AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.190

Någon som monterat solfilm, t ex Soyafilm?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag skulle vilja ha solfilm i sidobakrutorna och bakåt på min E39 Touring. Har någon provat t ex Soyafilm Länk ? Svårt att få till utan veck och bubblor? Hur var passformen? Jag vill ju inte att det ska se ut som alla Ford Granador gjorde på 80-talet...

Någon som har bilder på hemmonterat 80% toning? Helst Montrealblå Touring.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Har inte monterat just en sådan film från den firman, men däremot färdigskuren/formad från Solfilmsmontören, Länk

Blev förvånad över hur lätt det var och hur bra det blev, trots noll tidigare erfarenhet att montera.
Man ska väl inte skryta allt för mycket, men det ser faktiskt riktigt proffsigt ut :)

Mvh
Patrik

___
B M W
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Hej.
Jag vet om ett annat märke. Kolla in : Länk

Den är oxå färdigskuren och formad. Finns i ett flertal färger och toningar.
Har monterat solfilm i massor med bilar genom åren men vet att det blir ALLTID bäst att låta en yrkesman gör det, skall man pomt göra det själv se då till att iaf köpa filmen av proffsen och inte på biltema och liknannde

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vilka räknas till "proffsen" då där man kan köpa? De ovanstående?

Repas de lätt?
Mja vet inte står ju ingenstans vad det är för märke på filmen ( tex. SunGard etc etc)

Dom här: Länk Länk Länk anger ju på sina resp hemsidor vilket märke det är på filmen vilket soyafilm inte gör... så jag hade kollat det innan köp

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Me
35
MetalHead
Opel Vectra OPC Wagon -07
Opel Calibra turbo -92
Opel Commodore 2.8 GS -70
Har använt soyafilm på min 525-Touring och är mycket nöjd med filmen.
Mycket lättare att arbeta med än vanlig film + att du har möjligheten att dra bort den och göra om det om du inte är nöjd.

Passformen var perfekt, bara att lägga på.
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Den jag tipsar om, anväds av "proffs". Tysk kvalitets film från CFC. Färdigskuret och med perfekt passform. Finns även avtagbar film om man hellre vill ha det, men tycker själv inte det blir lika bra. Sen så finns det bara en nyans att välja då.
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Jag har monterat solfilm åt kunder i mindre skala under ett antal år så jag har lite kännedom om olika kvaliteér.
Utan att ha en susning om vad "soyafilm" är för kvalité så tycker jag att det låter lite underligt med en solfilm utan klister. Men har som sagt aldrig provat den.

Solfilmsmontören säljer samma skrapor och knivar som jag själv köper in så den filmen är med största säkerhet av en bra kvalité, vilket kanske fler av filmerna i ovanstående länkar är.
MEN eftersom jag vet hur viktigt det är med ett bra underarbete och en viss kunskap om hur man monterar skulle jag inte rekommendera någon att köpa film för ca: 1500:- när man kan få det proffsmonterat för 1000-1500:- till. Hur kul är det att stå med en förstörd film och vara tvungen att beställa en omgång till?
Bara en sån grej som känna till att man bör gå baklänges med filmen till den ruta där den skall monteras kan göra en stor skillnad i hur skräpigt det blir mellan film och glas, går man framåt så springer man ju in i dammet som svävar i luften. Skräp får även en mycket van montör men i betydligt mindre omfattning.

Men detta är min högst personliga åsikt.
Jo
99
Jonas_E30
320d T -10
Har monterat soyafilm på min bil runt om, och jag var inte nöjd, så jag tog bort det och monterade biltemas mörkaste istället, det blev mycket bättre.

Varför jag var missnöjd med soyafilm? -Det är en "tjock" plast/gummi film, ungefär som en flytleksak, vilket gör att den blir väldigt grumlig. Det gick tex inte att se regnummer på bilarna bakom i backspeglarna.

När jag monterade biltemas så hade jag monterat ur rutorna, det var betydligt enklare att montera soyafilmen, men vad gör det när man knappt såg ut? Att jag sen fick en bot på 500:- två veckor senare var ju lite trist, men inte helt oväntat.
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
@Jonas_E30

Det var det jag hade på känn att det skulle vara en tjock "grumlig" film.

Tråkigt med böterna!

