|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Eftersom bilar aldrig går upp i värde så vore det intressant att veta hur du köper dina bilar? Köper du bilar med småfel som du sedan lagar till? //Lövet |
|
|
Jag brukar också oftast göra hyggliga affärer på mina bilar om jag inte behåller dem för länge för då sjunker dom oftast i värde. Att byta bil ska inte behöva vara dyrt om man inte går via handlare som givetvis ska ha sin del. Dom bilar som jag åkt billigast i är inte sällan de dyrare som köpts rätt. Det är när man köper man har chansen att göra klipp och lägger grunden till en bra affär. När man ska sälja är man helt i händerna på köparna och man måste ha nåt bra att erbjuda och vara billigast bland jämförbara objekt. Jag köper nästan aldrig bilar nyare än 3år, då sjunker de fortfarande för fort. Man får helt enkelt leta brett och ibland köpa en bil som inte alltid är exakt vad man själv söker men priset är rätt och att den är hyffsat attraktiv för andra framtida köpare. Man får heller inte vara rädd för att pruta. Lite småfel som man kan fixa själv ökar chansen att det ska bli en bra affär. Vissa modeller går faktiskt upp i värde tex äldre m-modeller som tex M3e30 (om det kommer fortsätta vet jag iofs inte). Tror inte heller att det är någon jättechansning att köpa en fin original M3e36. Just nu verkar vissa bilar sjunka extra fort tex BMW. Kommer knappast göra någon vinst på min 325:a som jag åkt i ett år. Men det är bara att gilla läget, när man väl sålt får man sen själv köpa till rätt pris. |
|
|
Jag funderar i banorna att istället för att uppgradera familjekombi-kompromiss med körglädje, bränsleekonomi, laståsna o.s.v som jag gjorde sist jag köpte bil :) att göra följande: Köpa familjekombi-ekonomi, halvgammal passat el. whatever med några år på nacken och komplettera med en gammal hel och fin E30 och slänga in 30-40´ på chassi och motor i denna. Borde nästan bli mer smile/kr än att ha en kompromiss med större värdeminskning... |
|
|
BjörnB har en poäng som är också kan vara ett problem (i alla fall för mig). Genom att köpa en bil som inte är det som man vill ha utan som blir en "bra deal" så kan man göra en bra affär. Problemet med mig är då att jag tröttnar på bilen alldeles för fort och säljer den direkt istället... //Lövet |
|
|
Känner igen mig i det Lövet skriver, är en fälla man fallit i några gånger. Lärdommen är: Köp exakt den bil du vill ha från början. Även om den kostar några lappar mer i inköp. Det blir billigare i slutändan. Annars kan jag rekommendera att göra en excelkalkyl som någon skrev, och väga pro's o con's. |
|
| för mig som är 24 år är det enkelt,bara att kolla försäkringspremiern för den tilltänkta bilen.sen dör intresset | |
| Björn> om du lyckas få M5an att kvala in i ett sådant projekt är du mycket skicklig bilbytare! :) | |
| Visst är excelkalkyler bra, oftast. Fast i vissa fall slår det "fel" också. För närvarande är jag själv inne på en miljödiesel som totalt sett blir 1300 kr billigare per månad. Men samtidigt som månadskostnaden blir lägre så blir lånet 100.000 större. Så å ena sidan så lockar den lägre månadskostnaden, samtidigt som jag vet att om jag byter så dröjer det 60 månader innan jag är skuldfri, medan jag är skuldfri redan om 30 månader om jag behåller den bil jag har, och lån är ju inget man vill ha egentligen. Så i det läget måste man dessutom avväga vad som är viktigast, en låg månadskostnad eller ett skuldfritt bilägande? | |
|
