|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hallå! Är det någon mer skillnad på 3 och 5-dörr modellen än just antalet dörrar (framstolar och rutor)..? Hur står sig 3-dörr i andrahandsvärde? Känns ganska svårsåld... Finns det några fördelar med 3-dörr förutom priset och möjligtvis det estetiska? | |
| Den är marginellt lättare och, för mig, mer estetiskt tilltalande. Så nej, inga andra fördelar, sen är det mest nackdelar. | |
|
3-Dörrar är det självklara valet även om man har barn eller hund. Snyggare Lättare att kliva in (längre dörrar) Styvare kaross Sportigare Enklare att hålla rent Det är ju bus enkelt att sätta sig i bak med BMWs dra fram stolen system. Dra fram stolen och släpp handtaget, stolen stannar. Låt barnen kliva in och nudda sedan bara ryggstödet så åker stolen tillbaka igen. Tar längre tid att öppna bak dörren på en 5-d och sedan stänga, röra sig fram till förardörren och öppna den med. |
|
|
More, det var ju ganska bra argument för 3-dörrar. Frågan är om du är rätt ensam med att ha upptäckt dessa fördelar..? Hur tror du andrahandsvärdet är för 3 resp 5-dörrar? |
|
|
Jag har en 120d 3-d till salu på blocket. Många ringer och vill köpa men har svårt att ordna finansiering eller så bor dom långt bort från mig (Stockholm). Väldigt viktigt att man har ISOFIX i bilen som min har, nästan alla som har ringt har frågat om bilen har ISOFIX. Dvs barn familjer vill köpa bilen även då den är 3-d och inte 5-d. |
|
|
Nejdå, More är inte ensam. Jag skriver under på rubbet, och jag har en 3-åring och en femåring! Samt naturligtvis ISOFIX. Extra bonus: syns tydligare är det är en facelift - 3d fanns ju inte tidigare ;-) |
|
| det verkar dock som om 5d är mycket populärare att köpa som ny.. 3d är ju klart snyggare och sportigare och det givna valet om du frågar mig | |
|
Jag har en 3-coupé idag och egentligen är det mycket smidigare med fyra dörrar. In med en byrå, ny TV eller vad som helst i baksätet. Då är det nästan omöjligt med 3-dörrar. Däremot när man sitter i en 5-dörrars har man dörrkarmen/B-stolpen? I höjd med axeln. Det känns trånkt och instängt. 3-dörrar är helt klart mitt val eftersom det känns mycket mera öppet, men det går inte att förneka att baksätet blir mindre flexibelt. Men som tidigare sagt och det mitt sista argument, 3-dörrar är mycket snyggare utifrån. Jag kan bara önska lyckatill i letandet. :) |
|
|
3-d är klart snyggare. Men efter att ha levt med en E46 compact i 3 år var något annat än 5-d inget alternativ. Har inga barn eller särskillda utrymmesbehov, det är bara så skönt att öppna bakdörren och slänga in jackan och datorn. Eller en sån sak som att slippa hoppa ur bilen för att släppa in en tredje. Att det är lättare att hoppa in/ur i en 3-d är fel, i trånga garage är det tvärtom ganska svårt att få upp den stora dörren och sen komma ut/in själv, och då är jag ändå rätt smal. Även det långt bak placerade säkerhetsbältet försvårar. Att min 1-serie har 5-dörrar gör den mycket mer kompetent och fulländad än min förra 3-d E46:a. Väl spenderade 7000 enligt mig. |
|
| Vilken är enklast att bli av med den dagen man skall sälja? Är det 5-dörrar som är populärast då? | |
| 3-dörrars säger jag.. | |
|
5-dörrar känns mer praktiskt, dock tyckte jag när jag fick låna en 5-dörrars när min kärra var på service att B-stolparna var väldigt i vägen när man stod i en korsning. Beror ju säkert på att jag är närmare 2 meter och van vid coupéns långa sidorutor som ger god sikt åt sidorna. Vet inte om någon annan har upplevt samma sak? |
|
|
5d kommer antagligen att hålla värdet bäst. Kolla exempelvis på Volkswagen Golf och Audi A3. En 3 dörrars sådan kostar väsentligt mindre. //Lövet |
|
| Tror också att 3-d sjunker mer i andrahand men inte lika mycket som Golf och liknande då 1-serien är en liten annan typ av bil (läs sportigare ;) | |
|
Sant. En 3 dörrars golf är inte ett dugg snyggare eller sportigare än en 5d. Däremot är A3an det enligt mitt personliga tycke. //Lövet |
|
| kommer nog inte skilja så jätte mycket vid försäljning.. tycker att det är bättre att välja efter förnuft och känsla, dvs vilken man hellre vill ha eller gillar | |
|
Håller med dig bmw_jerry; om man ändå kostar på sig en ny bil och kan välja vilken utrustning, färg m.m. man vill ha, tycker jag man ska göra det och inte tänka på vilken utrustning som betalar sig bäst vid en försäljning. Har faktiskt svårt att förstå det resonemanget. Hellre då att bilen sitter som en smäck. M v h |
|
| Själv väljer jag definitivt 5-dörrar när jag byter ut min 116i mot en 118d längre fram. Mycket mer användbart och jag tror också att andrahansvärdet blir högre. | |
|
jag tror man får igen pengarna 7'kr när man säljer, men hade absolut inte valt nybil grundat på det, utan på vad man själv trivs bäst med. en nackdel på längre sikt med 3d kan ev vara att fönstermekansimen för upp/ner vid öppning av dörr ger med sig efter 10 vintrar i svenskt salt, som på E36/46 coupe. |
|
|
Betydelsen av 3 eller 5 dörrar på 1 serien kommer nog vara ganska begränsad i andra hand. Oavsett hur många dörrar man stoppar in i en 1 serie så blir det ingen familjebil eftersom den är alldeles för liten för det. Tror mer att den kommer användas som andrabil eller för par utan barn och då är nog 3 dörrars ett utmärkt alternativ. //Lövet |
|
|
Smaken är som baken...jag tycker 5-dörrars modellen är klart snyggare och mycket mer praktisk. Det är ju nästan omöjligt att krångla sig ur en 3-dörrars bil på en vanlig parkeringsplats, min sista 3-dörrars bil sålde jag 1999 och är glad för det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.