AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
51.282

130i eller 135i... med mjukvara 30.2..?

Sida 1 av 5
I forum hallå på alla!
Mitt första inlägg här...

Alltid varit 5-galen, men familjesituationen tarvar 4 hjul till. Jag har ju min trogne Mr 530dT, så utrymme är inte prio och vi har sneglat på 1-serien som har karaktär med K.

Trodde då till för ett par dar sen att vi hade bestämmt oss för en 130i. Har läst för mycket skit om dubbelturbon i 135/335i (lag och wastegate rattle, tex).
Tycker inte heller att bensinturbo är BMW, liksom.

MEN, nu läste jag på annat håll att senaste mjukvaran (30.2) till dubbelturbon ska fixa alla problem (inkl segt mp3-låtblädder
!!) och verkligen göra den fri från lag, precis som BMW sa när den lanserades samt ge bättre avgasljud. OM nu detta är sant, ska man då gå för 135i lik förbannat...? Som 530d ägare är jag ju bortskämd med vrid, men de e ju damen som ska stå för framfarten...

Vi kan leva med både coupén och hatch:en, så kaross är ingen issue. Men vi är inte heller immuna mot kostnader, så 130 har ju sina fördelar, förutom rak BMW6:a utan konstgjord andning.

Vi har kört 130i och we like. 135i vi inte kört men är lag:en som en del säger, är vi inte sugna.

Avslutingsvis, BMW gäller. För att spara min - och andras - tid avböjer jag vänligt men bestämt alternativ förslag som folkvagnar (noterat detta på forumet), riskokare och annat som får att en tappa livgnistan.

Inte heller sugen på trimm...

Kanske är jag lite osammanhängande, men det är för att jag inte vet ut eller in. Och just därför jag skriver... Vill gärna ta del av några friska vinklar och funderingar från andra Bimmeraddicts!

Ha det!

-----------------
M-KT
prova en 135 och se själv vad du tycker.. brukar vara bäs så... tror att det är värt merkostnade om det inte är nåra problem med den vill säga
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
beställ under inga omständigheter en 135i föränn du provat en med den senaste mjukvaran (V31) som släpps 9/9. Bilar byggda mellan Mars 08 fram till dags dato laggar så det stinker om det!
Oj, e de redan V31 på g...?! Jag fattade det som 30.2 knappt var ute än. Kan det vara olika på 135 och 335?
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Nej, det är samma vad jag förstått.
V30+ kom i början av sommaren och löste ingenting. V31 skall enligt de få som fått den mjukvaran vara lösningen på lagg problemet... men det verkar lite väl enkelt ändå.. Håll dig till 130n tycker jag
är problemet verkligen så allvarligt??
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Ja, om du provkör en 135i / 335i med denna mjukvara (mars-08 produktion och frammåt) kommer du undra hur i allsindar denna motor kunde vinna några priser överhuvudtaget. Själva poängen med den, alltså mycket vrid i botten är som bortblåst. Motorn reagerar inte under 3300rpm oavsätt växel. Du måste tokvarva för att accelerera. Mycket tragiskt av bmw, men jag har hört att med V31 har de nu fixat detta. Låt oss hoppas på det, annars kommer denna motor inte vinna något i nästa "engine of the year" och bmw har dödat en potentiell klassiker..
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag kör en 135, och jag är supernöjd.
Den är hur rolig som helst att köra.
Och jag har monterat Performance avgassystem, och sen bromsade jag bilen.
Resultatet blev 292,4hk och 418,5Nm på hjulen.
Fullt vrid på hjulen vid 2500rp/m.
Helt underbar bil.

MVH Morgan.

2 turbos är bättre än 1 turbo. ;-)
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Morgan,
Du ska ha fullt vrid på hjulen vid 1300rpm. Jag undrar när din 135a blev byggd, vet du?

provade du en 07a innan? De hade också maxvrid vid 1300rpm och om du tycker att din går bra så skulle bli fullständigt rasande om du skulle få reda på hur mycket bättre den egentligen ska gå.

Har man inte provat en 07a så antar jag att man blir nöjd, men tro mig.. din bil är kastrerad och du borde ta upp det med din ÅF, eller iaf prova en 135 eller 335 2007a. DET är en helt annan bil.
så 07:orna är det ingen fel på bara 08:orna.. hur kommer det sig??
Ja, lätt blir de inte... Med rätt mjukvara e säkert 135i kanon. Men de e mer en kulturell fråga liksom.Bensinturbo och BMW... Tror ni inte 135:ans vrid försämmrar driftsäkerheten? BMWs sugsexor brukar ju va riktigt pålitliga.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
bmw_jerry,
Mjukvaruversionen som försämrade prestandan på N54 motorn kom först i Mars 08 produktionen och fortsatte till Maj, därefter kom 30.2 som inte löste detta problem. På måndag 8e släpps V31, och bmw ägare har stora förhoppningar om att denna ska ge tillbaka bilen sin rätta prestanda.
vf bytte man ens programvara om den första fungerade bra??
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Man bytte mjukvara för att fixa ett mekaniskt fel, alltså tog the easy way out. Kunder klagade på ett metalliskt oljud från motorn, detta var Wastegaten till turbona som lät. de var för klena för resterande konstruktionen och borde ha bytts till mer gedigna sådana -men man valde att med mjukvara hålla wastegaten öppen vid tomgång och låga varv och på så vis undvika detta oljud. Eftersom wastegaten var stängd på 2007orna vid tomgång och låga varv fanns alltid tryck i turbona och de svarade omedelbart. Nu måste de stängas först, sedan skall trycket byggas upp och sen svarar bilen på gaspådraget du gjorde 3 sekunder innan.
Snyggt jobbat bmw! =/
men om man byter wastegaten till en bättre så är allt löst alltså..dvs om man har en 07:a?? hur blir mjukvaran om man chippar bilen och byter wastegate på 08:orna?? får man ut effekten på låga varv då som det ska vara??
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Problemet kvarstår även om du byter wastegaten till turbona då mjukvaran talar om för bilen att hålla wastegaten öppen. = lika mycket lagg hur mycket du än gör mekaniskt.
Det är mjukvaran som måste ändras först, sedan borde bmw återkalla bilarna och uppdatera med starkare wastegates så man även slipper oljudet.

Men jag tror de flesta ägare skulle acceptera ett oljud bara de fick den prestandan de betalade för och som bmw marknadsför än idag på sin sida.
Se denna länk för mer info och bilder:
Länk

Se även denna jättestora tråd med upprörda ägares kommentarer från hela världen:
Länk

/P
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jaså, det är Mitsubishi som utvecklat Turbona till 335i. Trodde det vara BMW som skulle ha creds för motorn.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
bmwtok:

Det finns rätt många turbotillverkare, men bara Mitsubishi tillverkar både bilar och turbos - det är rätt många biltillverkare som använder mitsu; bl.a. i Saab´s Aero-modeller.

Det är nog BMW som ska ha cred för motorn - de kunde ju ha valt ett annat turbomärke, skulle den turbotillverkaren få cred då istället?

Mitsu är ju kända för att kunna ge riktigt tidigt laddtryck, men nu har mjukvaran (tillfälligt?) förstört den möjligheten...

Mvh
Tack för intressant info Pavel. BMW e nog bäst på sugmotor iaf. Men dom får kanske rätt på de tillslut.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Intressant läsning.
Detta gäller alltså specifikt 335i och 135i tillverkade from mars 2008 och framåt?
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
HFR,
Stämmer bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.