Jag förstår precis vad trådskaparen menar.. har nu haft 5 bilar på 22 månader, och alla av nyare modell (3 st helt nya). NU senast så gick det så långt att jag köpte en ny bil och behåller den gamla - så nu har man två bilar att byta ut vid jämna mellanrum. Det skall också tilläggas att de tre första bilarna i sammanhanget gick jag plus minus noll på. 335i = +5000kr, Lexus RX400h = +/- 0, Audi A6 Avant = -5000kr. Sen får vi se med S6an och A3an - men det får vi ta när de skall säljas. Tror att S6an blir tuff att göra någon bättre affär på - men den är så j-vla underbar att ha/köra, så den vill jag försöka behålla (om nte suget efter en lätt beggad RS6a tar över till våren) Min fru tycker jag är störd i huvudet - för det här habegäret gäller inte bara bilar, har bytt ut min dator 3 ggr sen förra hösten osv. /Andreas, Audi S6 Avant 2007, A3 SB E-Power 2009 |
|
|
mistafrisyr: Hon är väl rädd att du ska byta bort henne ;-) "Nu vill jag ha en Z4 Coupe 3.0Si" |
|
|
superstar: det hon är mest rädd för är: Att hon en dag skall komma hem och upptäcka att huset är sålt, för att jag fick ett bra bud på det. /Andreas, Audi S6 Avant 2007, A3 SB E-Power 2009 |
|
|
Min plan är att gå på grymt mycket hockey för att skingra tankarna... För att försöka uthärda dom 3-4 månader innan jag skriver på kontraktet. Kritisk period nu fram till premiären av faceliften, så klarar jag av september månad så ska det nog gå bra! |
|
|
mistafriz: Du får förklara att allting har ett pris... även om hon skulle bli arg som f-n =) "Nu vill jag ha en Z4 Coupe 3.0Si" |
|
|
Superstar: Det var det jag gjorde när jag sålde lägenheten och köpte hus medan min fru låg på BB och väntade vår dotter. Men 500k över vad jag tänkt mig kan man bara inte tacka nej till. /Andreas, Audi S6 Avant 2007, A3 SB E-Power 2009 |
|
|
nej verkligen inte! Då är man ju dum! "Nu vill jag ha en Z4 Coupe 3.0Si" |
|
|
Lövet, köper inte en bil jag inte vill ha. Men ibland tar väljer man en färg som är ok men inte den man helst av allt vill ha. När jag köpte 325:an ville jag ha en med m-pkt men då de var 40´dyrare valde jag en utan eftersom jag tror det blir en bättre (mindre dålig) affär. Jag letar oftast brett tex 325, 330, 525, 530 samtidigt som en Mini cooper eller 130i alltid är intressant. Det öppnar lite fler möjligheter. Alla är bilar jag vill ha. Men letar man bara röda 330i -02, -03 med M-paket, navi och drag så får man nog slå till när det dyker uppe en oavsett om priset är bra aller ej. HFR, för M5:an har jag har blivit erbjuden samma pengar som jag gav men avböjt. M5e39 är svårsålda bilar men det behöver inte betyda att det är svårare att inte tjäna pengar på dem. Köper man rätt kan man sölja den rätt. Min förra M5e34 -95 hade jag ett år och fick tillbaka allt jag lagt ut (inköp, service och nya däck) även till försäkringen som iofs inte var så dyr då den var entusiastförsäkrad. Men M5e39:an har jag inte köpt för att tjäna på men hoppas på en blygsam förlust om jag avyttrar den nästa sommar. |
|
|
Lövet: Ursäkta dröjsmålet av svaret, jag missade att kolla i den här tråden. :-/ Jag ska kompensera dröjsmålet med längden på inlägget istället. ;-) Mitt summerande svar är egentligen ett citat från Sun Tzu: Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win. Lite småfix finns det alltid på begagnade bilar. Det är klart att man måste lägga ned lite pengar på dem om man har dem något år eller längre. Men ska man tjäna på det så måste man ändå ha en långtidsplan, från köp till försäljning. Allt man gör på bilen ska komma tillbaka vid försäljningen så man måste reparera intelligent. Lämna sällan eller aldrig in på verkstad, köp begagnat om det går, o.s.v. Jag är inte heller en sådan som gillar provisoriska lösningar utan gör hellre jobbet ordentligt när jag ändå ska göra det, så mina sålda bilar är inte slarvlagade heller. Folk har lätt att tro det när det handlar om att tjäna pengar, trots att det oftast är ekonomi i att göra jobben ordentligt direkt. Jag bruka också väga in tidsåtgången. Kan jag jobba över lika många timmar som det skulle ta för mig att utföra en viss reparation och få mer i plånboken än det kostar att få verkstaden att göra det jobbet så är det ju ekonomiskt att göra så. Dock räknar jag aldrig in servicekostnader, typ olja, stift, filter o.s.v. för det är lite som att räkna in bränslet. Min egen lilla "liftarens guide till Galaxy'n": 1. De bilar jag köper är oftast aldrig i direkt toppskick. Därför går det i större utsträckning att pruta. Speciellt om lacken är lite matt, vilket många gånger är ganska enkelt att åtgärda. Och en putsad bil är oftast ganska enkel att sälja. Glöm dock rosthinkarna - tid är, som sagt, också pengar! 