AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
51.275

130i eller 135i... med mjukvara 30.2..?

Sida 2 av 5
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Pavel:

Något nytt att rapportera ännu?

Otroligt dålig lösning av BMW att hålla WG öppen. Jag undrar om det inte fanns fler anledningar än oljud till denna åtgärd?

Hur som helst tragiskt. 335 är en av toppkandidaterna till min kommande kärra. Jag skulle bli vansinnig om bilen gick som ett sänke när man betalat vad en 335 kostar.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Min 335i är från July 2007 men blev servad sluted av July. är det så att BMW uppgraderar mjukvara efter varje service. ja märker faktiskt lag nu . Jag ska in på BMW slutet av september och fråga vilken mjukvara finns nu. På själva service papper ståd ingenting om mjukvara uppgradering eller vilken typ var på.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Inget nytt att rapportera än. DVD skivorna med V31 bör vara hos ÅF någon gång nästa vecka. Vi får se vad resultatet blir för de som uppdaterar.

Om man lämnar in en 07a för service blir man uppdaterad till den senaste tillgängliga mjukvaran, i ditt fall enrita: 30.2 Vilket suger. BMW har nu försämrat din bil.
/P
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Pavel: blir förbrukningen sämre efter uppdatering?

Du får rapportera när du fått i V31!
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Ok , hoppas att slutet av Septermber nya V31 är tilljänglig, jag ska ringa BMW och boka in byte av mjukvara också. Tack för svaret. Jag tycker min drar mer nu.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Pratade med BMW- verkstaden idag och de hade aldrig hört talas om detta. Jag bad att få den nya mjukvaran till min 135 men då vill de ha debitera då detta inte går på garantin. Vi måste skapa flera case där vi kan visa att det inte ska vara så här.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag har snackad med dem idag och kille på Service hade ingen åning . Han sa att han skulle kolla och ringa mig.....
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Jag tror att ÅF är uppriktiga när de säger att de är ovetande om problemet. BMW har valt att hålla ÅF utanför, det märks tydligt - Det är lite synd om försäljarna som ser helt shockade ut när de får testa bilarna med defekta mjukvaran och de är då också helt oförberedda på att hantera ärendet.

Min förbrukning är skyhög. Jag kör snålt men det märks inte.

Om Du har turbolagg innan 3000 rpm skall du lämna in bilen för att få det åtgärdat. Refera till att du hört talas om att nya mjukvaran åtgärdar detta problem och kräv en uppdatering som skall gå på garantin.

V31 Släpptes i måndags officiellt från BMW. Det tar bara ett tag att distribuera.

/P
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Hej alla,
Vill bara väcka liv i den här tråden för att informera er om min uppdatering till V31 programvara.

i korta ordalag.
Turbolagget försvann och nu har motorn full kraft från 1800 varv.

Powerposta mig om ni vill veta mer.

Hälsningar
Pavel

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det sant?!?

Vilken lättnad, grattis!

/Robban
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag kan börja med att påpeka att BMW aldrig ens uppgett att bilen ska ha 418Nm på hjulen som jag nu bromsat. Jag hade ungefär 400Nm (i motorn) vid 1300rpm. PRECIS SOM BMW UPPGER!!!
Och att min bil skulle gå sämre än bmw uppger är ju rent skitprat. Jag har dessutom fått prestandan på min bil mätt med flertalet olika mätutrustningar. Och enligt alla seriösare mätutrustningar så klarar min bil 0-100km/h på 5,3s. PRECIS SOM BMW UPPGER!!!'

Och jag har fått min bil uppdaterad i programvaran i fredags. Och den har fortfarande rätt prestanda. Jag hade ett lättare fel på ena elhissen, därför programmerades min bil om.

Men om du tror att min bil är slö så är du välkommen att komma hit och testa med din 335 om den är snabbare.

MVH Morgan Persson.

2 turbos är bättre än 1 turbo. ;-)
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Har nu läst igenom hela tråden, och så vitt som jag förstår det så uppdaterar Bmw ingen mjukvara på en service. Om detta inte ingår i en serviceåtgärd/tekniskkampanj eller ett fel som kunden klagat på. Så uppdateras INTE bilen.

Om en kund bara kommer in och säger att han vill ha en nyare mjukvara, så får hon/han själv stå för det. Eftersom att det inte är något som "måste" göras då det inte heller är något fel på bilen (om inte kunden anmärkt på det).

Kan dock ändå säga att även om nu 135an skulle gå så pass dåligt, så kör en sådan ifrån mig med råge. Om man jämför 130i -07 vs. 135i -08. Så bättre prestanda än 130in har den absolut. Även om den nu inte har en helt fungerande wastegate.

Pavel: Hur som helst så låter det bra att du fått ditt problem åtgärdat och att Bmw löste det till sist.

Mvh/P
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Carpimp,
Du behöver inte vara så aggressiv i din ton.
Se länken nedan med massor av missnöjda 335i & 135i ägare. Jag försökte bara påpeka att din bil förmodligen skall gå ännu bättre. Men om du nu har testat den och känner dig nöjd med resultatet så är det toppen, men nedvärdera inte alla dessa människor som har problem med sina bilar.

Länk

Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Xtra:
Har ingen aning om hur det går till med uppdatering av mjukvara på service. Det låter som något man gör om kunden har ett fel på bilen precis som du säger. Många tidiga ägare klagade på den skramlande wastegaten och fick då den ökända 29.2 eller 30.02 i sina bilar.

Min kom med 29.2 från fabrik, och kunde inte köra ifrån en 130i om mitt liv hängde på det. Konkret kunde man placera bilen någonstans mellan en 325i och 330i gällande prestanda.

Som Carpimp skriver funkade ju hans bil som den skulle men E90-forumet är fullt av missnöjda 135i ägera med 29.2.

Carpimp, vilken mjukvara har du nu i bilen? Kan vi ha samma?

/P
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Pavel:
Hehe då förstår jag att du var en aning missnöjd med din bil. Den ska utan problem kunna köra ifrån en 130i.

Hur som helst så låter det bra att allt är ordnat och att förhoppningsvis att du fortfarande är en nöjd Bmw förare :)

Mvh/P
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Kul att det löst sig för dig Pavel!

Så nu går bilen som ett "skott" misstänker jag!

Du får gärna rapportera vilken bränsleförbrukning du hamnar på vid blandad körning efter uppdateringen (är nyfiken på vad en 335 drar i verklig drift).
är alla problem lösta nu???
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Ja, för min del iaf som har en Euro specad bil. Frågan är om våra nordamerikanska vänner får sina bilar fixade med V31. Hoppas verkligen det.

Bilen e alldeles brutal nu, sjukt med kraft överallt. Dessutom drar den märkbart mindre bensin.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Pavel berätta om hur bilen går idag.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Pavel, vad har du för snittförbrukning? Självklart är detta individuellt men jag har 11,9 l/100 km . Tycker jag är tokhögt med tanke på att jag kör 90% på motorväg i jämn fart. Visserligen 20-30 km/h över den lagliga farten, men ändå? Enligt BMW ska den dra 0,92 l/ 100 km blandad körning. Vilket skämt. Jag misstänker kanske att det har med mjukvaran att göra. Vad tror Ni?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.