AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.103

Bmw M5 e39 långmilare?

Sida 1 av 3
Hej! Går i tankarna att köpa en BMW M5 e39 igen! Och jag har två stycken som är intressanta. Båda är Svensksålda 00:or, har bytt vanos med kvitton på båda, även lmm.. Ganska liknande utrustning med nav, silverstone inredning osv. MEN, den ena har gått snart 19 000mil och den andra lite över 13 000mil. den som gåt 19 000mil verkar vara en ärligare bil som är riktigt välskött och med bra dokumentation. Den killen har haft bilen ett år ungefär ( inget konstigt ) den andra bilen har ägaren bara haft några veckor och säger att han köpt den av en polare till ett bra pris...Vilket iofs kan vara sant, men ändå..

Någon som vet något om den bilen förresten? Här är länken iaf:

Länk

Ungefär samma pengar på dom..Lite mer för den som gått längre faktiskt..

Så vad säger ni? En "ärlig" långmilare eller en lite osäkrare som gått lite kortare?

En m5 e39 som gått 20 000mil nästa år är väl ganska död på marknaden sen eller?

( enligt båda ägarna så ska bilarna var i mycket fint skick och inte var vinterkörda )

MVH Kristofer
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Tjena
Det är kreditköp på bilen i länken, inget konstigt med det men tänk på det vid ett ev. köp så du inte behöver betala bilen två gånger. Den ägs dessutom av en kvinna, men det kan ju vara killens mamma?

Mvh
//Peter

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tror inte milen är några praktiska problem för en välskött fullservad vagn men psykologiskt är det ett stort problem för många och jag tror det är svårt att sälja en M5e39 med 20.000 mil eller mer om man vill få ut mer än 100-110'.

Du har inte sett -02:an som igår sämktes till 172´ ? Visserligen min bil men kan du ta den margrinellt (?) högre kostnaden tror jag du gör en betydligt bättre affär.

Tycker annars du ska satsa på en -01:a (eller senare)

Hej! Såg nu när du sa det på bilregistret att det var ett kreditköp..Har han inte sagt något om, och det är ett byte inblandat. Men det ska jag fråga, tack så hemskt mycket för upplysningen!

Och givetvis skulle jag hellre köpa en 01:a då det är ganska mycket uppgraderingar. Dock är Vanos, lmm bytt med kvitto på långmilaren, sen så är den faceliftad med nya navigatorn, ratten, lysena etc..Så jag tror att bilen är ok, men det är milen som skrämmer mig..

tack för svaren, MVH Kristofer
Här är förresten länken till den andra bilen, ifall det är någon som vet något om den eller har någon åsikt!

Länk

Har även reg nr ifall någon tycker sig känna igen bilen, vill dock inte skylta med det här då ägaren inte visar det självmant på sina bilder.

MVH Kristofer
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Varför välja mellan många mil eller äldre bil?

Länk
den första bilen du länkade till har den gamla ratten.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Finns flertalet M5 E39 på Blocket som gått under 10K mil, varför inte titta på någon av dem? Förstår inte det här snålandet nu för tiden, det verkar vara en trend. Personligen skulle jag inte och kommer inte under min livstid köpa en M-bil som gått över 10K mil.

Mvh Markuz
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag hade lätt köpt "långmilaren". Jag förstår inte denna milskräck? Köp den som känns bäst, känns det inte bra = köp inte.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Den har rullat ~2400 mil om året i snitt? Ska man köpa en dyr körmaskin och sen inte köra?

Mina bilar jag haft har alltid långmilarna strulat minst, om man bortser från min Audi, men det är ju ändå en audi...
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Det är ju ganska uppenbart varför man eller i alla fall jag drar mig för en långmilare. Fler mil innebär mer slitage på allt, sen är det många som får för sig att börja serva själv också. De tycker det är onödigt dyrt att lämna in en bil som gått 10K+ på verkstaden och vips så har du ingen dokumentation eller garantier längre.

Mvh Markuz
Förstår inte riktigt resonemanget om att aldrig köpa en M-bil som gått över 10 000mil ? Vad jag har fått för mig så håller m-bilar mycket längre än 10 000mil om man sköter dom, annars så är det ju skräp :) Och om man ska vara lite vettig så förstår man säkert att tex: en 00:a som är importerad i från tyskland med största sannolikhet gått längre än 10 000mil 9 gånger av 10...Oavsett vad mätaren säger..
Men inte sagt att varenda 00:a under 10 000mil är mätarfusk, inte alls utan jag menar mer att det är mer normalt med över 10 000mil än under..iaf om vi pratar M5:or som ofta används mer dagligen än tex en Coupè modell som har ett mer begränsat bruksvärde..

Och det har inte med snålhet att göra om man köper en som gått lite längre, om vi nu ska vara så är det ju bäst att gå och köpa en klipp ny E60 M5:a, och inte snåla och köpa en som gått 8000mil..

Man ska ju inte bara lägga ut kostnaden för att köpa bilen, utan även ha pengar kvar att driva den..

MVH Kristofer
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Läs vad jag skriver istället för att fantisera. Vi lever i ett fritt land och valet är självklart ditt. Men ska man köpa en prestanda bil är det väl trevligare med en bil i fint skick än ett slitet objekt, eller hur? Tolkar jag dig rätt så ska du ha bilen till vardags och inte som entusiastbil och då kanske det inte spelar dig någon roll hur bilen ser ut, i det fallet kan du egentligen köpa vilken rishög som helst. Och ja, jag anser att det är snålt att inte betala lite mer för ett fint objekt. Det lönar sig i längden ska du se.

