AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.749

Irriterande pling saknas! E34

Sida 1 av 2
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Tjenare, jag har en imporerad 540 -95 (e34). Att den är importerad gör ju att den inte har halvljusautomatik, och det i kombination med min glömska är ingen bra kombination. Jag glömmer ju så klart ljuset!

Far min hade en gammel e34 och jag är ganska säker på att den hade ett pling om man glömde ljuset på, men jag har inget sånt. Är det någon som har en idé på vad det är som är fel.

Först tänkte jag att det är säkert bara nått litet "relä" som har blivit bortplockat av förra ägaren eftersom han störde sig så mycket på det, men sen tänkte jag att så enkelt kan det väl inte vara???
Din pappas E34 var kanske svensksåld?
Och därmed originalmonterad halvljusautomatik.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla om LKM-boxen i bilen är en LKM-B eller LKM-L. För att få ljuset-på-varning krävdes åtminstone på de tidiga E34/E32 att bilen hade LKM-L.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Säger displayen; Licht an? En av mina (540iAM-95) har ljudet till alla varningar bortkopplat så kör jag med dörren i halv stängt läge plingar det inte heller, sitter under ratten har jag för mig.

Jag är så van vid det där med att släcka/tända att det är i undantagsfall jag glömmer och självklart är det oftast på automataren...

Stephan
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
varna den inte i displayen? Plocka veck panelen som sitter under ratten och se över högtalarn om den är inkoppla.. Många brukar mig veterligen koppla ur den..
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Tackar. Jag skall kolla under ratten!

I annat fall får jag väl se efter vilken lkm modul jag har. Men var sitter den på en e34:a?
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
PS. Jo den varnar i Check control. Det är bara plinget jag saknar. DS
ch
76
chappy
120d -08
MAN KAN JU ALLTID MONTERA IN HALVJUSAUTOMATIK I EFTERHAND
KAN BETSÄLLAS PÅ DENNA SIDA
Länk
DET ÄR LÄTT ATT MONTERA

vinkel är livet
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
MAn behöver inte beställa halvljusautomatik. Jag gjorde om det i min 535:a... Det hela är väldigt enkelt, Man behöver endast ett gäng kabelskor, nåra skarvar, 2 små korta bitar kabel och sen en bra tång o knipa ihop dem med. För den som vill ha mer detaljer skicka ett pm så förklarar jag gärna.

Beemer 4 Life!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Om du inte löser de med orginalgrejor är de ju bara att köpa en ljudsummer som man kopplar över ljuset och tändningen, då låter den om du glömmer ljuset på. Kostar typ 20 spänn på mekko.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
JO men de måste ju va bättre o koppla om så man inte kan glömma lyset?

Beemer 4 Life!
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Jag hade kunnat tänka mig en liten beskrivning på hur man enkelt kopplar om. Hur många sladdar och kabelskor rör det sig om? Och måste man såga, borra, fila eller nått sånt? helst av allt skulle jag bara vilja byta halvljusreläet eller nått i den svårighetsgraden (hade ju varit perfa att bara kunna ta ett på en skrotad (sv.såld) bil och sätta in i sin importerade).
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Tyvär så hjälper det inte och ta en svensk ljusomkopplare.

Det ser ut som så att det finns 2st röda och 2st gröna sladdar som går in i omkopplaren. Dom röda är konstantström och dem gröna kommer strömmen på först med tändningen i steg 2. Så det man gör är att man kapar dom röda och gröna och sen grenar man ut dem gröna så dem går till både röda och gröna. Och vipps så har man halvljusautomatik :)

Jag ritade en liten bild som kanske kan va till hjälp:
Länk

Beemer 4 Life!
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ok tackellitack.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Enklaste var helt klart att koppla in högtalaren.

Som för övrigt sitter nere vid fötterna ungefär. väldigt lätt att komma åt!

Jag antar att den blev urkopplad av förra ägaren då han tyckte att det var jobbigt med pling eftersom han inte nollställt serviceindikatorn eller så.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
mcan, servisindikatorn.. syftar du då på de gröna/gula/röda prickarna? Hur nollar man detta isåfall?
Jesper von Wowern
Halvljusautomatikjobbet lade jag på is eftersom den lätte varianten tar bort parkeringsljuset och den fullt fungerande varianten är ganska omfattande. Det finns info om båda sätten här någonstans. Om jag hade saknat pingaren så hade jag nog velat koppla in den oavsett - den pingar ju även när det är dags att fylla på spolarvätska och en massa annat.

/Jesper von Wowern
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Dirigo, kolla på gör det själv sektionen. Men det är sprättlätt!
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Kan det bli enklare än med min metod o få halvljusautomatik? Det tar ca 10 min o få ihop kablarna...

Beemer 4 Life!
min 535a plingar å härjar som fan om jag glömt något ^^
precis allt :S jobbigt som fan är det
bälte dörrar lysen handbroms tändningsläge med växel i med mera med mera
aldrig sett en BMW som varnat när man har växel i och ska vrider på tändnigen utan att trycka ner koppligen :S

BMW MOTORSPORT
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
TheMan:
Problemet med att göra på det där viset är att man inte vet hur många amp den gröna ledningen egentligen tål utan att bränna ned hela bilen, eller? ;-)

Jag skulle nog ha satt dit ett par reläer för typ 35:-/st på den röda ledningen och sedan tagit tillslaget till reläerna från en av de gröna. Då får du samma funktion som du får utan reläer fast oerhört mycket säkrare! Dessutom kan man styra all belysning inifrån bilen precis som innan, med undantag för att man inte kan tända lyset när tändningen inte är igång. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.