AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.694

Nu händer det grejer på M3-marknaden

Sida 3 av 5
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Jimmye: Det är lite roligt med Phoenix gul för det var ju faktist den färgen Bmw lanserade m3an i. Om man kollar på dem första broschyrerna så ser man "PhoenixGelb" och det lite speciella lime gröna/ gula skinnet. Får du tag i den kombinationen så tror jag den håller priset "bra/bättre" än svart/silver/blå.
Länk

peddan: Alla som inte har överdrivet med pengar och som jobbar för dem försöker ju köpa en bil som man gör så lite förlust på som möjligt. Självklart att man spår och försöker kolla. Sen det du sa att dem ligger kvar på samma pris är inte sant alls. Helt annan prisbild än för något år sedan så spara dina kommentarer.

ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Vira20 och Bapelsin:

tack för era inlägg, det är sådana svar som jag förväntar mig av detta eminenta forum.

Jag tror också att kanske phoenix gul kan vara en fördel... Får se omd et blir m3 e46 eller z4 3.0.

Tack!
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Har en phoenix gul med lime, hade lite svårt att vänja mig vid inredningen. Men jag tycker iaf att den gula är betydligt roligare eftersom den sticker ut lite mer än alla 40000 i silver och grått..
Snyggast är ju iofs den metallic blå som också är lite ovanlig.
Värdet på bilen? Inte den blekaste, men räknar kallt med att det blir en ordentlig förlustaffär som med alla andra dyrare bilar jag haft..
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

He He BAPELSIN....bara för att en del självklart får kalla fötter när kärran ska servas för 10 papp o säljer den för 30 under listpris.....gör ju inte att bilen är mindre värd om den är i ordning... Men visst....återigen! 20070903 betalade jag 250.000 för en fullutrustad 02, NU när jag vill köpa en likvärdig som jag hade, års 02-03, max 3 ägare, vettigt utrustad.....så har jag inte hittan nån under 230.000. Men har nån här nån till salu så bara hör av er.......:-)
nej, du har rätt. det är svårt att hitta en fin il som du beskriver under det priset.
jag menar bara att ibland dyker det upp tillfälle att fynda, och de som inte har bråttom att köpa kanske har det i åtanke och väntar tålmodigt tills rätt objekt dyker upp.
*il skulle förstås vara bil.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jo visst...Jag har väl ringt på 4-5 olika annonser nu där alla ska in på insp 2 pronto..+ att tex däcken var dåliga+ bromsarna....hux flux måste man lägga 20 lax direkt vid hemkomst...inte så najs.....Nä M-bilar är ruggigt dyra o underhålla/äga!!! Synd att de är så förbannat läckra.....:-)
OT:
det där är en sak jag bara måste fråga om... varför skulle underhållet av en M-bil vara så mycket dyrare i underhåll än andra modeller? alla BMWs har väl insp 1 & 2 och de kostar väl ungefär lika mycket? är det så att serviceintervallen är tätare på M-bilar? (alltså enligt serviceplan)
som ni märker har jag aldrig ägt en M-bil, men är sugen på det. :)
Ja. Det blir i praktiken tätare mellan servicearna. Detta pga att en M-bil i genomsnitt drar mer bränsle än en "vanlig" BMW. Datorn räknar på förbrukad bensin. Men när en BMW är nyservad står det 25000 km till nästa service på alla färddatorer oavsett bilmodell. På en M-bil räknas dessa km ner i snabbare takt pga förbrukningen. Man kan säga att bilen känner av hur pass hårt den går. Och ja igen. BMW M-bilars service är aningen dyrare..

Så tatäre och dyrare sercicear är att räkna med innan man innförskaffar en M-bil.

M.V.H
Dennis
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Nej servicen kommer inte tätare....kör man xtremt lugnt kan man åka ca 2500 mil mellan servicarna, men mestadels brukar dem servas mellan 1500-2000 mil...Vanlig oilservice är bara lite dyrare än normalt eftersom oljan är av bättre kvalite, insp 1 och 2 däremot är betydligt dyrare, insp 2 kostar tex ca 11000 på bmw....
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ha HA jo vi menar nog ungefär samma DennisH...
då blir det 330 istället! bara skojade, det var inte så mycket farligare än jag väntade mig. :)

tack för info.
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Bapelsin: Har för mig att många bmw verkstäder tar en högre timpeng pga att det är just en M-bil + att vissa delar är lite dyrare typ koppling o sådant. Sedan så skall(Om det behövs) ventilerna justeras på insp 2 vet inte hur det är med resten av modellprogrammet med just denna saken.

Serviceintervallerna kommer tätare om du kör hårdare så, troligtvis borde de komma tätare på en M-bil än en 320 t.ex.

Sedan så kostar försäkring betydligt mer än för en vanlig bil, givetvis beroende på var du bor o ålder osv.
ja, försäkringskostnaden är den stora skurken för min del.
men då är jag också 32 och bor mitt i stockholm.

så lite som jag kör, så är servicefrågan inte så farlig.
Ji
29
Jim85
M3 E46
Hej alla! har inte läst alla inlägg nu, men jag har redan bokat tid för att fixa dörren :-) så det är ordnat.

Sedan provkörning med mig bakom ratten är något jag säger bara, vill inte att folk ska komma och provköra för att endast köra. Vilket i mitt fall hände förra veckan och jag blev ju lite förbannad. Som sagt, dörren ska fixas nu i veckan och provkörning får seriösa spekulanter givetvist göra.
Ji
29
Jim85
M3 E46
Tack för era synpunkter, jag skall försöka åtgärda det ni har sagt!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
försäkring är inte alls så farlig om du är Nordea kund med Vesta, betalar 8tkr hel/år
hos Vesta kostar, Porsche 996 4S, mig 10tkr hel/år, det är riktigt bra
betalade 24tkr hos TryggHansa min gamla 996 cab

"don't imitate, innovate!"
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
p-car var bor du någonstans och ålder?
Jag är lite skraj att originalförsäkring höjer premien ordentligt nästa år nämligen.
Betalar 15k nu, ställer jag fråga om försäkring på sambon så är premien 35kkr för henne. Det var samma premie för oss tidigare i år.
Echelon: Det stämmer att tim-pengen som debiteras av BMW varierar beroende på vilken bilmodell det handlar om. M-bilarna tillsammans med X5/6 har de dyraste tim debiteringarna....

M.V.H
Dennis
oFFkeFF: jaha, 15k hos originalförsäkringar?
vilka svin de är, jag fick 23k eller vad det var på offerten för en M3 E46.
tyvärr är jag inte Nordeakund, men det kanske kan vara värt att kolla med Vesta iaf...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.