är privatimporterad men BMW Sverige tog endå hela kostnaden som goodwill.
Stå på er!

tag
RKL
Jag stog på mig länge och väl. Ringde och tjatade på generalagenten. Det var tom med i GT/EXPRESSEN men ändå ville dom inte gå med på GOODWILL. det verkar som gränsen är 3 år. Min bil var 3 år och 2 månader. Du hann väl precis innanför den gränsen då.
BmwE46_320
jag fick byta mina länkarmar kostnadsfritt, även om det var en import. Fick iof betala en halva arbetskostnaden på 970 kr, men det är överkomligt om man jämför totalpris.
RKL
Hur gammal var din bil när dom byttes?

MVH
pe
35
pege99
320i Touring E46-00
min va de precis bytt på när jag köpte den så de verkar vara ett problem
Hej!

sorry att de tog ett tag att svara, jag hade inte riktigt koll på diskussionen.
min bil var precis 3 år gammal när de bytte. den hade gått 9500 mil vid det tillfället. men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så var det i samband med köpet, så jag kan inte avgöra om det var fabriks-goodwill eller försäljnings-goodwill. jag var hur som helst jättenöjd, jag hade troligen inte ens märkt det.

mvh Johan
Da
23
Dahla
BMW 318(E46)-99
E-46:an är en mycket fin bil som är underbar att köra!, men:
Dessa spindelleder, läckande termostathus, laddningsproblem, skeva bromsskivor, fick mig att byta märke......

Jag ser fram emot att köpa en E-46:a igen när BMW kan stå för sina uppenbara tillverkningsfel........
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Dahla vad hade du för laddningsproblem på din E46? På min så gungar ljuset/spänningen upp och ned mest när elstolarna är på jävligt irreterande.
Da
23
Dahla
BMW 318(E46)-99
Till: 2002tii, Jo precis så var det.......
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Okey Dahla hade du den inlämnad på felsökning hos bmw? Vad har verkstaden sagt till dig?Jag hade min en månad hos en expert utan resultat och just nu så står den hos den lokala Bmw verkstaden sedan i onsdags och dom har inte hört av sig så att dom har inte lyckats lösa det än.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att en bil är behäftad med fel när den kommer som en ny modell är väl inget ovanligt, men BMW har just nu en stor skara kunder som de måste blidka gällande Goodwillåtaganden om de inte skall tappa både kunder och anseende!

Mvh
RKL
Till Johan B. Jag håller med dig. Det är ju en sak att det blir fel på en ny modell men det är dåligt att dom inte vill erkänna att dom har problem. Hur har det gått med din bil föresten? Har du fått bytt länkarmarna ännu?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RKL, jag har en tid på verkstaden den 10:e. Vet i nuläget inte om det tas på Goodwill. Man får väl tjata hål i huvudet på dom och hota med att dra in Sverker på plus! ;o) För ett omfattande tillverkningsproblem har dom på E46:ornas bärarmar!

Mvh
RKL
Jag hoppas du lyckas. Annars får du ringa Sverker.
Audi har ju ett liknade problem. Det var med i trafikmagasinet för ett tag sedan. Dom verkar hjäpa sina kunder bättre efter det inslaget. Generalagenten för BMW brydde sig inte om vad Audi gör, för Audi kanske har ett problem men inte BMW. Underbara komentarer va?
Mvh
Dino
Läste eran disskusion och har säkert en dum fråga :) vad är en Goodwill ?
Och angående Länkarmar , kan man se om det är fel på de på något sätt , för det skulle vara bra isåfall innan bessiktningen då min 3års service har gått ut .

M-MotorSport
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
När åtgärdades problemet med länkarmar och spindelleder?
//Kenta

RKL
Goodwill är när ett företag typ BMW tar på sig kostnaden för reparationen för att visa sin goda vilja och för att kunden skall välja deras varor även i framtiden. Det är alltså inget dom måste göra om dom själva inte vill. Klonkande ljud från framvagnen eller möjligen vibrationer i ratten vid hård inbromsning, kan vara indikationer på att det är glapp i länkarmar/spindelled. På E46 går det tydligen inte bara att byta den glappande bussningen, och glappar det i spindelleden så kan man inte bara byta den utan den sitter ihop med länkarmen. Så har jag fattat det iallafall.
Vet ej när dom åtgärdade felet. Dom själva påstår ju att dom inte har haft problem.

MVH
A-N
Efter att ha läst detta inlägg kännd det som jag skall skrota mina planer på en 328 Ci E46, och välja Merca i stället. Om om nu ändå skall köpa en E46, vad bör man kolla på? Hur kollar man länkarmar mm?
Tips för att undvika dessa problem? Förutom att byta märke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.