|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har min fina bil på blocket.se och det ringde igår en säljare från Blocket som ville kränga på mig en begagnadförsäkring, denna kan man ha i annonsen som tryggar köpet för köparen. Det hela lät som en bra idé och det kanske kan hjälpa mig att sälja bilen(?) Jag läste igenom på blocket.se vad försäkringen omfattar, men blir väldigt fundersam över några punkter, alltså är verkligen försäkringen så bra för köparen? Försäkringen omfattar inte(de 3 punkterna som jag inte fattade) : 1, "Fel som noterats och inte åtgärdats enligt Begagnatförsäkringens besiktningsprotokoll" (Enligt avtalet så görs ingen besiktning innan försäljningen/köpet av bilen, så vad pratar de om för besiktningenprotokoll och ev. fel?) 2, "Fel som ej finns noterade på Begagnatförsäkringens besiktningsprotokoll om If kan göra sannolikt att de funnits vid eller före köptillfället" (Detta betyder vad?) 3, "Fel om köparen inte kan uppvisa ett komplett ifyllt besiktningsprotokoll, underskrivet av både köpare och säljare" (???) Alltså jag är inte så snabb i skallen vad det gäller juridisk text, men vad betyder allt detta? Låter nästan som att köparen kanske inte får någon garanti ändå, eller så låter det som att man måste göra någon besiktningn, men jag fattar inte för det står i avtalet att ingen besiktningn görs innan bilaffären, görs den dirkt efter affären eller bara vid uppkommet fel? Förklara gärna för mig. Funderar på att ha med denna försäkring, men är det en försäkring byggd på stora ord och ingen mening så tycker jag det är skit. TACK! | |
|
Nattugglan; När du i framtiden säljer bilen med begangatförsäkringen, kommer det att krävas ett sk. besiktningsprotokoll som du och köparen upprättar gemensamt varefter ni skickar in protokollet... Enkelt sagt är det mkt upp till köparen och vad denne borde eller bort kunna upptäcka vid köpetillfället - fel/brister som denne alt. säljaren inte nämner i protokollet, är för handen och helt värdelösa vid en ev. reklamation... Fungerar ungefär som bilhandlarnas garantier, dvs. en garanti som rel. ofta är en upprepning av KKL men när det, som i detta fall, rör sig om KL är det en trygghet för köparen att ha ev. brister på pränt och underlättar således bevisfrågan och möjligheterna till att få ersättning av f.bolaget... //Anton |
|
|
Ok. Fick också svar från bocket, ställde frågan om denna besiktning som näms hela tiden, men det fanns ingen info någonstans att man skulle lämna in bilen på besiktning, när och vem. Men fick svar nu : "I samband med försäljningen av bilen går köpare och säljare gemensamt igenom ett besiktningsprotokoll som skickas från IF i samband med att försäkringen tecknas." Vad händer här då? Om de ser fel t.ex? Skall köparen föra över pengar på mitt konto när jag köper bilen, skall jag eller han behålla bilden till de dagar som återstår till denna besiktning? Jag skall maila dem igen. |
|
|
Om du har blockets begagnatförsäkring, som gäller i 2 månader, och du INTE säljer bilen med den (dvs om du byter in den, säljer den på en annan site mm) är du fortfarande skyldig att betala den. Helt sjukt!! Jag har själv råkat ut för det. Hade en 320i med beg.försäkringen men sålde bilen via en förmedlingsfirma. Fick påminnelse från IF trots att inget besiktningsprotokoll hade skickats. Det var bara att betala 1300:- till ingen nytta. Köparen har/hade ingen aning om att bilen har garanti eller att den är dubellförsäkrad. Mvh Marin |
|
|
Marin, Så är det tydligen med allt här i världen, företag säljer en tjänst men säger bara hälften knappt om vad allt innebär. Men får själv vara jurist och försöka förstå vad man köper. Jag hade ingen aning om att man var tvungen att betala dessa 1300kr om man säljer bilen privat till nån annan, står inget alls om det på blockets hemsida, hittar inget på IF´s heller. Säljer som ringde var så väldigt possetiv o snackade som han hade mundiearé. Det blir absolut ingen blocket-garanti för min del. Vill köparen försäkra sig så får han själv lämna bilen på motormännen eller liknande. |
|
|
