AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
19.496

Blockets begagnatförsäkring - jag förstår inte några punkter i avtalet

Sida 2 av 2
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
När du tecknar försäkringen i annonsen som säljare så kan du ju skriva ut den direkt. Varför gör du inte det Nattugglan?

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Stephan,

Ifrågasätter försäkringen bara. Gör det om jag tycker den verkar vettig, även fast det bara är köparen som vinner på det. Jag indirekt om annonsen blir mer attraherande.
Sök först och posta sedan var det ja. Hittade diskussionen här när jag sökte helt förutsättningslöst på google. Någon som vet om nämnda besiktningsprotokoll finns publicerat online?
fl
43
flumm
330ci -02
Ger inte mycket för denna "försäkring". Visst är det rejält stora och kostsamma fel så kan den vara bra, fast är det så stora fel så bör man kanske märka det ändå. Köpte förra bilen privat med denna försäkring. Efter en kontroll visade det sig att bilen hade ett antal mindre fel. Notan landade på ca 14000. Problemet var bara att försäkringen inte täckte detta då summan för vart och ett av dessa fel inte nådde upp till rätt summa. Fick helt enkelt betala ur egen ficka.
In
355
Inot
745iA -02
Flumm:

Om det är 10 stycken fel a 1400 så är det dock ändå ide att ta det på försäkringen. Då sparar man i alla fall in 4000 kr, iofs beroende på milen som avgör självrisken.

Men det är klart om du har så pass många fel att självrisken är högre än reparationen per fel.

Och att upptäcka stora fel lättare, nja det håller jag inte med om.

Och jag som köpare har ju ändå inte förlorat något eftersom det är säljaren som betalar försäkringen. Framgår ju klart och tyligt vad som försäkringen täcker och vad självrisken är

De flesta försäkringar har självrisk per fel/skada så detta är inget unikt för IFs blocketförsäkring
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Köpte en X5:a med denna försäkring och generatorn gick hem efter ca 2 månader. En operation som skulle ha kostat närmare 13k.
Men kom på att jag fått hem något papper om denna försäkring så bilverkstan fick ringa och efter mycket om och men så fick jag betala 1500:- självrisk + 15% på summan och eftersom den va importerad så blev det ytterligare 20% men behövde bara betala runt 5-6tusen... Så visst va den bra för min del men det tog tid...
Vad händer om man får ett fel där bilen fortfarande går bruka t.ex att växellådan börjar tjorva (trögväxlad, växlar hoppar ur osv). Ersätts det eller anses det som "slitage"?
ti
229
timur
520xd F10 -16
KaptenAero: En snubbe på ett annat forum lämnade in sin just pga att växlarna började hoppa ur, han fick det tävkt av beg-försäkringen.
tu
1
tuperman
BMW 525 2006
Jag vill passa på att lägga en varning för blockets begagnatförsäkring.
När man tecknar avtal med dom så tror ju säkert dom flesta att detta gäller för den aktuella annonsen. Men så är det inte. Får man inte sålt bilen genom annonsen utan plockar bort den, så är man ändå tvungen att betala för den om man säljer bilen inom 85 dagar. Försäkringen förnyas med 85 nya dagar för varje annons man lägger ut på bilen, oavsett om man väljer att annonsera utan försäkring eller med.
Lurendrejeri kallar jag det.
Så läs det finstilta noggrant innan ni låter er luras av IF

Det står ju klart och tydligt på Länk
(dvs länken man får upp när man klickar på ikonen "Blockets begagnatförsäkring" som finns i annonserna":
"Avtalstiden för dig som säljare är normalt 85 dagar räknat från dagen du köper Blockets Begagnatförsäkring. Om du förnyar din annons eller lägger in en ny annons så förlänger du avtalstiden med 85 nya dagar. Läs mer i avtalsvillkoren för dig som säljare."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.