AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.315

Vilken E39 skulle ni välja. 528 eller 530

Sida 1 av 2
Hej på er BMW freaks.
Nu är jag ute efter en annan bil.
Ska sälja min S60 och kollar runt lite.
Har alltid gillat E39 ganska starkt.
Men vilken motor ska man välja 528 eller 530.
Hur mkt skilljer sig driktkostnader mellan dessa.
Plus och minus har jag ju redan läst på Modellguiden.
Är ute efter en bil med M paketet på.
Vill ju gärna ha lite pulver under motorn då min s60 känns seg.
Vet ju hur 328an går men då 5 serien väger lite mer så lär den nog inte vara en racer kanske.

Sist av allt hur lätt är det att få in en barnvagn i sedan modellerna?
Gemini__
Har inget direkt att tillföra. Men kan iaf slå ett slag för motorn i 528:an vad gäller bränsleförbrukningen (med dubbelvanos), en mycket bränslesnål pjäs.

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
530 är lika bränslesnål och ger ytterligare 40 häster. Ett klart val. Driftskostnader skiljer i att 530 behöver dyrare olja men det handlar om några hundralappar per år. Tänkt på att alla 530 har facelift medans 528orna ser betydligt äldre ut.

//Lövet
Wi
27
WizziZ
530D Touring -02
Skillnaden i pris på de bägge är så marginell att 530'n med rätt utrustning bara är för underbar.
Provkört både 520,525,528 och 530D i sommar.
Fastnade för 530'n då den hade allt jag ville ha + lite till.
Vet dock inte hur bensinarn är. Men gissar på att den är bra mycket roligare än 528'an.
Jo hur man än gör lär dom vara snålare än S60n iallafall.
Behöver ju inte ha sollucka men sportstolar xenpn o aluminium paneler är ett måste.
na
630
navi
BMW325xi -06
Hade en 528 Touring med automat tidigare,
Var väldigt nöjd. Drog c:a 0.78 på landsväg.
Kan inte jämföra med 530 då jag aldrig kört någon men 528:an är suverän, alltid kraft så det räcker och fantastisk bränsleförbrukning med tanke på prestanda!! Vad gäller facelift så är det väl som med den berömda bakdelen, jag tycker att före facelift är snyggare men det är ju jag det! 525 och uppåt kan ju inte bli fel så jag skulle nog gå på skick snarare än modell!
525 är ju dyrare i försäkring.
Ja komer kolla på skicket på bilen helt klart.
Då jag kör mest landsväg så är det ju den förbrukningen som prioriteras.
Har ju kört 328 ett X antal ggr. kanske inte nån bra jämförelse men det fanns kraft så det räckte när det behövdes.
Står o väger mellan touring o sedanen.
Glömde nog bort 523 där, ett klart bra alternativ det också, farsan har en med steptronic och den går fiiint! Saknas inte kraft där heller och bränsleförbrukningen är låg på dom också.!
Har haft en 523
VAr väll inget power house precis men det var en skön bil att köra måste jag säga.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

530 är en nyare bil och det är trots allt nästan 40 hästar till. Facelift gör det till en trevligare bil. Det är möjligt att manuella 528 och 530 har liknande förbrukning men tittar du på automat så är 528 märkbart snålare då den har en högre utväxling.

Servicekostnader beror ju lite på intervallerna. 530'n har ca. 2500 mils intervaller och när det gäller 528 så kan det nog vara 1500 eller 2500 beroende på årsmodell. Säkert någon annan som kan ge ett bättre svar här.

Försäkringskostnader är ju högst individuellt. Vet att vissa får stora skillnader när dom jämför 525 och 530 men dom gånger jag kollat så har jag fått på kronan exakt samma premie. 528 har jag aldrig kollat. Jag betalar för övrigt 5000kr/år för min 530 -01. Helförsäkring 1500mil, 41 år, mindre ort, villa, inklusive tilläggsförsäkring för hyrbil mm.

Prisnivån på 530 är så låg nu att jag skulle rekomendera denna i valet av de två men det handlar ju lite om hur mycket man vill spendera. En 528 är billigare i inköp och något billigare att driva samtidigt så borde ju reperationskostnaderna vara lägre på en nyare bil men just detta är ju lite som att spela på lotto...;)

___
//Ulf
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Japp, Mitt val är definitiv 530.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har inte kört 530´n och kan därför egentligen inte uttala mig om de extra 40hk. Men är det inte så med 528 att den liksom 523 har en effektangivelse i underkant? 523 påstods ha 170hk p.g.a tyska skatteregler men Teknikens Värld bromsade både en 523iT och en 323ti till 169hk på hjulen (Rototest) vilket snarare skulle var ungefär 190hk i motorn. Jag upplever min 528 som en klart pigg bil och saknar sällan kraft, då har jag ändå kört 540iT -95 och 9000 Aero steg 3 dessförinnan. Visst är den slöare än de båda ovan nämnda men jag upplever den minst så pigg som de E34 530 med lilla åttan jag också haft.
0-100km/h anges till 7.5s för 528 och 7.2s för 530 av BMW själva, inte så stor skillnad. Så i valet mellan 528 och 530 så gå på skick istället.

