|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ny turboladddad bensinfyra från BMW Länk | |
| Så länge de har kvar 6orna så.. | |
|
Lite missvisande bild, den spisen lär väl knappast hamna i 750Li :) Men trevligt att BMW ligger före alla andra som bara har turbolaDDade motorer! /Johannes |
|
| Ska bli mycket spännande att se vad dom nu hittar på.. skulle väl inte vara helt fel med en turbo 6a heller ; p | |
|
Tycker det är på tiden att dom kommer med en turbo-fyra...finns mycket kunder att hämta där. Sen att den nu skulle bli starkare än dagens sexor förstår iaf inte jag varför man satsar på?! Varför inte tex ta dagens 2 liters fyra och hänga på en snurra och lägga sig någonstans runt 200hk+? Verkar ju i försej vara någon lite mer avancerad teknik på gång en så...både positivt och negativt på samma gång. Ska bli kul att se vad som kommer... |
|
|
Cykeltjuv Räcker det inte med dubbelturbon som sitter i 335:an? :) |
|
| Haas: Finns ju redan en sexa med singel-turbo. Satt i gammel 745:an :) | |
| Får väl tillägga att jag inte tror att BMW kommer få några problem med en 4cyl motor som är starkare än deras sexor. Om hobbymekaniker kan få ur 570hkr ur 1.85 liter med 4cyl turbo lär ju BMW kunna få ut i alla fall 130 literhästar från en fyra. Tänk 2.2 liter 286hkr ;) | |
|
Haas - de har jag missat ; p |
|
|
När turbo var tillåtet i Formel 1 så plockade BMW ut 1300 hk ur 1.5 liter ... så ja, jag tror nog BMW kommer att få ut minst 130 literhästar ... Länk |
|
BCR |
Drömbilen hade varit en ny version av 320si med turbofyra. Kan Audi skrämma upp sin TFSI-turbofyra på 2-liter till 265 Hk/350 Nm (Audi S3) så kan nog grabbarna från Bayern säkerligen överträffa det... En lättare och kortare 4-cyl motor är dessutom bättre för tyngdpunkt/väghållning än en tung och lååång sexa. Lite av ljudupplevelsen med en sexa försvinner dock tyvärr. Får kompenseras med Wastegate-pys och avgassmällar... /Håkan OO=00=OO |
|
BCR; 272hk i TTS... :) |
|
|
Tänk vilken skillnad det är på åsikterna om turbo när BMW börjar mickla med turbo igen. Annars så brukar det ju spys galla av väldigt många att turbo är skit fusk och pest, nä riktiga sugmotorhästar ska det vara och då från en raksexa helst..... Minns även med ett leende hur BMW-fans kräktes över V8 som även det var bara skit, jämfört med en rak sexa. Men sen kom M5 med V8, och en vecka senare var alla BMW-fans V8-eksem som bortblåst. Nu var det bara den helgonförklarade vassa raksexan i M3 som man dyrkade maniskt, men se, nu är det en V8 även där och BMW-fansen är lyriska.... Kanske det är så enkelt, att det går bra med en gammal Falukorv under huven, bara det är BMW som gjort den, allt annat är bajs..... ? ;-) Nåväl, det var med en stor glimt i ögat men ändå med ett uns allvar. Nu över till den nya motorn. Jag skulle tippa på att det ev. kan röra sig om en motor med variabel kompression som ju SAAB hade ett intressant och långt gånget koncept på för ett antal år sedan, men som sen inte fick mer pengar för vidare utveckling. Merca kommer inom kort med en motor med variabel kompression, så jag tippar på att BMW inte vill stå med slipsen i örat då? Kanske det kan vara "skiktad" (eller hur fan man nu beskriver det enkelt) insprutning? Alltså att det inte bara sprutas in en gång utan kan spruta in lite i början och sen sprutta in lite mer bränsle en eller flera gånger till vartefter förbränningen fortskrider. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Mycket bra skrivet Dr Tinnitus. Många klagar över att det är så dåligt gassvar i en turbobil, men ack så fel. Jag tycker inte jag har så mycket bättre bottenvrid i min 740iA jämfört med t ex V40 2,0T. 740in behöver också varv får att prestera. Jag tycker överlag att en sugmotor också måste ha varv. |
|
|
Jag har tidigare haft väldigt lite erfarenhet av turbobilar och inte haft någon speciell åsikt om dem. Nu har jag en själv, och det är härligt med turbo, gasning belönas. Dock så finns det en viss fördröjning samt att det rister på låga varv i min 9-5 aero. Över 2000 varv går det dock bra. |
|
BCR |
Instämmer i turbo-jubelkören! Har radikalt tvingats omvärdera mina tidigare fördomar mot turbo. Moderna turbomotorer är både rappa och ställer vilken sugmotor som helst i djup skugga. Det häftigaste på fyra hjul för tillfället är KTM X-Bow (Länk som erbjuder en garanterat hårig motorupplevelsen. KTM fick fritt välja motor (även BMW tillfrågades) till det extrema bygget och valet föll på VW/Audi 2.0 liters TFSI turbo motor (240 Hk). Ser som tidigare nämnts fram emot BMW´s-turbo spis. /Håkan OO=00=OO |
|
Den nya Peugeot 207 RC 1,6 Turbo ska ha en motor som bla BMW har varit med och framställt. MVH |
|
|
Kan bara säga att Dr Tinnitus skriver mycket bra saker. Dessutom skulle jag vilja komma med några påståenden som vi får se om dom blir sanna eller inte. Nu vill alla ha sugmotorer på bmw även om det svängt lite med dom nya dubbelturbomodellerna. Dock ska en "riktig"bmw ha sugmotor. Om det sedan är en rak sexa som det borde vara eller en v8 som i m3 eller rent av en v10 som i m5 har blivit lite hårklyveri bland bmw-fantaster. Nu när bmw börjar blanda in turbo i vart och varannat så blir det såklart ett jäkla liv bland fantaster. Dock vill jag påstå och tror att om några år då alla tillvärkare gått över till turbomotorer så kommer sången vara en helt annan. Snacket då kommer vara att nya m3 har bara 1,8l motor men ändå prestera 650hk vid 13 000rpm och sången i den motorn är något helt annat än en gamal trött v8. Ju mindre slagvolym och ju fler hästar och högre varvtal komer vara det tuffaste att ha och inte som nu mest hästar och antal cylindrar och slagvolym. Självklart är det här min egen teori och ingen sanning. Men spännande att se hur det utvecklas kan väl ingen säga att det inte kommer att bli ;-) |
|
|
Minns när V8 för E39 M5 planerades med förhandsbilder osv. Då visades även bilder på turbomatade raksexor, ev. diskuterades även 4-cylindriga turbomaskiner och man pratade om kommande högtrycks (common rail) dieselmaskiner osv. Mycket av detta stämde på pricken med det sen kom och som nu rullas ut. Många år sen nu, men ingen tycktes förfasas speciellt eller spydde galla över detta. Sen om jag vill ha en 13.000 rpm modellflygsmotor eller en mera lågvarvig/mindre tuff maskin är väl frågan. Det lutar nog åt det sistnämnda.. FP |
|
| Länk | |
|
NNNNnääääääääjjjjjjjjjjjjj!!!!!! Inga mer fyror!!!!! Ingen meeeeerr tttuuuurrrrbbbooo!!! Less is More |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.