AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
117.596

FAQ: Olika ljudsystem E6X / E9X

Sida 1 av 5
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Eftersom många frågar ang detta tänkte jag skriva ihop något:

x Till E6X och E9X finns 4st högtalarsystem att välja mellan:

-Std
-Hifi (kod 676)
-Hifi Professional Logic 7 (kod 677)
-Individual Audio aka "Dirac" ska "M-Audio" (kod 752)
-----

Std-systemet: 2st mellanreg i framdörrar, 2st mellanreg i taket bagageutrymmet, samt 2st basar, en under vardera stol. Tot 6 element.

Hifi (kod 676) adderar 2st diskanter fram (i backspegelinfästningen), samt 2st diskanter i taket bak (i samma uttag som mellanreg dvs "osynliga")
tot 10 element.

Hifi Prof logic 7 (kod 677) adderar 1st center mellanreg mitt på i-brädan, samt 2st mellanreg i bakdörrar (för utökat surroundljud)
tot 13 element.

Individual Audio adderar diskanter till centern (1st), samt diskanter till mellanreg i bakdörrarna (2st). dessa är koaxialt monterade.
tot 16 element.

Observera att ovanstående gäller E61, E60 och E90,

-E92 och E91 med hifi (676) / logic7 (677) har diskanterna bak i bakpanelerna (E92) resp. bakdörrarna (E91), istället för i hatthyllan/taket bagageutrymmet som är fallet i E60, E61 och E90.

Självklart skiljer det stort i kvalitet på elementen mellan de olika systemen.
Std-systemet har högtalare tillverkade av Philips, Hifi och Hifi prof har tillverkade av Harman/Becker.
Hifi 676 och Hifi Prof 677 har dock olika serier från Harman/Becker, kallade "Medium-" resp "High-level speakers".

Hifi, Hifi prof och Individual har basar med 217mm diameter.
Std har 160mm, monterade med distanser i samma "låda" under stolarna.
-----

Förstärkeri:

Std -systemet: Huvudenhetens inbyggda 4x15W (@4ohm) driver hela systemet med "basar" och mellanreg.

Hifi 676: adderar slutsteg 2x40w (@2ohm) för basarna under stolarna, placering sidopanel bak. HU driver fortfarande diskanter o mellanreg.

Hifi prof 677: extern slutsteg driver hela systemet; 7x40w diskant/mellanreg (@ 2ohm), samt 2x70w (@ 4ohm) till basarna under stolarna.

Individual 752 : extern slutsteg för alla kanaler, inte koll på fördelningen av effekt, men totalt 825w.

Max ljudtryck (angiven linjäritet saknas):
Std: 98db från 63Hz
Hifi 676: 104db från 50Hz
Hifi Prof 677: 110db från 40Hz

Frekvensomfång:
Std: 50-14000Hz +/-3db
Hifi 676: 40-20000Hz +/-3db
Hifi Prof 677: 30-20000Hz +/-1,5db

Hoppas detta kan vara användbart.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Tack för en mycket välskriven FAQ. Den borde finnas permanent någonstans på sidan.
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
HFR: Grym FAQ!

Kan komplettera med följande:

Logic7 utgår from årsmodell 2009.

Förstärkaren Individual:
9-kanaler tot 825W, DSP med tidskompensering

Max ljudtryck Individual:
112dB

Frekvensomfång Individual:
18(-10dB)-24.000Hz(-3dB)
Bra faq, jag har dock en fråga.

Jag har lyssnat på Std och Hifi, och upplever där en stor skillnad. Men hur stor skillnad är det mellan Hifi och Hifi Professional Logic 7?

På en skala på 1 till 10, då 10 är det "perfekta" billjudet man kan få med orginalutrustning i en bil, så fördelar jag mina betyg såhär:

3 - Std
5- Hifi (kod 676)
? - Hifi Professional Logic 7 (kod 677)

Hur skulle ni som hört alla tre paketen betygsätta dom?