2. Se till att tanka fullt. Just det, du såg rätt - FULLT. När köparen ska provköra bilen noterar denne att tanken är full och helt plötsligt finns det inget att gnälla på för att man tror att man har tjänat en tusing bara på bränslet. Att dämparna är slut, avgaset börjar sjunga på sista versen och bromsarna är slitna kan lätt glömmas bort i det läget. Ett tips från en kollega som jag tog till mig. 3. Medelsvensson är hyfsat kass på att förhandla. Oftast ger de alltför lätt med sig, för i det här landet är man mer angelägen att komma överens (även om det gäller ett pris) än att skapa skuggan av en konflikt. Alltså ses det som ett misslyckande att inte nå en överenskommelse vid försäljning, vare sig man är köpare eller säljare = bra grund för att pruta hårt och sälja utan direkt prut. Försöker de sedan att pruta så är det grundlöst, utan argument, och lätt att avpolitera. Glöm inte att själv leta efter argument att använda vid prisdikussionen! 4. Bestäm dig för ett högstapris innan du börjar förhandla. Grunda lågt på vad likadana bilar i den åldersgruppen kostar och dra av för de prutargument du har noterat. Gå därifrån om säljaren inte vill gå ned så långt du vill. Glöm inte att lämna numret och tala om att säljaren är välkommen att ringa när (inte om) denne är villig att ta ditt bud. Samma gäller vid försäljning, fast tvärtom. Grunda högt, lägg på för argumenten du har och bestäm lägstapris. Får du inte det du vill ha - behåll bilen till en annan intresserad kund. Det är trots allt många fiskar i sjön. Det kan omöjligt vara så dyrt att behålla bilen några dagar till så man måste gå ned ett par tusen i pris. Dessutom har fler än en bett mig vänta lite när jag till slut har konstaterat att vi inte kommer överens om ett pris, och börjat gå från parkeringen mot ytterdörren. Detta trots att de har varit så beslutsamma att de har hävdat att bilen inte är värd mer än den summa pengar de just bjöd. Jag vet inte om jag gör något annat än vad andra gör men jag kanske har mer tålamod vid köp/försäljning och inte ger/tar "fel" pris. Hm. Undrar vad jag skulle ha fått för betyg på den här uppsatsen i skolan..? ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Skaffa en 7:a så kommer bilbytartarmen att bli lugn några år frammåt! :) Var som du innan jag skaffa 7an nu tittar jag bara på andra bilar å tänker, nja... tar nog hellre min :) å då tittar man på bilar till dubbla värdet |
|
|
jag kör min 540ia-99 halva året,å jag tycker,ibland att det är väldigt dyrt,men vintertid kör jag gamla bilar som jag köper å säljer,å försöker tjäna en slant.men när våren kommer och jag tar ut bilen,så känner jag att det är inte mycket som slår det här.jag bara säger det alltså vilken bil. |
|
|
Väcker liv i den här tråden igen för nu är julklappspengarna i fara. Handlarna rear ut fräscha bilar och jag är stamgäst på deras hemsidor. Tyvärr har – vad jag har sett – varken E91 eller E61 sjunkigt så mycket i pris, i alla fall inte om man jämför med motsvarande modeller från Volvo, Saab, Audi mfl. Jag börjar bli sugen på hästkrafter efter att ha gjort "vuxna" bilval ett tag, risken är med andra ord överhängande att det endera dagen står en turboladdad framhjulskrafsare på uppfarten. Kommer jag att ångra mig? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.