|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Om man skulle köpa på sig en Alpina B12 E32, finns det entusiastförsäkring för en sådan? Finns det något speciellt man bör kolla upp? (jag har redan några E32 750 så grundmodellen kan jag) Är det någon som har en aning om hur många som finns i Sverige? Det skall väl vara 305 st tillverkade totalt mellan -77 och -94 Jag har läst endel här på forumet och fått intrycket att det kanske finns ca 4 st i Sverige. Kan det stämma? Tacksam för tips. /Mats J | |
|
Denna sida fann jag mycket intressant när jag nyss köpte min Alpina Länk Och enligt alpinaklubbens hemsida ska alla Alpina gá att entusiast försäkra för 1200 kr/ár Länk /Christian Länk |
|
|
Chrisrod. Alla Alpinabilar går inte att försäkra , bara de som uppfyller kraven som ställs :) Dessutom finns ingen fast premie på 1200:-/år premien baseras på bilens värde. Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Jag kollade vad bara trafikförsäkring kostar för mig, 4500 per år vid 500 mil körsträcka per år (på Trygg-Hansa). Men då kan man ju köra när man vill, men det känns ju bättre med helförsäkring. Det verkar åtminstone som att jag köper på mig en. Bra att ha... :) Får isåfall kolla vilka alternativ på entusiastförsäkringar som passar mig. jag har ju en vanlig 750 som bruksbil och Alpinan får bli finbil isåfall, om den inte är alldeles för trevlig och får mig att sälja dom andra... Ingen som har en aning om hur många E32 B12 det finns i Sverige? /Mats J |
|
|
Jassá? kanske fel ställe att diskutera det, men sá här tolkar jag hemsidan. alla alpina kan försäkras, men sedan är det krav pá hur man använder den? Och prismässigt enl hemsidan: "0-29 år värde 60,001- 150,000kr -1229kr/år." kan det variera menar du? Antar att en B12 inte är värd över det? Men har jag farit med vilseledande information är jag ledsen, för sá här tolkade jag det själv när jag övervägde hur jag skulle försäkra min, rätta mig gärna igen om jag fortfarande har fel. Nu blev det helförsäkring i BMW orginal istället för min del, med BMWCS 10% rabatt. Sen är ju ett forum att se som riktlinjer, man fár ju själv kolla upp vad som gäller just för sina egna behov och förutsättningar i slutändan. /Christian Länk |
|
|
Tips pá orginalförsäkringar, tennat, trygghansa, länsförsäkringar lág alla pá 18-19´för mig. Men Orginal gav mig helförsäkring 12´med bilextra innan rabatt. (halvförsäkring 535dn 6000 kr.....) Tror det är svár med alpinor dá de ej är klassade enl premie koderna. Men orginal vet att det ändá i grunden är en BMW. /Christian Länk |
|
|
OK tackar för tipsen. /Mats J |
|
|
Chrisrod. Det var nog mer din formulering "och enligt Alpinaklubben ska alla Alpina gå att försäkra för 1200:-/år " som jag relaterade till . Av den frasen får i alla fall jag känslan av att alla Alpinabilar kostar 1200:- att försäkra oavsett modell och pris . Men att en B12 hamnar i spannet 60-150.000:- och får en premie på ca 1200.-/år är alldeles riktigt . Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
En B12 i bra skick ska tilläggas :) Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
| exakt vad för krav har ni för försäkring ? | |
|
Nu har jag skaffat en B12 så nu blev det väldigt aktuellt med att kolla försäkringar :) /Mats J |
|
|
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaats, grattis! Upp med bilder nu... |
|
|
Iwarsson, du får komma hit och kolla :) Hämtade den igår eftermiddag och körde förbi Kinna på vägen hem, skulle kanske tutat? Jag kan säga att den är i 1000gånger bättre skick än den du hade :) Skuffen är nog aldrig använd... /Mats J |
|
|
Mats J: Vilken nummer är det på B12? färg,utrustning och annan trevlig info? FInns det med på: Länk Grattis till bilen:) |
|
|
Men Mats, du skulle inte bara tutat. Du skulle stannat här en stund ;-) Hahaha, ja att den är 1000 ggr bättre i skicket än min det hoppas jag! Hade du stannat kunde du kikat på min E38, den hade du gillat. Mycket "Sonderausstattung" |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Hej Mats, Välkommen till Alpina B 12 E 32 klubben, förmodar att det är den svarta som tidigare gick i Lindome/Mölndals trakten om du inte har importerat den själv? Med din bil (den i Lindome) så finns det 4 (för mig kända) B12:or inregistrerade i Sverige. Har kontakt med de 2andra ägarna så det vore kul och få kontakt med dig också. Bil 119 är brokatröd och finns i Norr, 189 är Alpina Alpinweiss II, och finns i Småland, 243 är Macau blau och finns i Skåne, Din vet jag inte produktions nummret på men jag gissar att det är bil 276 eller 288 somvarit synliga i Sverige, men som står listade i Finlad, respektive Tyskland i registret. Om vi nu ska diskutera försäkringsvärdet så bör man göra en ganska nogrann omvärlds analys eftersom det troligtvis finns få körare i Sverige, men desto fler ute i Europa, Kanada och i Usa. Ska man sälja ska man lysa ut bilen till försäljning internationellt också. Först då får man reda på vad man är villig att betala för en Alpina B 12 i fint skick. Bil nr 259 såldes å auktion i England till en köpare i Kanada och priset var 15000 pund. Diplomerad av leathermaster |
|
Mats, är de TYHxxx från Lindome du har köpt? Fast de är väl en 1991 iofs BMW CS #5139 |
|
|
Ni gissar fel :) Reg EBUxxx Nummer 129 Reggad sent 1990. Diamantsvartmetallic med grått sportskinn. En brukare i Sverige+importören. Enligt uppgift en ägare i Tyskland. Gått i Sverige i ca 11 år. Var utannonserad på Blocket hela sommaren tills annonsen gick ut... Jag köpte den i Höör igår. BRA skick, men höga CO värden så lite motorrenovering behövs... IWARSSON, jag hade mnia funderingar på att ringa men min bror var med så jag hann inte riktigt pausa Det sjuka med bilen är att grill och huv är med smala njurarna så den ser lite fattig ut men det är väl förstaägaren som inte ville skylta... Ej heller stripes eller emblem, men spoiler och fälgar är Alpina. Så bilen är diskret, vilket jag tycker är lite tråkigt, men det kanske är bäst att hålla bilen original, annars har jag en bil i samma färg där jag kan plocka huv och grill... /Mats J |
|
|
Mats J: Den verkar inte finnas i registret på länken som jag gav dig. Vore kul om du har möjlighet att skicka ett mail med bilder på bilen till adressen: Länk |
|
|
Stort grattis till din fantastiska pjäs! Som ivrig förespråkare för originalskick -speciellt när det gäller udda lösningar och avarter kan jag bara säga att: Är den beställd med smala njurar så bygg inte om den! Den är ju verkligen "one of a kind" i så fall. Om den inte fått sin smala front vid en krock eller så, då är det ju bättre att bygga tillbaks den. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
starre, den kommer hamna där men jag kanske måste fixa vettiga bilder först Här ligger en bild på skylten, kanske lite svår att läsa men det blev inte bättre med min kamera samtidigt som jag körde... Länk /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.