Jag är medveten om att man upplever ljud på en högst individuell nivå men jag jag antar och hoppas att man verkligen kan få såpass bra ljud med de fetare paketen så att gemene man hör en skillnad.

Kan man uppgradera ljudsystemet i efterhand utan för stora inverkningar på enteriören?
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Halloj,

Om jag skulle sätta betyg så skulle det bli enligt följande:

1 - Std (Orginalskräpet i frugans Peugeot 307 är bättre...)
4 - HiFi
7 - Logic7
9 - Individual

10 reserveras till system ála Mark Levinsson i Lexus och B&O i Audi.

I min profil kan du se vilka prylar jag uppgraderat standardsystemet med.
Allt sitter i orginalhål förutom steget. Det ligger dock helt osynligt under lastluckan i bagaget.
Låter faktiskt helt ok. Basen är riktigt fet eftersom det trots allt är två 8" subbar direkt under stolarna. Det som är synd är att om man spelar på lite så börjar plasten i "baslådorna" skramla. De är inte gjorda för "riktiga" basar.
Diskanten spelar bra eftersom jag fått upp dem i A-stolparna. Mellanregistret släpar dock efter lite. Hade varit lätt fixat om Eq:n i huvudenheten varit tillgänglig. Men det är den inte. Man kan se att den finns i secret menyn men den går inte att aktivera utan omprogrammering...

Så här i efterhand kan jag säga att jag aldrig
kommer beställa en E60/61 igen utan individual stereon.
Det är ett rent h-vete att bygga ljud i desa bilar...

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
dd88>

om det gäller fabriksmonterade system så är min uppfattning att individual för närvarande ligger främst, över MarkL i den IS250 jag lyssnat på.
Eftersom 10poängare inte finns så skulle den då få 9p.

Sedan skillnaden mellan resp system nedåt är svår att säga med ett samlat betyg då de är olika grad sämra beroende på i vilket område man avser.
Om det tex gäller basåtergivning skulle min uppfattning vara
std -0-1
Hifi 3-4
Logic 7-8
Ind 9

Gäller det ljudbild så är det ett enormt glapp mellan hifi och logic7, och mindre glapp mellan övriga.

Min högst personliga uppfattning är följande:
Std är så kasst att jag har svårt att tänka mig att någon som inte lyssnar enbart på kvarti4a-ekot på P4 står ut att leva med det.
Hifi går att leva med och lyssna på lite musik med, ungefär som Volvos och Saabs mellanmodeller.

Logic7 adderar hyffsad ljudbild (placering), en mer artikulerad botten (hifi har botten, men det är mest gröt av alltihop) och möjlighet att spela lite högre.

Individual låter mer åt äkta hifi i mellanregistret, går lite djupare i suben.

Mina personliga åsikter, som sagt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ett bra "test" för att avgöra hur bra en anläggning presterar är att sätta på en högkvalitets jazz-Cd med välinspelad kontrabas och piano/flygel.
Då avslöjas omedelbart både om anläggningen klarar hålla isär kontrabasens anslag och frekvenser samt placeringen och återgivningen av pianot/flygeln.
En mindre bra anläggning smetar ihop kontrabasen och gör att flygeln låter som en synt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Sett till prisvärdhet så är Std>Hifi det mest uppenbara lyftet för gemene man.
Att det kostar under 6k extra (och inte kräver Prof stereoenhet i E9X) tror jag gör att många finner det vara en prisvärd uppgrade från std.

Svesam> Var har du info ang Logic7 utgång? Är en sänkning av indivual att vänta i så fall, för at minska prisgapet mellan Hifi 676 och Individual?
Tack för all feedback, bara en fråga återstår, hur svårt är det att eftermontera ett logic7? Mycket panel som måste bytas ut?
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
HFR:

Dels läta jag det på ett annat forum och därefter kollade jag
BMWs konfigurator och konstaterar att Logic7 inte längre finns valbart.

