|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| danielbas> 2 av de bakre mellanreg sitter i innertaket i bagageutrymmet i E91 Logic7 , såg att det framgick lite otydligt. | |
|
Kollade lite närmare på det och just E91an med Logic7 / Indivudal Audio verkar ha en rätt funky lösning på det bakersta diskant/mellanreg-paret i innertaket: verkar vara ett kombinerat mellan- och diskantregisterelement. Nr2 på Länk Just detta element används inte i någon annan BMW som säljs för tillfället. |
|
|
HFR: Lite udda lösning... Undrar om dessa bidrar så mycket ljudmässigt från förarsätet. Men om förhoppningsvis en månad vet jag svaret då nya bilen med Logic7 anländer! :) Hade först planer på att välja det mindre HiFi högtalarpaketet och sedan byta ut högtalare och slutsteg mot riktigt bra grejor. Men att börja skruva isär en splitter ny bil tog emot lite. Och Logic7 känns helt OK det lilla jag lyssnat (i E90), även om jag förmodligen byter ner mig från nuvarande Alpine-stereon för runt 30k... |
|
|
Om jag säger så här.... Nej det var knäpptyst bakom gallret uppe vid backspegeln. Det är alltså standardsystemet. Tack gode Gud för det ! Hade hifi-systemet låtit så fruktansvärt illa som det gör i min bil hade det verkligen varit illa. By the way. Går Hifi-högtalarna att eftermontera? Jag saknar den standardmonterade Sony-stereon som jag hade i min Mondeo ST220 (suck). ST´n gick för övrigt också stadigt rakt fram på vägen till skillnad mot fyllebulten 520. |
|
|
Svindyrt att eftermontera. Skippa orginalskräpet och köp riktiga eftermarknadsprylar istället. Det är inte helt okomplicerat att byta ut grejerna men det är värt det. Med den uppgradering jag gjort i min e61 så är Ford/Sony ganska blekt... Framförallt i bastryck. Standardstereon däremot suger riktigt hårt.... |
|
|
danielbas: Du kommer att bli mycket nöjd med ljudet i din Logic7 anläggning. Det du kan komma att sakna är rejält bastryck men det är ganska enkelt att lösa i efterhand. |
|
| svesam: hur är mer bas lätt att lösa i efterhand? Tips! Det som stör mig mest med Logic7 är att utanför bilen låter det bara skrammel om plåten. Nu skiter visserligen jag i det, ioma jag sitter inne i bilen när det händer, men det är kanske synd att folk ska få uppfattningen att BMW har skramliga bilar :) | |
|
Lus: Byt basarna under stolarna till "riktiga" element. Earthquake SWS-8 eller Audio System Xion 200. Om det käns krångligt så finns alltid alternativet med en låda i bagaget. Skramlet håller jag med om... Känns inte riktigt premium faktiskt. |
|
| svesam: okok, tack. Känns som de befintliga basarna kan dista lite ibland. Har du gjort bytet? Låda är inget alternativ, behöver varje cm2 av bagaget när man vägrar kombi, har två barn och gillar bilsemestrar :) | |
|
Lus: Japp, bytet gjort. Jag valde Audio System Xion200 basarna (de passar perfekt i orginalkorgarna) och ett JL-Audio steg. Jag behöver ingen mer bas för vardagslyssning. Tyvärr så är plastkorgarna som basarna sitter i lite veka så när man spelar på duktigt så flexar plasten i dem och det gör att det skramlar en del. Men då spelar man som sagt duktigt högt. Sen är det givetvis så att du inte får 120db@20Hz med små 8" basar i putteliten låda. Till det behövs helt andra prylar. Precis som hos dig så gillar hela familjen att åka bil så låda i bagaget var inget alternativ för mig heller även fast det är oändligt mycket lättare att fixa än att byta basarna under stolarna. Ps: Ett annat intressant faktum som jag upptäckte var att jag behövde koppla basarna ur fas med varandra för att de inte ska släcka ut varandra. Dvs ena basen i rätt fas och den andra i fel fas. När jag satte bägge i rätt fas så släckte de ut varandra. Någon teoretiker kanske kan reda ut varför det blev så.... |
|
|
Har du länktips på var köpa? Iofs så står nya hjul för större delen av hushållsbudgeten i år... Ot. sjukt man man prioriterar knasigt: till E39'an drog jag mig för att byta vindrutetorkarna för 450:- medan jag inte tvekar en sekund på att lägga mer pengar på hjul till E60'n än vad hela E39'an kostar :D |
|
|
Jag köpte mina hos BigDog-audio (www.bigdogaudio.de). De heter Audio Sytem Xion 200 BMW. Skräddarsytt kit för e6x. |
|
|
Kan någon reda ut skillnaderna mellan Business och Professional stereon? Förutom att Pro spelar mp3:or... skilljer t ex effekt? Hoppas detta inte redan är klargjort i tråden, orkade inte lusläsa... =) ////Martin |
|
|
Jag tänkte ställa samma fråga som Windsor. Vad skiljer mellan stereo Business eller Professional? För min del så tänker jag på E6X ! Min tro har enbart varit att skillnade är MP3 eller inte. Min säljare på Bmw var inte helt hundra, men TRODDE att även business nu spelade MP3:or i E6X... |
|
|
Min business spelar MP3 utan problem även fast BMW hävdar att den inte ska kunna det... |
|
|
Min Pro kan ju läsa av filnamnet och därmed visa dessa i displayen, det kanske inte funkar på Business? Sen kanske business är känslig för olika märken på CD-R skivorna osv.. som jag vet att det kan vara på olika gamla spelare. ////Martin |
|
| Om det är enda skillnaden så känns det ju inte särskilt prisvärt med 4 lax extra.. | |
|
Återigen, min Business spelar MP3 oavsett skivmärke eller vilket brännarprog jag använt. Den visar fina menystrukturer och scrollar filnamnen på den fil som spelas. Man kan enkelt kolla om man har MP3 valet aktivt eller inte. Surfa in i "hidden menu" i i-driven. Där finns en lång lista över alla funktioner i bilen följt av "true" eller "false". Om det står "false" bakom "MP3-playback" så kan du följdaktligen inte spela MP3 filer och vice versa. |
|
|
Förutsatt att man har idrive ja =) Kan ju vara så att även business spelar mp3:or efter ett visst år, eller kanske på 5 serien men inte på 3 serien t ex... vem vet. ////Martin |
|
| Som sagt, nu vet jag inte (och ingen annan heller) om eller vilka mp3:or som går att spela businesstereon. Menade bara att jag tycker det är dyrt att lägga 4 tusen extra för att få mp3:orna på Menyn om det är skillnaden i praktiken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.