AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.779

Hur stoppar ni bytabilsuget?

Sida 1 av 3
Nu händer det igen. Jag smygsurfar på bytbil.com och blocket och lusläser tidningarnas motorannonser, trots att jag bestämt mig för att behålla den nuvarande kärran i åtminstone tre år. Och så här är det alltid. 1,5–2 år (ibland kortare) efter att jag bytt bil har bytabilsuget blivit så starkt att det är omöjligt att ignorera.
Antar att en och annan här på AP har samma problem. Någon som har något bra tips på hur man kan undvika att ge efter? Stoppa huvudet i en spann med isvatten?!
Det är bara att byta bil helt enkelt! Enda sättet att bli av med suget... :-)
Då har man ju gett efter... Och ibland är det helt enkelt inte läge, exempelvis när den andra delägaren i huset anser att ett nytt kök och badrum bör gå före ett bilbyte (obegripligt, grejerna fungerar ju).
Skaffa en till bil (sämre) och tvinga dig att köra den ibland.
Känner igen symptomen. Jag avverkar tre bilar under tiden mina vänner har en och samma. I år har jag gjort följande: satte ut nuvarande bil på annons med ett så högt pris att den inte ska gå att sälja. Om någon dessutom skulle betala det priset så blir det en rejäl vinst =)

Annars kanske det finns en klinik för caroholics. Vissa kan inte vara trogna i en relation, jag har svårt att vara trogen min bil, trots att vi trivs så bra ihop....

Lycka till med begären!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Bytt bil en gång i halvåret ungefär. Dyrt nöje tyvärr. Har nog handlat bil fler gånger än jag köpt kallingar.
Njuren
Börja räkna på räntorna så slutar du =)

som sagt:

"the things you own end up owning you"
Sätt dig framför datorn och plocka upp ett excelark

Räkna ner alla kostnader för nuvarande vagnen per månad och gör likadant för alternativet du är sugen på

Ganska lätt att välja sedan när man har fakta och inte bara känsla att bygga valet på.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om du annars är nöjd med din BMW så skaffa en slit-å-släng bil, hink, (borde kunna funka trots "behoven" av nytt kök å bad) och kör med hinken när du ska handla och till skolan/dagis osv. När du sen sätter dig i BMW:n så blir du så nöjd så och vill inte byta bort den. Funkar för mig i alla fall.

Dessvärre vill man byta hinken ofta, så det kanske inte är en fullständigt perfekt lösning :-)

Niklas

Fransosen
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Genom att försöka sälja sin egen bil och inse att man förlorar så mycket pengar att det är löjligt, så brukar suget efter ett byte ge sig ganska snabbt.

//Lövet
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag har ingen bil idag o suget är beroende framkallande nu!
Blocket o bytbil kollar jag på varje dag!
"Lånade" pengar till sambon så hon kunde köpa sig en liten bil så nu finns det inte mycket där men inte ens det hjälper.
Själv behöver jag ingen bil för jag har jobbar-bilen hemma men än då - suget är starkare än förlusten vid bil försäljningen/byten.

Man kan åka till en handlare som spekulant o se vad han erbjuder för inbytes pris o då backar man garanterat! Iaf i en vecka eller två...

BMW - Beroende Med Wilja!
Tänker bara på hur mycket pengar jag behöver jobba in för att betala ett byte så dör lusten ganska snabbt.

Att gå in och få inbytesvärdet på sin nuvarande bil är ett säkert kort. Gjorde det senast i lördags och det funkade precis lika bra som det alltid gjort. Om man sedan tycker att det inte är ett hinder och att det bara är att sälja privat så är det i nuläget ganska bra att gå in på blocket och kolla runt lite på den modell man själv äger. Det framgår ganska snabbt att priserna på privatobjekten inte är överdrivet mycket högre än de bud som man får av diverse handlare. Möjligtvis undantaget om man är sitt nuvarande märke trogen men det tänkte jag inte vara nästa gång vilket försvårar ytterligare.