Hifi (676) 10 högtalare 5.600kr
Hifi Proffesional (677) 10 högtalare fetare steg 13.500kr
Individual (752) 16 högtalare riktigt fett steg 21.900kr
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
677 är Logic7. Antalet högtalare är en felskrivning i konfiguratorn. Priset 13500kr stämmer för vad som benämns Logic7 till E6X. Länk

mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Troligen har väl någon blandat ihop detta med vad som gäller för E8X, där skillnaden mellan Hifi och Hifi Prof är kvalitén på steg och element, ej antal eller DSP/icke-DSP.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Kan tillägga att samtliga mellanregisterelement är 4" original, men att vissa 5,25" passar utrymmesmässigt i dörrar. Finns dock ingen direkt anleding till att använda större än 4", då midbasen ändå återges av elemnetne under stolarna.
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
HFR!!!

Nu blir jag mkt förbryllad.

Jag sprang genast ner bilen för att kolla en extra gång. Jo jag har diskanter i den inre triangeln bakom sidobackspeglarna. Betyder detta att jag verkligen har högtalarsystem Hifi till den standardmonterade professional?

I så fall, enligt vilken hifi-norm är högtalarna specificerade? Såsom det låter kan det ju inte vara någon bättre norm än den gamla stenålders DIN-normen(tysk förståss !) Enligt DIN-normen som tillkom på 60-talet räckte ju 6 w/kanal och ett frekvensomfång mellan 63-12500 Hz för att få kalla det för hifi. Det är väl ungefär samma som gäller för mitt ljudsystem...........

Ack ja, dessa marknadsförare som finns i bilindustrin :(
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Har du lagt örat till och lyssnat vid gallret? Alla E6X har nämligen, till skillnad från E9X, själva gallret för diskanten oavsett ljudsystem.
Om du hör diskanttoner därifrån så har du Hifi 676.
Kan alltid dubbelkolla i så fall att du har slutsteget bakom en av panelerna i bagaget Länk

Ang norm, så tror jag inte att BMW brytt sig om att komponenterna ska klarat av en viss specifikation för att få kallas "hifi", de har nog mer givit leverantörerna ett specifikt balanskort för pris vs. prestanda.
Hifi prof 677 har fått kosta lite mer osv.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Frekvensgångens +/- 3dB-dippar är ju angivna ovan, men för ljudtrycket har jag inte hittat någon linjäritetsförklaring.

mvh
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Någon som vet tillägget från standard till B&O system på Audi bilen. Sär till en A6?
da
101
danielbas
318i Touring -09
HFR: För E91 Touring och Logic7, var sitter de extra två mellanreg. någonstans? Det finns ju ingen hatthylla att montera i.

Det sitter ju ett mellanreg. i vardera dörr samt ett i instrumentpanelen (5 st), diskanter vid sidospeglar samt i bakdörrar (4 st) och basar under framstolar (2 st). Totalt 11 element, men det ska ju vara 13 st enligt specen för Logic7 även för E91.

Blir inte riktigt klok på din beskrivning i första inlägget...

Tack på förhand!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Är Radio BMW Professional (kod 663) standardljudanläggningen (std i inläggen ovan) i en E91?
da
101
danielbas
318i Touring -09
Hangaround: Nej, den är inte standard utan i grunden får du Radio Business. Radio Professional ingår dock i Comfort-paketet.

Men högtalarna är desamma i båda. Ska du ha bättre högtalare får du välja till antingen HiFi högtalarsystem (676) eller HiFi Professional Logic7 (677).
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tyvärr är tillval svårt, då bilen ifråga är begagnad. Tack för hjälpen, då vet jag vad det är jag får. Bilen i övrigt verkar så här på förhand väldigt rätt, med rätt färg och den utrustningen jag prioriterar till ett rimligt pris, så om ljudet är helt outhärdligt får jag helt enkelt gå på uppgradering av elementen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.