AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
117.592

FAQ: Olika ljudsystem E6X / E9X

Sida 4 av 5
Pl
2
Plixen
320dA Touring -08
Jag har en vanlig "professional radio/CD utan extra slutsteg sittandes i en E91 -08. Alla högtalare drivs av "head unit". Nu tänkte jag att jag skulle göra en enkel uppdat. genom att byta ut Philipsbasarna mot dom som följer med "HiFi" (676) systemet (tänkte köpa på skroten :-)). Är det någon som gjort detta, alltså driva dom något större basarna med orginal "HU"? Blev det något bättre ljud? Kan det vara så att det är fördraget med kabel för det lilla slutsteget till "HiFi" systemet? Var sitter slutsteget gömt i E91'an?

mvh // Pär

bm
185
bmwping
535xd GT -15
Jag bytte basarna innan jag monterade slutsteg och dörrhögtalarna. Det blev ingen större skillnad - du behöver mer kraft i förstärkaren för att driva åttatummarna.

Kablarna till slutsteget som ska monteras i bakluckan under golvet är tyvärr inte fördragna så det är en del jobb att få det på plats.
Pl
2
Plixen
320dA Touring -08
Tack BMWPing för ditt svar, jag lägger nog ner det hela då. Har tröttnat på kabeldragning och sånt.

mvh // Pär
svesam,
Lite frågor om din installation som verkar intressant:
Hur lång tid tog det att göra din installation uppskattar du?
Var du tvungen att dra nya kablar från HU till slutsteget och sedan fram till basarna under stolen (om ja, hur mycket var du tvungen att riva ut för att göra detta)?
Hur låter ditt system jämfört med Hifi (kod 676)?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ang att uppgradera Hifi 676: Länk
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
lano:

Räkna med en heldags jobb.

Japp nya kablar till steget och tillbaka till basarna.
Ut med stolarna för att byta basar och dra kablaget under dörrlisterna.
Steget i bagaget, plusmatning direkt från batteriet (glöm inte att säkra av så nära batteriet som möjligt). Jorda i karrossen.

Sen bytte ju jag i dörrarna, taket och a-stolparna oxå men det är en annan historia...

Skulle jag göra om det hela från början så skulle jag välja jonte530:s lösning som såg riktigt bra ut.

jo
14
joskim
320dA Touring xDrive -11
Hej,

Har 663 BMW Professional Radio med CD och 676 HiFi Högtalarsystem i en 320d Touring E91.

Då jag tycker att det är lite tråkigt ljud i bilen idag funderar jag på att uppgradera till HiFi-system Alpine för ca. 4300.-.

Om jag förstår det hela rätt så har jag de "uppgraderade" basarna under stolarna och att dom drivs av slutsteget i bagaget som ger 2x40 watt.

Diskanter och mellanregister drivs av stereon (663).

Om jag uppgraderar till Alpine kittet får jag inga nya basar om jag förstår det rätt, men de befintliga basarna som jag har kan leverera mycket mer i och med att de kopplas på Alpine slutsteget?

Idag "bluppar" ljudet i bilen när man spelar högt och jag antar att stereon inte kan leverera tillräckligt med effekt till diskanter och mellanregistret. Även basarna "bluppar" och antar även här att det beror på att det får för lite effekt från slutsteget i bagaget.

Ni som kan lite om detta! Tycker ni det är värt uppgraderingen för 4300.-?
Blir även basen renare och bättre i och med denna uppgradering?
Blir det bättre om jag bara uppgraderar basarna till 677 under stolarna utan att byta slutsteg?

Tacksam för alla svar!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
du är helt rätt på det i dina påståenden.
alpine-uppgraderingen är mest markant för folk med stdsystemet, ingen natt-o-dag-skillnad om du går från Hifi 676 till alpine. du får mellanregister/diskant som håller ihop lite bättre vid högre volymer, thats about it. kör du apline på ett 676-system så tror jag att man får koppla bort "basförstärkaren" i 676 helt, för alpine-steget driver hela framsystemet.

låter som du har lite högre krav, om jag skulle varit i din sits, och det är ok att försaka en aning av bagaget, hade jag ändå kört alpine-uppgr, behållt basarna, ställt ner basnivån på dessa, och kompletterat med en liten aktiv baslåda bak. är man villig att lägga ner slantar kan man få det inbyggt snyggt under bagagerumsgolvet bak också.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Alpinepaketet är ett lyft mot standardljudet, men du har ju redan Hifi i din bil och då får du nog ingen förbättring.