Nja du sålde till en annan privat person då betalar man allt enl. det finstilta i avtalet du godkänt, medan OM du säljer till Bilfirma/företag klara du dig från att betala premien Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ok. Fick svar från BLOCKET att man får hem ett besiktningsprotokoll, detta skall köpare o säljare fylla i tillsammans, gå igenom bilen. Sen skickar man till till IF. Men det finns ingen info om hur detta protokoll ser ut o vad som står där. Alltså skall man som lekmän göra en besiktning? Det kan ju inte vara mer än att se om motorn sitter i bilen o om alla dörrar finns. Dåligt att detta protokoll inte finns att se över på nätet. Jag frågade if om de kan skicka ett hem till mig, får se när du läser mailen. |
|
|
Jag har ett framför mig nu, vad vill du veta?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Du har möjlighet att reklamera garantin inom 14 dagar om du inte vill använda den. Detta är stadgat i distansavtalslagen och inte ens Blocket/IF kommer ifrån det. //Lövet |
|
|
Gasar Magnus, maia mig protokollet om du kan? pg75@hotmail.com tack!! Andreas löfgren, Vad innebär det i praktiken att man kan reklamera garantin? Ge ett exempel gärna, så trögfattade jag hänger med. |
|
|
Nattugglan: att du har 14 dagar på dig att ångra köpet av garantin. Detsamma gäller när man tecknar en bilförsäkring...skulle man några dagar senare springa på ett pris hos ett annat bolag så kan man "lämna tillbaks" den första, dock blir du debiteras de dagar du har haft försäkringen. ___ //Ulf |
|
|
Du har 14 dagars "ångerrätt" vilket Programmer förklarade på ett bra sätt. //Lövet |
|
|
Lite "off topic" men jag ville i alla fall nämna att jag (eller snarare den nya ägaren till min bil) har mycket goda erfarenheter av Blockets försäkring. Jag sålde min VW Phaeton W12 i maj och jag hade inte tänkt ta försäkringen, men efter lite funderande så kom jag fram till att den nog kan invagga spekulanter i en trygghet. Jag skummade bara igenom försäkringsvillkoren och tänkte för mig själv att "det där kommer aldrig att täcka något fel". Döm om min förvåning, när jag nyligen av den nya ägaren fick reda på att det var några spjäll eller styrsystem (jag är dessvärre inte särskilt insatt i det) till klimatanläggningen som hade säckat ihop bara några dagar efter köpet, att garantin täckte denna reparation på 35 000 kr. Gissa om han var glad att jag tecknat denna försäkring :-) Givetvis så har jag tecknat denna försäkring även på min nuvarande bil som jag lagt ut på Blocket ikväll... |
|
|
nattuglan: inget att maila över, utan sällsynt enkelt papper att fylla i med köparen: Basic fordons data Service bok ja/nej ( ev. kommentarer om denna) kända reparationer Skickbedöming av bilen ( en massa delar: motor .vxl,kaross, irden etc etc) 1= bra skick 2= slitet,ur funktion, bör åtgärds Övriga komentarer Krångligare än så är det inte dvs det handlar mera om KÖPARENS kompetens att notera felen / din ärlighet så inget att fundera över Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| tack alla. | |
|
Jag tycker Blockets försäkring är klockren som försäljningssyfte. Först får ju köparen 3 månaders gratis försäkring och inget krav på att förlänga den. Ovan på det får man 6 månaders garanti på bilen (lite beroende på ålder/mil osv vilket är ganska självklart). Jag bad förra ägaren att teckna en sån när jag köpte min för tre månader sedan. Då fick man hur mycket tid som helst att leta en billig försäkring om inte IF redan är billigast då man får 25% rabatt om man förlänger den. (Nu blev If näst billigast när jag jämförde men Vesta slog dem endå med hästlängder men det hör kanske inte hit) Lyckligtvis har jag inte behövt använda mig av garantin så tyvärr kan jag inte svara på hur bra den fungerar. |
|
|
Gasar-Magnus, Du hade fått tag i besiktningsprotokollet, jag är ändå lite mer nyfiken på mer vad som finns där. Hur fick du tag i det? Kan man hittade det på nätet? googlade lite men utan träffar. |
|
| Man får besiktningsprotokollet via e-mail. | |
| Jag tycker att låter som en bra försäkring speciellt på en exlusivare bil då reparationerna ofta är svindyra och inte helt ovanliga.Många dyrare bilar har problem som är svåra att upptäcka eller bara kommer ibland då är det ju fint med en sådan försäkring. | |
|
Nattugglan: jag har en bil på Blocket för försäljning ju!! så köp bilen av mig så får du se protokollet med..*LOL* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har frågat if om de kan maila mig, får se om jag får något. Gasar mAGNUS, tack för erbjudandet! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.