|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Är det någon som har erfarenhet av att chippa en 320D. Tänkte byta till en ny 320D och köpa ett chip från Promotech (CR516+) dom utlovar 210hk och 420Nm? Säg inte att jag ska söka i forumet för det tar en evighet att läsa igenom. Tack på förhand, Peter | |
|
Hej Jag har den boxen till min bmw 120d coupe-08, är du intresserad av att köpa den? Allt fungerar jätte bra. Men sen jag kopplat i boxen har jag börjat gasa så mycket. så jag täbkte ta ur den, så kanske jag blir lugnare:) |
|
|
Hej, Hur blev det med soppaförbrukningen. Är det nått man kan koppla in själv? Och vad säger dom när man servar bilen? Som jag har fattat så ryker motorgarantien. Peter |
|
|
Jag har en sån box fast till en 118d. jag kan inte svara på om förbrukningen har minskat eftersom boxen har varit i sen bilen var ny. Senaste tankningen drog den 0,51 vilket är mycket bra. Det är enkelt att installera den, en kontakt till commonrailröret samt en kontakt till turbon. Det medföljer beskrivning till just din bil. Eftersom det är så enkelt att installera så tar man ur den till besiktning, service. |
|
|
Eller så väntar du tills du kan få ett riktigt chiptrim till din bil där man flashar om styrboxen. Mycket bättre. Flåklypa |
|
|
Men syns inte det på servisen att det har varit ett annat chip, Flåklypa vad menar du med att vänta på ett riktigt chip? Du måste nog utveckla det lite mer. Flasha om styrboxen?? Peter |
|
|
Polarn kör Promotech på sin 320D med just den boxen och är toknöjd. Har dragit runt Nürbergring ruunt 50 varv med den monterad utan några som helst problem.. Men som flåklypa säger så är ju en flashning av styrboxen att föredra i långa loppet, men det finns ingen att tillgå som jag skulle betala för idag (Gillar ESS tuning). //amullo --- |
|
|
Jag snubblade över dessa innan sommaren: Länk Mig veterligen de enda som kan flasha 177hk-motorn. |
|
| Är det nån som har flashat sin 177Hk där? De verkar ha åter försäljare i nästan hela Sverige: Länk | |
| Jag har ängnat några timmar åt att läsa om dieseltrim här på forumet. Det finns en jäkla massa att läsa som någon påpekar. Jag har likt en del andra kommit fram till att mappa om styrboxen verkar vara det bästa alternativet. Jag har kört med box tidigare (KCR) utan att ha något att anmärka. Jag känner dock ändå att ommappning verkar bättre. De flesta tuningfirmor/märken har kommit upp till diskussion på ett eller ett annat sätt, utom just Rica. Finns det verkligen ingen som testat deras produkter på detta forumet eller har andra erfarenheter? | |
|
Felix: Du får bli den förste! ;) Mvh |
|
| Det lutar lite åt det hållet. 177hk varianten hos ESS var under utveckling fick jag reda på idag och BSR tar ju inte emot Bmw, då återstår Rica. Ska höra mej för lite till. | |
|
ItsFun har ett chip till den motorn. Dock så måste det testas först. Dom behöver någon med en 08 som kan tänka sig att få en gratis chippning. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Är detta i samma prisklass som tex ESS? "Hejsan Fredrik, Tack för ditt mail! Tyvärr så fungerar inte RICA PPC på BMW, för att kunna uppgradera din bil måste du besöka oss eller närmsta återförsäljare. Vi laddar din bil seriellt, inga mekaniska ingrepp! Pris på detta är 6900:- Ink moms. Hör gärna av dig till oss eller till nån av våra återförsäljare för en ev. tidsbokning. MVH// Patrik RICA Engineering Sweden AB Bilgatan 7442 40 Kungälv 0303 58182" |
|
|
EDC17 ;-) Flåklypa |
|
|
Le Beouf.. Ser så ut. Priset på ESS ligger på 600 Euro för en 320D (163 hästarn) 790-985 Eusro för en 325D (197 hästarn)(Prisskillnad beroende på trimnivå) 655Euro för en 330D (231 hästarn) 930Euro för en 335D (286 hästarn) 320 177hästarn saknas i deras lista.. Så runt 700 Euro kan man ju anta att den kommer att kosta. Och med tanke på att deras andra trim ökar effekten med runt 30% så får man kanske 230 hästar eller så. Osäker på vrid, men typ +30% där också. Det brukar vara hyfsat lika om man tittar på % effektökning. Detta är dock ren spekulation från min sida. //amullo --- |
|
|
Jag frågade ESS om hur lågt bort en ECU uppdatering till 177hk motorn låg. De trodde att de skulle dröja ytterligare en 4-6veckor. Jag är inne på att använda Rica men jag också lockad att vänta med tanke på att ESS får ut något bättre effekt på t.ex 163hk motorn än andra firmor. Om nu detta stämmer vill säga. |
|
|
Felix: Missade du mitt inlägg? ItsFun gör det gratis åt dig om du snabbar dig på! ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Nu har jag besökt Rica i Kungälv och fått ny programvara. Trevliga killar fixade så man fick lite mer effekt än tidigare. Jag har haft det nu i några dagar men bara kört långkörning på vinterväglag. Nu när jag är hemma på snöfria vägar har jag testat en annan typ av körning och har tyvärr upptäckt en mysko vibration vid gaspådrag på hög växel, klart märkbart. Ska kontakta leverantören för råd snarast. | |
|
Felix - hur gick det med vibrationerna? Har själv kontakt med Rica just nu för eventuellt trimning av min 325 (som jag får i veckan). |
|
|
Ang vibrationer så har det inte kommit till någon lösning. Jag har varit på Rica där de har testat ett par olika modifierade program för att se vad som händer men vi kom inte till någon lösning. Jag har haft bilen inne för att hitta något mekaniskt fel men inget hittades. Däremot fick jag en del meddelanden från servicen om program som måste uppdateras enligt BMW. Då jag hade ont om tid den gången blev det inte gjort och jag ska nu beställa ny tid för att köra in uppdateringar. Då blir bilen orginal. Rica har lovat att köra in trimprogramet igen efter uppdateringen för att se om problemet blir löst, en bra service tycker jag. Jag kör väldigt mycket med bilen och jag är mycket nöjd med både prestanda och bränsleförbrukning. Däremot är vibrationerna smolk i bägaren som gör mej missnöjd. Jag kan dock inte säga om det är fel på bilen eller på trimmet. Bilen kommer inte till sin rätt helt enkelt. Jag har nu kört 2900mil med trimmet och det har inte blivit mycket värre vad jag kan bedömma och något borde ju ha pajat vi det här laget tycker man. Jag är lite sugen på att testa något annat trim efter jag har gjort uppdateringen på servicen för att se om jag får samma fenomen. Jag ska tillägga att när jag går tillbaka till original så försvinner vibrationerna. Mitt råd till dej är att åk dit och testa, känner du minsta lilla bekymmer så be dom återställa bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.