------
BMW CS #04839

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

528:a motorn har Teknikens Värld mätt en gång i forntiden till 177hk har jag för mig,OBS inte säker här(tror det var på en Z3 2,8 motorn satt i),så speciellt stor skillnad i MAXeffekt är det inte mellan 523/528.. om jag nu minns rätt,däremot så har du mer effekt lägre ner i registret som antagligen märks en del i fallet 2,8 kontra bl.a. 523:ans 2,5:a.

OBS!
Har inte kört någon 528:a på väldigt länge så jag minns inte hur motorn var på just det exemplaret...ja,annat än att jag tyckte den "räckte till" helt klart(manuell version).
En solklar jämförelse mot t.ex min 2,5:a i 523:an kan jag inte göra m.a.o.

Men har man råd så köper man naturligtvis 3,0:an..

Mvh Janne.
Jo angående service så gör jag den själv. Eller nja lämnar den hos en meck jag alltid haft.

Budgeten ligger väll runt 120K ungefär.
Har kollat runt o visst hittar man många 528or o en hel del 530
De inte så att ja kommer ha den som pendlarbil då ja använeder en mkt mindre bil för det.

Lär gå på skicket antar jag som en del av er sagt, men visst lockar 40 extra hästar det måste ju erkännas.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För 120' så ska du kunna hitta en fin 530 men det beror ju lite på vilka mil du kan acceptera.

Här är några som ser bra ut
Länk gått lite långt men ser fin ut
Länk gått få mil för det priset samt att den står hos handlare som lämnar garanti. Kanske har brister när man tittar närmare?
Länk Går säkert att gå ner några tusen...
Länk 03:a import med mycket utrustning.
Länk annonseras som 02:a men är en 01:a vilket man ser på ratt och avsaknad av aluringar runt instrumenten.
Länk om du kan tänka dig en 525 istället

___
//Ulf
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Årligt talat så skulle jag direkt söka efter en fräsch 530i om du nu inte tänkt pendla heller med den..
Drar nååågot mera bensin än t.ex dessa snåla 523/528, men det kan man ju leva med om man inte tänkt "arbetspendla" någon längre sträcka.

Isf är det inte bara bensinbilarna som kommer upp s.a.s. utan t.ex även en 530D ligger ju bra till då(beroende på hur mycket man ska köra naturligtvis,skatten är dyrare som alla vet).Men det är väl inget alternativ för dig som jag förstår..

525.an skulle JAG inte ha i åtanke hur som haver,en fin 523:a är då snarare ett lämpligare alternativ i denna "budgetklass"...525:an ger inget "mervärde" i körglädje iaf än en 523:a.. dyrare i bl.a. inköp dessutom.

Mvh Janne.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Janne T: Fördelen med 525 gentemot 523/528 är att det är en nyare bil och som har face lift. Man kan som jag visade ovan hitta 03:or mer M-sportpaket inom budgeten på 120' och då fortfarande ha kvar rostskyddsgarantin. Sen att dom inte erbjuder mer körupplevelse än en 523 må så vara.

___
//Ulf
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Givevis väljer man både 525 eller 530 om man får välja istället för en äldre 528 modell. Förstår inte jämförelsen då priset för faceliftade bilar är högre.

Att jämföra 523 med 525 är ingen bra jämförelse. 525 är en roligare motor med mer drag på högre varv.

528 motorn har bra drag vid låga varvtal men inte så mycket i slutet.

530 har både drag i början och slutet.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,jag har kört en 525 facelift och visst är den väl snyggare/modernare look osv, men nog hade jag satsat på en 530 när man ändå ska vara över 100papp och "dansa"..
Men det är ju jag det :)

Tycker inte att 525 motorn var "roligare" än min 523:a...Eller ska jag säga att upplevelsen inte var direkt himlastormande i 525:an(kanske låter bättre ;))

Men man måste naturligtvis bilda sig en uppfattning själver och prova och åter prova..

Mvh Janne.
Programmer
Gillar inte röda bilar men den du länkade till var verkligen fin.
Det som går bort är all slags automat och träinredning.

Sen om det är import spelar inte så stor roll, det kommer var askicket på bilen som kommer avgöra.
Självklart som ni säger så ska man kontrolera bilen noga innan man köper.

Ni som kört 530 vad ligger bensinförbrukningen på.

Finns ju så klart 528 med M paketet på och det kan oxå vara alternativ det. Men 530 låter mer rimligt o man är mer sugen på det.
Det som skiljer 528 o 530 är ju priset .
Har ju kollat på V70 R 98-99 o visst är man sugen på dom hästarna men ja vet inte . Känns mer som om man vill ha bmw denna ggn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.