AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.193

Någon som monterat solfilm, t ex Soyafilm?

Sida 2 av 3
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
CrilleT:
Då får du lära din kvinna att backa på rätt sätt, nämligen med speglarna. Du ser mycket mer vad som händer bakom bilen om du tittar i speglarna än om du försöker vrida nacken av dig. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Min kvinna har inga problem att backa...

Refererade till vad jag hört från en del av mina kunder...
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Jag skulle kunna ha nattsvarta rutor på min bil. Jag brukar blunda och backa. Funkar bra när man har PDC....bipbipbipbipbipbipbipbipbipbipbiiiiiiiiiiiiiiiip.

"It's furious to be fast!"
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

hmm...verkar vara 50/50 om soyafilmen är bra eller inte. Ska man kanske ändá prova, 1290kr är ju inte överdrivet. Synd och klistra pá saker som kankse inte ska vara pá en orginalbil, men jag skulle vilja ha lite insynskydd när bilen är lastad.

/Christian

Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
chrisod:
Gärna lite feedback sedan! Jag funderar också. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Ja, jag tror jag ringer dem i morgon och kollar läget/seriösitet.

Beställer jag kommer självklart feedback.

/Christian

Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Äsch, de svara inte pá telefon, telfontid 8-12 stár det. Fortsätter ringa

var det ingen som hade bilder pá sin bil med soyafilmen?

/Christian

Länk
Me
35
MetalHead
Opel Vectra OPC Wagon -07
Opel Calibra turbo -92
Opel Commodore 2.8 GS -70
Kan meila bilder på min bil om du ger din adress.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Vore jättesnällt, du ham PM.

/Christian

Länk
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Har aldrig monterat soyafilm själv, men har en kompis som satt det på sin audi a4. det jag blev mest besviken på var bubblorna som uppkom lite här och var och itne försvann oavsett hur många gånger man satte om dom och gjorde ren rutorna, men vi är å andra sidan inga proffs heller
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Hej igen

Jag monterade soyafilmen. Den var inte jobbig att jobba med. Och för att stå ute på gatan utan rinnande vatten etc, tafat försök med vattenflaskor suck....så tycker jag det blev helt ok. Vissa rutor blev faktiskt mer eller mindre utan bubblor, som glad amatör. utifrån ser man inte in, ser mörkt och bra ut. INTE spegelreflex som man kan luras av bilderna, dåliga bilder men de ligger på länken, längst ned på den sidan.

Länk

Det är två rutor jag bör sätta om, men gör det när jag har garage någon gång framöver, de fyller sitt insynssyfte just nu.
Innefrån är de ljusa nog för att man ska se ut. Jag köpte även till framdörrarna men de tänker jag inte sätta på, det är en trafikfara. Jag hade det på 535d:n, men proffsfilm och där märkte man knappt, men det finns en skillnad. Jag upplever soyafilmen lite som att titta genom Troccabottnar, dvs lite vågigt och simmigt. Men härregud, för det priset!! Det optiska utifrån sett är klart jämförbart för något som kostar 25% av proffsfilmen. Det är ok för mig.

Det tråkiga, denna vecka när det varannan dag pendlar mellan - grader och plus 5, så har de nedersta 5 cm på båda bakdörrarna släpt?!?! Ingen aning varför, kanske kryper fukten/kondensen upp där? Ser INTE bra ut. Jag bör väl göra ett försök att sätta om dem och se om det försvinner.

Det är klart, eftersom filmen inte är limmad på rutan finns ju risken för just detta.

Jag har aldrig provat att hissa rutorna, men jag fick ner filmen under gummilisten.
Gummiskrapan som följde med var bra, den kompletterade jag med ett laminerat papper (ett klubbkort): Var förvånansvärt lätt att komma in med filmen tack vare den under alla lister.
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Nu har jag sett hur soyafilm ser ut. En kund som ville montera solfilm sade att han köpt en bra solfilm och därför inte behövde köpa hela "kitet" med filmkostnad m.m. tog på min uppmaning med sig filmen till mig. Jag öppnade röret där filmen låg och det såg ut som en färgad badboll.
Eftersom jag inte ger upp så lätt så tog jag den färdigskurna biten till en liten sidoruta bak (Audi A4) och satte den på insidan av glaset på bakdörren.
Som jag ser det så skulle jag ALDRIG lägga pengar på Soyafilm. Om det känns dyrt med att lämna in bilen till en proffs så lägg hellre pengarna på en dålig solfilm från "censur" eller liknande. Följ de riktlinjer jag gav här: Länk
och du sover mycket bättre!
Fast om du tycker dig ha tillräckligt med pengar i spargrisen så blir faktiskt en proffsmonterad film allra bäst! Både i utseende och och repskydd, man ser direkt att det är en billig film när den blir repig redan vid monteringen.
Fast detta är blott min ringa uppfattning!
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Hej!

