AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.114

Urtramningslager eller lager i lådan?

Sida 1 av 2
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Har ett lager som låter riktigt illa, men när man trampar in kopplingen så slutar det. Enligt min erfarenhet så ska urtrampningslagret låta illa när man trycker in kopplingen. Men nu är det tvärtom.
Vad i hela friden är detta? Ska jag byta låda eller?
Troligen botten stocken i lådan, kör tills det rasar eller byt.
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Borde helt klart vara ett slitet urtrampningslager, när du trampar på pedalen spänner du in lagret och glappet "försvinner" samtidigt som oljudet.

//Niclas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Slitet lager i lådan(bottenstockslager).Man aktiverar ju urtrampningslagret när man trycker NED kopplingen,och då låter det inte som du skrev..alltså börjar själva lådan bli lite sliten.

Kör vidare tills det rasar.

Kolla oljenivån och fyll på så kanske du kan åka en bra stund innan lådan behöver åtgärdas.

Mvh Janne.
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Ska ge mig på att byta låda. Vad ska man räkna med för pris? En låda som gått 10 000 mil ska de ha 4000:- på skroten.
Kör bara vidare!!De kan hålla i upp emot 15000mil så här!!Har själv kört så i ca 5000mil...Inget o bry sig om,det håller!!Byt om/när det rasar eller blir värre

ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Fast det är inte så kul om det rasar när åker på långtur, så det blir byte snart.
Lasseman3
Philip222:
Hörs det tydligt när du är ute och kör eller är det enbart på tomgång??

Mvh /Lasse
[Qvickeen]
Lägger mig i lite.. Har samma problem. Och det låter på dom lägre växlarna osså... Typ på lågvarv... Skit iriiterande... Nån som vet mer?

Seeyaa
Qvickeen

[ BMW Power is real Power ]
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Det som märks är när man står på tomgång. Då klonkar det och rasslar lite. Men som sagt, när man aktiverar kopplingen försvinner det. Jag bytte olja, men det kommer tillbaka ibland. Har det betydelse om motorn är kall eller varm?
Ti
2.587
Ticco
420i -14
"Enligt min erfarenhet så ska urtrampningslagret låta illa när man trycker in kopplingen"

Nja, tvärt om e det väl!
Jag tippar iaf. på att det bara e urtrampningslagret.

//Ticco

"NICTIC RACING"
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Vill inte riktigt hålla med dig, men om det visar sig, blir det i alla fall lite billigare.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jag håller på min teori :)
Pedalen uppe = Missljud
Pedalen nere = Tyst
== Urtrampningslagret.

//Ticco

"NICTIC RACING"
När du släpper upp kopplingen så börjar LÅDAN att snurra. Lådorna kan låta ngt bättre efter att de blivit varmkörda. Har du inga missljud med kopplingen nedtryckt så är det lådan och inte urtrampningslagret som är kass.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej!

Jag är till 99,9% säker på att det är lagret i lådan (vilket det nu är?)
jag har samma symtom som "Qvickeen" beskriver, samt om man slirar iväg på koppligen för att sedan släppa upp edn ganska fört på 1:an och 2:an då kommer det där rasselljudet för en liten stund.
Jag bytte ut mitt gammla urtrampningslager i höstas och det blev ingen skillnad.
Så det måste vara lagret i lådan, det är ju ganska lågiskt om man tänker på alla symptom som vi har gemensamt. Det verkar vara en BMW sjuka.

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Prova att bara trycka lite lätt på kopplingen, bara så att du tar upp det ev. glappet i lagret, tystnar det då så är det urtrampningslagret.

//Niclas
Har samma fenomen på min bil...Men de lustiga e att när bilen e kall(dvs växellåds oljan) så låter den ingenting vare sig kopplingen e nertryckt eller ej!!Men när den e varm ja då hör man oljudet klart o tydligt,men de försvinner när kopplingen trycks ned. Detta är inget som ja bryr mig på en -84 utan de e bara o köra för den kan hålla väldigt länge,har redan kört 5000mil så här o inte har de blivit värre...Men de e klart nån gång lär de ju pajja men ja antar att de dröjer ett antal 1000 mil till minst om inte 10000.Pratat med en duktig BMW-mek o han sa att de bara var att köra för det är sällan det rasar o oljudet på tomgång har ja lärt mig o leva med...

Ja
145
James
M3E30 -90
325-88
E60 525i
Lagret i lådan byt eller kör tills det rasar.
Prova med att byta olja.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Var bor du?
På returbilen i Malmö tar dom 500:- för en manuell låda, dock utan någon info om skicket, mer än att man kan kolla i bilens övriga skick.
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Jag ringde runt till några skrotar i Sverige, typ Uppsala, Linköping m fl.
4000 ska de ha. Lyssnade på en bakväxel också, den ska de ha 3000:- för!
Va fasen, tror de att dessa är oumbärliga eller?
Jag ska plocka ner hela transmission + bakväxel. Byter lager och packboxar m.m.
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Till 95 % är det urtrampnings lagret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.