|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Kolla länken, tycker själv de 3 sista bilderna är lite roliga. Handlar om nutidens bilar och dåtidens bilar :) Länk |
|
Hyrde en aygo för ett tag sen och körde 16mil med ett snitt på 4.3l/milen, mkt inponerad då det var 4 pers i bilen plus bagage. Låg för det mesta runt 120-130kmh, trodde inte det va sant så jag räknade flera gånger men det stämde bra, biljeveln drog 4.3liter milen! Man kanske åker skönt i en E38 men tyvärr måste jag säga att jag tagit en aygo direkt ifall jag fått välja mellan den och BMW'n! Man kanske inte borde säga sånt på ett BMW-forum :) |
|
|
Tja,med 4,3liter/mil så vet jag väl inte ;) Mvh Janne. |
|
| låter som en ganska normal förbrukning för att vara en moped. | |
| Jag tycker fortfarande att det extra man betalar i bensin för att slippa åka Aygo är väl spenderade pengar i komfortens och den allmänna tillfredsställelsens namn.. | |
| 4,3l/milen var verkligen imponerande, nästan rallybilssiffror på det.... | |
| Imponerande siffror helt klart! | |
|
4.3L/100km :D kanske dags att lägga in en raderingsfunktion på detta forum, eller börja köra ett riktigt forum istället för detta hemmabygge! |
|
|
Baader>>>Som man bäddar får man ligga :) Mvh Janne. |
|
| håller med klart man hellre åker e38. kvittar hur mycket den drar. skulle få panik i en sån skitbil. det är ju inte ens en riktig toyota. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Krockar man i en aygo och blir handikappad för resten av livet så ångrar man nog snabbt sitt bilval om det stått mellan en tvåtonsklump och ett äggskal hehe |
| Nu är det ju faktiskt så att flera av dagens småbilar utklassar flera äldre stora bilar i säkerhet. Så det är inte helt säkert att en E38 från 95 är säkrare än en Aygo från 2008. | |
| Stor äldre bil vs liten nyare bil: Länk | |
|
>Zed, krocktesternas poäng är endast jämförda med krock av bilar i sin egen storlek. Krockar en Aygo med E38 så sitter jag hellre i en E38 alla gånger. Den tyngsta bilen vinner, i allfall om man krockar med en annan bil. // H |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Modusen är ju stor mot en aygo, lovar att smäller jag i min 2 ton tunga bil så mosar jag en aygo vilket även en Volvo 850 säkert hade gjort. 940 är faktiskt en lite väl gammal konstruktion sett till krocksäkerhet. Aygon sitter man ju med fötterna på främfre stötfångaren och kör haha |
|
Precis,en stor E38 mosar tyvärr t.ex en Aygo i krockar....Hjälper inte att den(Aygon) är säker i EuroNcap terster el. dylikt när en 1000 kilos bil(max väl?) krockar med en tvåtonnars E38:a..Går inte att jämföra dessa bilar i krocksäkerhet trots att främst "gamla" BMW i många fall inte är världens säkraste bilar heller.. Snacka om att förarutrymmet "försvinner" vid en smäll i "lite fart" i en Aygo mot t.ex en E38:a...Skulle aldrig falla mig in att köpa en Aygo och köra med den på landsvägen. Stadsbil må så vara,men krocka helst INTE där heller ;) Tror att många verkligen tror som "Zed82" när det gäller krocksäkerheten och att man då inte förstår hur det hänger ihop.. "Frontar" du en E38 med en Aygo då får du alldeles säkert mer "problem" i en Aygo...självklart! I vilken hastighet du dör eller blir invalidiserad i en Aygo mot E38 vet jag ju inte, men det lär ju inte vara i så speciellt hög fart.. Mvh Janne. |
|
|
Tja...egentligen så skulle jag skrivit att jag aldrig funderat i banorna av en Aygo(inta bara pga krockosäkerheten).. Allt är en bedömning man får göra...säkert billigt som f-n att köra en Aygo,men ingenting som skulle få mig att köpa en iaf.. Liten,bullrig,trist osv,jag skulle tycka det vore trist att t.o.m serva denna bil... Inga vibbar alls i "vill ha tarmen". En bil får dessa som "måste" ha en bil och den ska då vara ny och gå från A-B i sta´n utan problem. Mvh Janne. |
|
|
Jag förstår mycket väl att de olika klassificeringarna inom EuroNCAP inte går att jämföra över bilklasserna. Däremot så tänkte jag på ovanstående länkad film där en liten Renault Modus formligen krossar den stora Volvon. Det finns en även en (Fifth Gear) film om en Smarts säkerhet, där de kör in i en smart i en betongvägg i cirka 70km/h. Där var förarutrymmet så gott som intakt. Allt handlar inte om vikt, dagens bilar är helt enkelt bättre konstruerade för att tåla en eventuell krock. |
|
|
Nu säger jag självklart inte att en Aygo är säkrare än en E38 om det nu var någon som kände att manligheten började rinna ur. :) Har inte sett någon sådan krock och hoppas på att aldrig få göra det heller, man ska dock aldrig underskatta dagens småbilar precis såsom det framgick av Fifth Gears reportage. |
|
|
Nja,det är ju inte så att en Aygo är som en "80-tals Micra" direkt,men det är ju en bil som har en stor nackdel i vikten oavsett hur man ser det mot en E38.. Jo,jag pratar nu E38 mot Aygo :) Vi skiter i gamla Vovlosar/Modusar osv,en E38 är ganska så mycket säkrare än en liten Aygo. Skulle vara intressant eller i varje fall bra ur trådsynpunkt!? om någon film visade på en krock mellan E38/Aygo.. Någon som har någon film att visa? Mvh Janne. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Jag lovar att med glädje filma om jag får chansen att köra över en aygo ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.