Knepet är att sätta den ljusaste filmen på sidorutorna fram, då blir det en skillnad mot bakre sidorutorna och samtidigt kan du inte jämföra med framrutan eftersom den ligger i vinkel mot framdörren.
Men om man är ute efter utseende så blir ju det fel, själv vill jag få bort värmen från solen när den skiner in från sidan och är inte ute efter en total svart look över hela bilen.
Köpte från Soyafilm till min e34.
Blev mycket missnöjd, Man ser knappt ut från bilen (lika mörk innifrån som utifrån) Plus att filmen är grumlig så man ser knappt nånting.

Sen är filmen skuren exakt som rutan så för att få filmen på plats måste man nästan ta lös rutorna.

Blir att lämmna in den på toning istället.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Patrik_N: Din blev inte "grumlig" som de med Soyafilms grejer?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jonas_E30:
Det måste vara en riktigt dålig solfilm om du fick böter för att du hade den. ;-)

CrilleT:
På sidorutorna fram ska det inte vara något mörk solfilm. Då ska man ha böter. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Har själv provat Soyafilm till flera bilar bland annat till mina bmw e39sedan e39 kombi samt polarens Ford Focus kombi och volvo v70 kombi.
Kan bara säga att både han och jag är hur nöjda som helst!

Den är varken tjock eller så svår att se ut igenom som Jonas_E30 och Martinmp skriver.
Att man skall behöva ta loss rutorna för att kunna montera är inte heller sant.
Kanske du har fått en felskuren solfilm och då borde du kanske ta kontakt med dem om det inte stämmer.
Mina solfilmsbitar har alla passat rakt av på rutorna.

Visserligen har jag också fått någon bubbla lite här och var men det får man när man står ute och monterar och inte har en kliniskt ren miljö eller inte är proffs...

När jag har sålt mina bilar kan jag ta bort Soyafilm på några minuter vilket har varit en klar fördel eftersom nästföljande ägare inte ville ha solfilm på bilen.
Hur gör ni andra när ni tar bort eran valiga solfilm med klister på?

"It's furious to be fast!"
Me
35
MetalHead
Opel Vectra OPC Wagon -07
Opel Calibra turbo -92
Opel Commodore 2.8 GS -70
Håller helt med magnat angående soyafilm.
Hade inga problem att montera och den är verkligen inte bubblig eller svår att se ut genom.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Finns det någon som har en bild på 80%-igt tonade rutor? Hur mörkt är det egentligen? Räcker det för att ersätta mack-solskydd med typ Bamse på? Huvudsyftet för mig är att filmen ska göra att jag slipper ha dessa opraktiska och ohyggligt fula solskydd i fönstrena (så att barnen kan sova i bilen). Och om jag ändå ska dit med något så pass dyrt vill jag att det ser bra ut också.
Jag har Solarplexius i min E39 touring.

Jag tycker att det är praktiskt att kunna ta bort toningen i bakrutorna till vintern när det börjar bli mörkt och barnen vill se ut ordentligt. De nackdelar jag upptäckt efter drygt ett år är väl att det gärna blir kondens mellan bakrutan och plexiglaset på vintern (kallt/varmt) och sen fryser det och blir is.

Lite skrammel till och från i bakrutan beroende på utetemperatur har jag också haft men inget allvarligt.

En praktisk finess var att jag bytte bil från en E39 touring -02 till en E39 touring -03 så det var bara att flytta över glasen till nya bilen!
Glömde länken i förra inlägget:

Länk
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Håller med dig MetalHead! Helnöjd med Soyafilm.
Med Soyafilm brukar jag oxå ta bort bakrutan vid vintertid så att det blir bättre sikt bakåt. Sedan sätter jag på den påm våren igen.
, precis som plexiglas fast jag slipper skrammél och kondens..

www.soyafilm.se lite kass hemsida men de har sagt att en ny är på g....

"It's furious to be fast!"
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
pbengtss:
med 80% antar jag att du menar film med 20% ljusgenomsläpp?!
Det är den mörkhet jag brukar rekommendera. Den är tillräckligt mörk för att det inte ska gå så lätt att se in och i normalfallet tänker man inte på att rutan är tonad när man tittar ut.
Det enda tillfälle solfilm är en nackdel är på hösten då det är så där nermörkt coh kanske regnar, du vet när asfalten tycks äta upp halvljuset. Då ser man fortfarande ut skapligt genom en 20% film medan de mörkare är mycket svårare att se ut igenom.
20% har faktiskt en skaplig WAF (Wife Approval Factor). Fruar/sambos brukar ju inte ha riktigt samma syn på såna här detaljer :-), utan blir oftast griniga när de inte ser att backa.

Så om du tänker sätta in riktig solfilm, satsa på den mörkheten. Den tar bort mycket solvärme och bilen blir snygg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.