AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.695

Nu händer det grejer på M3-marknaden

Sida 4 av 5
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Hade ca 18tkr/året hos Folksam, dock kollade jag och min sambo upp hur mkt den låg i nu, och till våran förvåning hade den ökat med 100% Då vi ville ställa av bilen/garageförsäkring så när vi sedan ställer på bilen skulle altså försäkringen öka med 100%, då ringde vi upp Folksam och undrade hur den ökat med 100% bara på några månader, det tanten i luren då sa till oss var att det är väll många med den modellen och i eran ålder som krockat i erat område på senaste tiden, samt att "Unga personer som ni skall inte ha sådana dyra bilar" Så nu skall vi byta alla våra försäkringar till SalusAnsvar då de gav en betydligt bättre premie än folksam och mkt mkt mkt trevligare bemötande. Kan tillägga att vi bor i en medelstor stad på västkusten, och inga m3 olyckor här vad jag vet, de få M-bilarna som finns här rullar fortfarande.
Terry N
Kollar försäkringarna minst en gång i halvåret nuförtiden. Det är helt klart värt, konkurrensen är hård mellan bolagen. Tecknade vesta när jag köpte bil sist, klart klart billigast! 5400 helår/helförs eget låst garage stockholm västerort. Dock ingen M bil förstås. Men helt klart prisvärt för en 323 ci-99. Så ett gott råd, ring runt eller maila regelbundet. Det är bara att ställa av bilen, för att bryta villkorsperioden, om ni märker att ni får en bara deal på annat bolag.

Mvh
Det som är dyrt på en M-bil vad gäller service är väl de täta bytena av v-lådsolja och bakaxelolja + den dyra ventiljusteringen på M3 E30/36/46, M5 E34, Z3M. Sen går ju M-bilarna hårdare vilket ytterligare sätter press på bromsar, upphängningar med mera.

Köp en E39 M5, väsentligt billigare att serva än M3 E46.
fast långt ifrån lika fin
Smaken är som baken, E39 M5 är snabbare och mer komfortabel. :)

Hydrauliska ventillyftare också.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Håller me dig Bapelsin.....lite gubbig oxå...ha ha nu blir man väl hängd här:-)
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Efter lite försäkringsforskning vid köp av m5an kom även jag fram till att vesta var/är det billigaste förslaget. 12000kr, helår, helförsäkring, alla tillägg, bor i nyköping och är 25 år. Bott i sthlm hela mitt liv och hade en m5 e34 runt 2003-2004 nån gång och den premien låg på 55000kr på folksam, lite skillnad nu...
55k, haha!
det låter som när jag köpte min gamla 330 cab.
då skulle jag köpa en E46 M3 cab, men det blev inget för den billigaste försäkringen jag kunde hitta på den just då var på 48k!!!
detta var 2 år sedan och jag betalade istället ca 12k för 330:n.

peddan, håller med om att M5 känns lite gubbig.
nu har jag iofs en 530 touring, inte direkt någon raggarbil heller, men men... :D
just därför är jag sugen på en tight snabb bil, och då känns E46 M3 som det bästa alternativet.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jaha ja ja försäkringen är en akilleshäll....själv har jag Haft IF på mina senaste M-bilar....den M3:an jag har på G nu kommer att kosta 9600kr helåret, sv-såld 02:a, men visst, då bor jag i en bonnhåla och är 30....
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Här diskuteras det friskt ser jag. Har inte haft förmånen att äga en M3 E46 än. Vill inte spekulera allt för mycket i vad ditten och datten kostar/kommer att kosta men personligen satsar jag hellre en krona extra på en lite dyrare. Lite lägre mil, oftast svensksåld, SMG II etc. Någon 10K milare för 150K tor jag dock inte på, de finaste lågmilade M3 E36 ligger därikring och kommer att göra det nästa säsong också. Var jag ute efter en M3 E46 hade jag absolut tittat närmare på den med CS-paket som finns till salu. Låg från början på 395K och nu 355K. Perfekt för aktiv körning i någon form om degen inte räcker till en CSL. Gällande skrikiga inredningar kräks jag på de matchande som finns till Phoenix, Imola och Laguna Seca. Fy fan säger jag bara, nä sånt hör hemma i plastiga bling bling bilar med luftfjädring och neonljus tycker jag. Däremot älskar jag kulörerna, bland de snyggaste som BMW blandat fram. Mycket vassare än de vanliga silver, blå, svart, grå etc. Fast har man en tråkig färg kan man alltid lägga några tusenlappar på en grym dekor, det ger hela bilen ett lyft. Nog tjatat om detta, lycka till alla som ska köpa/sälja. Själv har jag is i magen och håller ut med min försäljning.

Bapelsin: Det finns några gubbar i cupen som heter så, är du en av dem med fake GTR? Om det nu är så, sälj skiten och köp dig en magnifik CSL istället.

Mvh Markuz
Markuz: nej det där vet jag inget om.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
OK, nä de kallar sig Bapelsin Racing och med ditt nickname kanske det fanns ett samband tänkte jag.

Mvh Markuz
Markuz,

du kanske borde reflektera över de som kollar på bilar runt 200KSEK sannolikt inte har råd/inte vill ta sig råd att betala i princip det dubbla....

Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Absolut, det har jag full förståelse för. Jag är vanlig knegare själv, men allt handlar om prioriteringar också. Struntar man i båten, utlandsresan, sommarstugan, husvagnen, löjligt dyr lägenhet i storstad, frukost/lunch/ middag ute varje dag etc, så har man råd. Så är det bara. Men för 200K ska heller inte ställa några högre krav heller. Nu tog du ju i gällande CS-bilen, det var bara ett tips för de som söker en bil med det lilla extra och är beredda att betala för det. Jag gör en snabb sökning får vi se vad jag hittar.

Mvh Markuz
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Sökte på Coupé, max 7K mil, olika utrustning, import etc på blocket.

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Nu valde jag bara i den ordning de låg, fanns ca 15st bilar till att välja på.

Mvh Markuz
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Terry N : Förstår jag dig rätt att man kan ställa av bilen och sedan byta försäkringsbolag mitt i pågående avtalsperiod?

Stämmer detta skall jag börja kolla försäkringarna betydligt oftare då det, precis som nämts i tråden, skiljer en hel del mellan dem.

// Håkan
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Det var ytterst intressant information! Hade ingen aning om att man kunde avbryta en försäkringsperiod genom att ställa av bilen. Jag har bara brytt mig om att kolla en gång om året.
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Vet att vissa försäkringsbolag har kommit i från detta med att såfort du ställer av din bil kommer en "garageförsäkring" automatiskt in och fortsätter dvs att man inte kan bryta sin avtalsperiod genom att ställa av bilen, borde iofs stå i avtalen.
Ji
29
Jim85
M3 E46
Jag har en fråga bara, fick ett mejl från Motus Bil Ab i Halmstad om att de kunde köpa in min bil för c:a 210 000kr. Hur seriösa tror ni att dom är? har sökt en del på forumet och dom verkar ju vara sådana personer man inte vill ha att göra med?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Farsan köpte en Alpina B3 3,3 i KANONSKICK av dem utan minsta trubbel. Jag tror faktiskt inte de är sämre än nån annan.. Saken är ju också att de är ofta enbart de dåliga som kommer fram. Du behöver inte oroa dig kan jag nästan garantera!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.