|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Nej jag har inte startspärr. Hur mäter jag den signalen? Startmotorn går. Allt verkar fungera som det ska men motorn tänder inte. Jag är inte bra på att skruva... Kan det vara motorstyrboxen som strular isåfall? Kan jag kolla det på nåt vis? Mycket tacksam för hjälp... |
|
|
lappjanne, den har inte bara surat för dig efter alla startförsök? Min 320 gjorde ju det när jag hade startbekymmer. se min problemtråd: "Då var det min tur" nedan.. /L |
|
|
Jag ska dra ur stiften och kolla. Men en motor som är sur brukar gå tungt att dra runt, och det gör den inte. Men jag ska kolla iaf... Mvh Janne |
|
|
Vet någon om det går att felsöka bilen genom datoruppkoppling? |
|
|
För egen del blir det nog tyvärr verkstad som gäller. Fungerar fortfarande inte efter byten av både motronic- och bränslepumpsrelä. Vågar nog inte riktigt börja fiska efter pumpen med mer än halvfull tank och står dessutom lite risigt till på gatan och utan speciellt mycket verktyg. Känns ju mindre roligt att tömma sparkontot pga bogsering och massa verkstadsarbete... =/ Lovar att återkomma med vad som strulat iaf. Hoppas det löser sig för din del också lappjanne! /Martin - kort och gott |
|
|
Mors Jag är sugen på att testa byta motronic-boxen, men att köpa en på vinst och förlust är ju inte så skoj. Lycka till du med Martin! |
|
| Janne har du kolla motronicboxen , lossat kontakten så att den inte är ärgad eller så, du har ju fått något som påverkat relät eftersom det såg smält ut. | |
|
Ja det var ju faktiskt en idé värd att pröva! Mvh Janne |
|
|
Nu fungerar min bil som den ska igen. Precis som jag misstänkte så var det bränslepumpen som spökade. Nu går den som en klocka igen (peppar peppar), med ny pump, nya stift, nytt luftfilter och bränslefilter. Redo för besiktning på torsdag! /Martin - kort och gott |
|
| vad gick kalaset på? | |
|
Va kul! Hur kom du åt att byta pumpen? Hur gör man? Mvh Janne |
|
|
Pumpen sitter nere i tanken, bara att lyfta mattan i bagaget så hittar du en lucka, skruva loss den. När du fått loss den stora plastmutter ere bara att plocka ur tankmätaren, det är endel knölande att få ur den men det går. Om du sedan lyser ner i tanken sitter pumpen i en plastram med 2 clips som man bara pressar ihop och sedan är det bara att lyfta ur pumpen. Detta är en enkel operation, ett tips är att koppla loss bränsle slangen vid bränslefiltret så trycket i systemet försvinner innan bytet. |
|
|
Jaha! Vad kostade pumpen? Mvh Janne |
|
|
Pumpen kostade smått hutlösa 3300 kr. Det var iofs vad de sa på BMW också. (Bytte på en annan, mindre verkstad) Antingen 2800 eller 3300 kr beroende på om man har plast- eller plåttank. Tillsammans med arbete, justering/renovering av handbroms och nya filter + stift gick kalaset på 6900 kr. Rätt mycket kosing för en sån gammal bil, men jag hade inte möjlighet att fixa problemet när bilen stod på gatan och jag stod utan ordentliga verktyg. Dessutom var det lite brådis då bilen måste vara klar och körduglig för en 60 milstripp nu nästa måndag. /Martin - kort och gott |
|
|
Hur går det med din bränslepump Janne? Fått igång kärran än? /Martin - kort och gott |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.