Mvh Markuz
Jag läste vad du skrev, och du verkar vara en fruktansvärt naiv person som tror att miltalet bestämmer skicket på bilen? Så alla M-bilar som gått över 10 000mil är ett slitet objekt? Och visst spelar det roll hur bilen ser ut, dock så anser jag INTE att en bil som gått kortare därmed automatiskt ser bättre ut. Men uppenbarligen har du haft tur att hitta en M3 GT årsmodell 95 eller som gått under 10 000mil? På ungefär 13år?

Och det finns ju inte speciellt många sådana gamla bilar som gått så lite, så då får ju någon lov att köpa dom som gått lite längre också. Därmed inte sagt att det är objekt, försök hitta en M5 e34 som inte gått över 10 000mil.
Och det finns ju riktigt fina sådana också..

Kan tilläga att jag faktiskt haft en Svensksåld BMW M5 e39 som hade gått 8600mil när jag köpte den, så jag har provat din variant också..

Men den här tråden var inte meningen att munhuggas med dig eftersom du inte hade något att säga om dom två bilarna jag pratade om gentemot varandra, men tack för dina inlägg iaf!

MVH Kristofer
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Förresten, du säger att man ska ha pengar till att driva bilen. Naturligtvis ska man ha det men då finns det väl vettigare bruksbilar än en M-bil. Har man det inte gott ställt är det ju en av de dyraste bilarna att äga.

Mvh Markuz
Tycker långmilaren ser mer välskött ut, i alla fall på interiör bilderna

Jag tycker den här är mest prisvärd Länk
Visa användare
128
putte,m
m5 e39 99
den som gått 1300mil är enligt mej mysko??
på bara det jag ser på bilderna på den han skriver att den inte är vinter körd då borde inte den svart färgen vara borta under fronspoilern vid dimljusen har personligen aldrig sätt en m5 som färgen losnat på båda sidorna innan 15000mil spc om den inte är vinter körd och jag har sätt många m5 antigen ljuger han om vinter köringen eller om miltalet .

sen kan jag med störst säkerhet påstå att tyskarn inte sruvar sina bilar privat eller firma utan det görs när dom kommer till sverge det är straffbart i tyskland att skruva mätarna och ingen seriös bilfirma riskera att felora sitt tillstånd pga några tusen kr. privat personer i tyskland skruvar inte heller sina bilar (straffbart) skävklart finnes det undantag men dom är få .
tyskarna överlag sköter sina bilar på rätt sätt dom är väldigt pedantiska av sig och det är mer än vad jag kan säga om dom flesta här hemma .
dvs köp aldrig en inport bil från en svensk lallar firma vet personligen flertal bilfirmor som lever på att skruva sina nyinporterade bilar.
åk ner du kommer att hitta många många fler fina välutröstade ex än du kommer här hemma .
jag skulle alltid personligen köpa bil i tyskland före sverge pga att dom bätre ex finnes där nere och priserna är rätt satta här hemma kostar dom finare överdrivet mycket .
sen är svenska vägar dåliga bilar tar stryk om den ny inte är körd rakt framm i norland så ska vi inte prata om salt och svenska inkometent bmw verkstäder som gärna byter hela vanos när felet liger nonanastans fattar inte varför det alltid snakas om svensköpta m5 och att dom är att föredra framför tyska m5 det är så fel enligt mej så är det ända + med svensk köpta m5 att vissa f,bolag bjuder på bätre priser än en som inporteras allt annat är - .

köpte min senast m5 som gått 6900mil nu för 16500euro och den är i nyskick en ägare som skötte den som man ska.
skulle man nu hitta samma fina ex här hemma skulle den kosta minst 220000kr och det är för mycket för en m5 00 som gått 6800mil ..

putte,m
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Markuz, förstår inte varför du låser på just 8000 mil?
Är det den optimala körsträckan?

Lite naivt att skriva "varför snåla". I stort sett alla har en budget att köpa bil för, vad man har råd eller lust att lägga på bilen.

Givetvis är det bättre ju mindre bilen gått och givetvis är det allra bäst om den är flång ny, men som sagt -budget!

När jag letade m5 kollade jag mest på bilar mellan ca 10-16.000 mil av tre skäl:
Då har bilarna vanligtvis mycket kvar att ge.
Det går att teckna blockets begagnatförsäkring
Det passade min budget

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en som gått 20.000mil också om den verkligen var välskött. Men då gäller det att få den billigt eftersom marknaden generellt sett är rädda (befogat eller obefogat) för många mil, speciellt på en extremare bil.

Att köpa en riktig lågmilare tror jag är en ekonomiskt dålig affär om du tänkt att lägga några mil.

Jag slog till på en välskött, fulseravd -02:a med 12.000mil, ett lite slitet intryck men bilen känns i det närmaste som ny. Ville man komma ner lite i mil blev generellt sett inte skicket mycket bättre men prislappen drog lätt iväg 50.000 om man ville ha 6000 färre mil på mätaren.
Skulle tro att dessa vagnar har en betydligt större potential att sjunka i värde.

Att M5:or skule vara billigare i Tyskland är inte min erfarenhet. Visst finns det lågt prisatta M5:or i Tyskland men de fina bilarna kostar minst lika mycket, oftast mer, i Sverige. Mycket tveksam till att man får ut över 220.000 för en -00:a med 6800 mil i Sverige.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
ha, ha "fulseravd" hoppas jag inte den är. Fullservad ska det vara såklart.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hallå, edit funktion tack!

"Jag slog till på en välskött, fulseravd -02:a med 12.000mil, ett lite slitet intryck men bilen känns i det närmaste som ny"

Ska vara:

Jag slog till på en välskött, fullservad -02:a med 12.000mil, ett slitet uttryck, men bilen känns i det närmaste som ny.

Ursäkta slavfelen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.