Har man en modell som fortfarande säljs som ny så kan det också va ganska nyttigt att gå in i bilhallen och titta på en sådan, inte minst när man inte städat och tvättat bilen själv på ett tag, bara en sån sak som att få se en upp-putsad och fräsch bil av modellen man själv har kan ta bort både bytabil-lusten och dessutom inspirera till lite tvättning och städning av den egna bilen :) Det är lätt att glömma bort ibland vad man har, desto lättare att inse vad man inte har ...
Transocean
Jag har ju gått i bilbytartankar sedan jag impulsköpte 530:n i 2003. Tyvärr så har jag även blivit en notorisk aktiesparare, därför är jag konstant "pank" pga nya aktieköp och nöjer mig med att drömma om en ny 745i, ibland en ny C5 touring. Gamla bettan startar och går och jag har ju inte råd med en ny bil heller...Om du vill bryta beteendet måste du först lära dig att älska pengar. Så låt kapitalen jobba för dig, jobba inte för pengarna. Sen blir allting mycket lättare.
Nu börjar det likna något, massor av handfasta tips. Tack.
Eridan mfl: Känner igen det där med att avverka bilar samtidigt som kompisarna kör runt med sina gamla surhinkar år efter år (och sparar pengar). I värsta fall kommer en av dem körandes med en ny M5:a en vacker dag "Den här har jag sparat ihop till medan du bytt mellan mer eller mindre bättre begagnade objekt i parti och minut. Vad sägs?".
Frågan är om man pallar gå in till en handlare för att få ett inbytespris, brukar ju svida ända in i själen. Föredrar nog ishinken vid närmare eftertanke.
En tanke: Man kanske skulle ta och modifiera den nuvarande bilen på något sätt, hänga på ett Biltemaslutrör modell större, tona rutorna eller låta chiptrimma eländet? Då känns den kanske som "ny" ett tag? Eller inte.
Att fixa till sin nuvarande bil är ett bra alternativ, med nya fälgar eller någon typ av passande (och framförallt smakfull) styling i form av en originalvinge eller vad som nu passar på den aktuella bilen. Problemet är att då lägger man kanske 10.000 på nåt sånt, och de pengarna lär du inte få igen när du säljer, och bilbytarsuget kommer oftast tillbaka efter 6 månader igen.

En annan sak som funkar och som du är inne på är att diskutera bilar med folk som inte är så intresserade själva. För dessa personer är det fullkomligt oförståeligt att man när man har en 3 år gammal bil vill byta till en nyare, man har ju redan en ny bil (själv tycker man att den snart måste skrotas, den har ju trots allt gått 6000 mil, och spolarvätskan är dessutom snart slut ;) ). Ofta kan dessa personer unna sig annat som man kanske själv vill ha också och som man kan unna sig om man nöjer sig med sin 3 år "gamla" bil istället för att köpa den där 09'an som faktiskt har AUX-ingång och drar 0,05 l mindre per mil ;)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Vilket bytabilsug?

Wilhelm Svenselius
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Har själv velat byta ut min smäckra femma förra hösten men bara mot en e46. Då det inte kom upp nåt intressant behöll ja bilen. För att sen förlänga ägandet har jag bytt baklampor, kör med USA-style fram(urkopplade angeleyes) samt liten sänkning av m-chassit fram med riktiga fjädrar. Dörröppningsbelysningen har ersatts av vitblåa dioder så att d lyser mkt fräschare innuti nu, förutom det har bilen fullt m-paket runtom, ljust skinn(komfortstolar) och 18 tums kantfälgar samt takvinge, m a o snyggt diskret,..snart finns väl inget mer att uppdatera så att man inte hamnar i kebabstyling, till råga på allt frågade en kille om ja ville sälja förra veckan,,slängde ur mej snabbt 100 papp, för en 00a som rullat 14 400mil o är italyimport, men väldigt vårdad av mej och polerad regelbunden, dags för en ny polering för att få väck det lilla handtvättsrepandet sommaren har bjudit på samt inhandlat filter och bokat oljebyte..vet ej vad ja ska ta mej till!?=))
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Bör tilläggas att jag e inne på mitt 3e ägande år utan problem förutom att en abs givare fram måste bytas.
Korrektion: *regelbundet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Alla verkar förutsätta att man förlorar pengar vid bilbyte. Jag har förlorat på tre bilar av alla jag har ägt, varav en som jag korkat nog lånade till. Det var alltså inte jag som ägde den bilen, utan finansbolaget. Nu när jag ska sälja puggen (som jag har ägt sedan jan -05) kommer det att bli ännu en bil som jag inte kommer att förlora något på, även om jag bara går jämnt upp. Det är ganska bra ändå när man har haft bilen länge.

Det går alltså att byta bil och tjäna på det. Rör dig med bilar i klassen upp till 50kkr, köp kontant (utan lån alltså) och sälj max 6 månader senare för ett högre pris. Glöm inte att räkna in allt du har lagt ned på bilen. Måste du låna pengar gnager räntan bort en del av pengarna och du kan totalt hamna på förlust om du inte får bilen såld för den summa du behöver.
Efter ett tag kanske du tröttnar och då löser sig problemet självt. :-)

Byta bil är i sig en hobby för vissa. Tricket är att inte plöja ned en massa pengar i det. Köp bilen med hjärnan och inte med hjärtat. Sälj den på samma sätt. Däremellan kan du älska den som du vill. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
esadh;

visa ord, men det faller på två punkter för mig:

1. Jag vill inte ha en bil i 50 kkr-klassen, för skabbiga/tråkiga/vanliga.

2. Om man är bilentusiast köper man bil med hjärtat, dvs man vill ha just DEN bilen med DEN motorn osv - och då gör man alltsomoftast en dålig affär rent ekonomiskt, precis som du påvisar ovan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.