Chrille: ganska bra beskrivning i länken du skickade. Men att köpa billig film som man mästa dela horisontelt verkar korkat. Delad film blir offtast superkasst resultat och ger inget profsigt resultat.
Du verkar ha mycket tålamod enligt dig själv....men klarar inte av att sätta en liten ruta med soyafilmen? Då undrar jag verkligen hur resultatet blir när du filmar med vanlig billig film :o

Jag har nyligen även monterat soya film på en saab 9 5 kombi. Resultatet blev stålande!
Som jag har sagt innan så blir resulatet proffsigt och snyggt. Med den filmen behöver man inte ens forma eller dela horisontelt utan monteras i ett helt stycke! Tror inte att man kan montera lättare än med filmer därifrån.
För övrigt kan jag bara säga att en del bilar jag har tonat med soyafilm har resulatet varit att även efter ett par tre år med filmen monterad så har den inte blekts eller spruckit, vilket händer med de flesta vanliga filmer.

We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
CrilleT :

Håller med dig helt och hållet. Har själv haft soyafilm innan, och man får vad man betalar för. Så är det.
Den solfilm jag säljer, ingen reklam här, är riktigt "proffsfilm" fast färdigskuren OCH förformad. Den är något dyrare än soyafilm. Resultatet blir strålande dock. Du behöver inte skära eller värma överhuvudtaget.
Ska solfilma min e39 touring i dagarna, kan lägga upp bilder på slutresultatet här och på garaget. Ett annat skäl till att avstå soyafilm är upplevelsen av att titta ut genom en svartsopsäck.

Detta är min åsikt i denna frågan iaf !
Gemini__
Mer info om "din" film tack. =)
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Wegen: "svartsopsäck"....dina åsikter hittar man tydligen lite överallt på forum...reklam om dina produkter och smutskastning av andra!

En sak är rätt, lite dyrare är den ca 20-40% dyrare än Soyafilmen.

"Sopsäck" är en överdrift! Soyafilm har kanske inte lika skarp optik som en del andra men det är fortfarande inget som stör enligt dem som jag har monterat på iallafall, och enligt mig själv. Soyafilmen kan till och med min 5-åriga grabb montera.

Kvittar ifall den e förformad eller inte de flesta klarar inte av att montera klisterfilm iallafall och då står man där med en dyr produkt med massa bubblor och skräp emellan filmen!

"Detta är min åsikt i denna frågan iaf !"

We
103
Wegen
Ja du. Någon reklam tycker jag inte att jag gör. Däremot säger jag vad jag tycker. Faktum är att jag har tillgång till exakt samma typ solfilm som soyafilm säljer. Men jag vill inte sälja den pga att jag inte tycker slutresultatet blir så bra som med klisterfilm.
Jag är ingen proffsmontör, men de klisterfilmer jag har satt, har vart enkelt, om man är noggran med förarbetet.
Japp, jag har skrivit om svarta sopsäckar tidigare, känslan när man tar på filmen och ser igenom den påminner om det.
Smutskastar gör jag inte heller, men jag skriver vad jag tycker om den typen av solfilm. Det står jag för. Sen är jag den första att applådera soyafilms succé. Jag tycker dock inte produkten är bra.
Förformad solfilm kvittar inte alls, eftersom solfilmen är förformad specifikt efter varje bilmodells rutor så slipper man till stor del bubblor och annat otyg.
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
@magnat
"Du verkar ha mycket tålamod enligt dig själv....men klarar inte av att sätta en liten ruta med soyafilmen? Då undrar jag verkligen hur resultatet blir när du filmar med vanlig billig film :o"

tror du missförstod mig där, jag kanske var lite otydlig.
Vad jag menade var att jag satte fast Soyafilm biten på en av sidorutorna fram och jag gillade inte vad jag såg.

Förordar INTE billig film framför "riktig" film men tycker dock att det är ett bättre alternativ än Soyafilm om man tycker det är för dyrt med proffsfilm.
Is
468
Ismo
735iA -87
Soyafilm har jag haft, inget å klaga på, väldigt lätt att lägga på och ta bort.

Men jag gör ett seriöst jobb med mina bilar, jag monterar ner rutorna och kör med
"klisterfilm".. dock då finns det ingen chans i hel*ete att dom går att få bort utan att montera ner rutorna igen.

Och limmade rutor är inte lätta att demontera eller montera om man inte är uppfinningsrik, glasfirmorna är väldigt dyra, 1500kr för en sidobakruta på en sketen Volga 740.
We
103
Wegen
Förstår ärligt inte varför ni ska montera av era rutor ? Det blir ju perfekt med färdigskurna ! Solfilmen sitter som berget, men vill man ta bort dem så pillar man upp ett hörn och drar. Jag fick av hela filmen i ett stycke. Det kanske är olika med olika klisterfilmer !?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.