AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.532

Det var bättre förr, E38 vs Toyota Aygo - Bilder

Sida 2 av 2
Det hänger ju också mycket på hur smällen tar , en modern liten bil har ju rambalkarna långt ut åt sidorna i motorrumet för att få plats med den tvärställda motorn, medan en bakhjulsdriven bil med längsmonterad motor har rambalkarna längre in i motorrummet då motorn får bra plats ändå. Detta gör ju att om två bilar med dessa olika konstruktioner smäller med varann med liten träffyta, så kommer ju mycket av kraften utanför rambalkarna på den bakhjulsdrivna bilen ,se tex volvo/renault-krocken. Har haft en BMW e39 och har nu en gammal volvo 745, och har sett denna svaghet hos båda bilmodellerna. Så man kan ju inte ALLTID tro man vinner en krock bara för man har en stor och tung bil, beror mer hur krocken tar.

/Peder
I filmen som man krockar Modusen mot 945:an så har Volvon ingen motor monterad har jag för mig. Det borde rimligtvis spela en viss roll tycker jag.
Gemini__
Spinnande katten:

Lite kuriosa: Första bilen som var designad för att hantera sk. offset-krockar var, enl. uppgift, Mercedes S-Klass (W126).

En gammal 240/740/940 är inte lika välkonstruerad när man kommer till denna biten. Klarar inte av att fördela energin lika effektivt. Det nämns väl i filmklippet om jag inte missminner mig. Volvo 850 var Volvos första modell där ingenjörerna/teknikerna hade detta i åtanke.

BMW E39 är konstruerad med tanke på detta. Även E38:an, finns info här:
Länk.

Mvh:
Thomas
Finns en gammal Smartkrock oxå, bilen klarar sig ju hyggligt men människans kroppsmassa stannar ju inte när bilen stannar så jag föredrar att smälla med min antika e32a framför vilken microbil som helst faktiskt.

Länk

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Jag har inte lyckats hitta någon film på en e38 och en Aygo. Det närmaste jag kom var en krock mellan en MB E-klass och en Smart.

Länk
Gemini_
Jo jag vet att mb w126 var den första bilen att klara offset-krockar bra, som sedan utvecklades på w201 och w124 osv. Men jag menar ändå att när det tar utanför dessa stabila rambalkar, så är det inte så mycket som tar emot där ute, arbetade på en mercedes-firma på 90-talet, och såg detta ibland på krockade bilar som kom in. När det gäller detta så var saab 9000 bättre som hade en balkkonstuktion ovanför framhjulet som fördelade krockkrafterna bättre i en bil mot bil-krock.

/Peder
Gemini__
När vi talar nyare konstruktioner torde det inte vara någon större skillnad (har ingen utbildning inom området utan det är antaganden från en lekman).

Kika på dessa konstruktioner (Volvo/BMW):

Länk

Länk

Utan att göra några större fördjupningar ser principen densamma ut, håller du inte med?

//Thomas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.