Jag själv har uppgraderat standardsystemet till Alpine i E90:an och ljudet är något sämre än 676 HiFi-systemet i E60:an. Så du behöver mer än Alpine.
Mats: Köpte Alpine-systemet för över ett år sen men har inte fått tummen ur...

Hur lång tid tar det att byta och är det något speciellt man ska tänka på?
Försöker desperat övertala min bror att hjälpa till då han har viss erfarenhet sen innan.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är inte svårt att byta, men det tar sin tid första gången man gör det.

MEd BMW:s monteringsanvisning och dessa trådar så är det betydligt lättare:
Länk
Länk
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Mycket bra tråd man blir riktigt upplyst om mycket, dock är det nästan ingen som skriver om INDUVIDUAL systemet och hur det låter. Är det verkligen så ovanligt i BMW? De flesta verkar ha Logic7 el Hi-högtalarsystem.

Jag har ju Logic 7 men det är ingen som heller sagt om det låter bättre eller sämre än det nya Harman/Kardonsystemet? Eftersom nu Logic 7 utgått...

Och på blocket har jag inte sett en endaste 335 med Induvidualsystemet vilket är tråkigt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lite trådar:

Länk Länk Länk

Mvh
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Tack!!!
För ni som vill sätta i Alpine-systemet, ta en titt här för instruktioner:
Länk

Jo
68
Jonas Ottosson
320i touring, 170hk -08
hej.
har köpt min första bmw , och undrar över stereon.
jag slog på vinnumret och fick fram S663 radio bmw professional.
nån som vet vad som ingår i det paketet.
det är en 320i e91 2008.
de jag kan se , är en stereo o 4högtalare, en i vardera dörr.
sitter det någon extra förstärkare eller nåra basar under sätena eller nått.
tänkte sätta in ett slutsteg och baslåda.
men eftersom vad jag förstår så finns de ingen lågnivåutgång på stereon.
och jag har ingen högnivå på slutsteget.
så det får bli en adappter,omvandlare.
men frågan är var jag ska koppla den på.
borde väll koppla på den innan förstärkaren om det finns nån extra sådan.
tacksam för tipps.
smidigt me bmw ,slipper dra elkabel från motorrummet till bagagen
Jo
68
Jonas Ottosson
320i touring, 170hk -08

Hej.
Behöver en five pin high level imput.
Till slutsteget.
Men hittar inget här i Sverige.
Bara på ebay.
Nån som har en o sälja, eller vet var ja kan få tag på en

Inkludera min användarsignatur
Skicka mail till mig när någon svarar i denna diskussion.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad är det för fel på ebay?
Jo
68
Jonas Ottosson
320i touring, 170hk -08
Tiden
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Ang INDIVIDUAL stereon vs HARMAN KARDON så kan jag meddela en åsikt om skillnaden, då jag har HK och min svåger INDIVIDUAL på sin M3. Jag säger att skillnaden är mycket liten gällande själva trycket i ljudet .likaså klarheten i diskant och mellanregister. Den stora skillnaden ligger i minskad distorsion på RIKTIGT höga volymer, där han kan kräma på mer med bibehållen renhet i ljudet, utan att för den skull få mer "tryck" i basljudet. Det tycker jag är likvärdigt mellan de 2 stereona. Ska man va riktigt kräsen behöver även INDIVIDUAL mer bastryck för bli "perfekt" i mina ögon (öron), då jag är van vid baslådebyggen i mina bilar med dubbla tolvor och rejäla steg på 1000+ watt. Gällande min M3 vill jag dock behålla den original och inte skruva för mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.