AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
28.797

3 vs 5 dörrar

Sida 2 av 3
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag valde 3-dörrars för att jag tycker det är snyggare och att bilen bara är min. Barn har jag inga att bry mig om så valet var enkelt för mig.
"Alldeles för liten" säger Lövet. Utan att ha skuggan av egen erfarenhet. Visst, det är ingen jätte, men ingen VW Lupo heller. Två vuxna och två mindre barn på kontinentsemester gick helt OK tom i 3-dörrars version. Jag har även varit på ett seriöst IKEA-besök med den och kan bara säga att 1:an överraskar ständigt. På alla plan.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Efter min småbarnsperiod med 2 dr E30 så tycker inte jag att det är några problem med två dörrar så länge som man inte har barnstol i framsätet. Då blir det lite jobbigt eftersom föraren alltid måste gå ur så fort som någon annan skall ur bilen.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Den enda nackdelen jag kan referera till är att man får vrida sig rejält för att få fatt på bältet, trorts att jag har stolen långt bak.
Annars enbart fördelar, och håller med Helgesson, "den överraskar ständigt på alla plan".

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
fr
57
fredwal
118d, -08
Har en 3D, helt ok då det inte är en familjebil. Snyggare, billigare. Nackdelarna är: större dörrar, bältet kommer lååångt bak, och nu senast en krånglande fönsterautomatik som verkstan fick ordna.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Har 5 dörrar och är mycket nöjd med det. Smidigt om man är fler än två och lättare att packa. Får in en Brio Kombi-barnvagn i bagaget, och barnstol fram och/eller bak. Har man barnstolen bak och "barnvakten" brevid kan man packa bra i framstolen och på höjden i bagaget om man plockar bort insynsskydet. Jag har fabrikstonade rutor vilket gör att man ändå inte kan se vad som finns bak i bilen. Isofix är för övrigt super!
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Har haft tredörras bilar förut (inte 1-serie men andra), men aldrig mer. Finns bara nackdelar, trots att vi bara är två i familjen!

Långa dörrar som gör det svårt att kliva i och ur i P-fickor.
Man får kliva ur och i stup i kvarten om man ska ha in någon i baksätet
Bältet hamnar eländigt långt bort
Bagaget blir MYCKET svårare att packa om man fällt baksätet
Inga öppningsbara bakrutor om man vill snabbvädra ur bilen
Framdörrar utan fönsterbågar

Att bakdörrarna stör linjerna något kan jag mer än gärna leva med...
Tror 3-d kan vara riktigt segt att sälja begagnad..
Kolla: Länk

229k från bilhandlare för en 120dA -07 med 436 mil...
den du länkar till saknar en massa viktig utrustning...
kolla denna istälelt:
Länk
bmw_jerry

Bilen du länkar till är min.
Har haft flera intresserade och problemet med alla har varit pengar. Ingen verkar villig att ordna lån. Antligen så kan dom inte eller så är dom allmänt lata.
More.. den var välddigt väldigt snygg :D
Man tackar..
bmw_jerry,

Jo i och för sig men så tror jag att den är ganska seg att sälja också...

Tror 3-d riktar sig främst till yngre män utan barn och som vill ha en liten sportigare attityd och de brukar inte vara dem med mest cash...

Men visst är den snygg :)
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Nikk, är det inte just målgruppen du beskriver som har störst möjlighet att lägga en stor del av inkomsten på en bil?
Jag förväntar mig i alla fall inte kunna lägga de summorna per månad på en bil som jag gör idag den dagen man sitter med fru och barn i en villa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Helgeson: Vänligen släng inte ur dig sådana saker när du inte har torrt på fötterna. Har haft en 1-serie i flera veckor och, som familjebil, nej tack.

//Lövet
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Om det är en familjebil eller ej får var och en avgöra själva. För en del funkar det, för andra funkar det inte.

Min mor har en 5-dörrars och jag har en 3-dörrars så vår familj klarar sig :)
bjorn_h, tror 5-d riktar sig mer till familjer med god ekonomi som vill ha en kul men hyfsat funktionell 2a bil och de har nog lättare för att hosta upp +200k cash...
Yngre killar är nog i större utsträckning i behov av och benägna att ta lån för att köpa sig en 3-d...

Men det är bara spekulationer från min sida ;)
Terry N
ja ja, denna fråga är högst induviduell vill jag börja med, men det funkar alldeles utmärkt med 1-tan som familjebil. (Med barnvagn ska jag inte uttala mig om). Brorsan har sen ett år sedan en 5 d 120d. fru två grabbar på 5 och 7. Det funkar kanon. Kroken gör att det bara är att koppla på släpet när han ska till brädgårn eller grustaget. Takräcket tar skidboxen med packning, enda skillnaden sa han när de var i sälen i vintras var att man inte kan bunkra så mkt mat på stormarknaden i stan, det fick bli den lokala affären på plats ist. Tror i serien har lockat ganska många gamla kombiförare, som vill ha lite roligt igen, hitta tillbaka till Gti-ådran...
Körglädjen och förbrukningen väger upp dessa små petistesser.
På vintern är det tydligen problem med fönstermekanismen i 3-dörrars. Speciellt om det faller nysnö på biltaket och det är varmt inne i bilkupen. Då smälter nysnön och fryser senare till is vilket gör att fönstermekanismen börjar kärva.

Där har vi faktiskt ett riktigt bra argument. Om bilen ska stå ute och vintern inte blir som den var förra året så kan det bli ganska jobbigt. Det värsta är ju faktiskt när det är smältvarmt på dagen och sedan fryser till ett jämnt is-lager över natten. Det knäckte fönstermotorn i min gamla focus.

coupén står som tur är i garage så det har aldrig varit något problem

Men det värsta måste ju vara att man är tvungen att ta med sig en skrapa innifrån eftersom man måste skrapa rutan innan man vågar öppna dörren.

Bra argument, funkar på mig i allafall, men 3-dörrars är fortfarand snyggare och om man vill vara fin... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.