AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.637

Motorn dog. Kan det vara bränsle eller tändningsrelaterat? E34 -89 525

Sida 2 av 3
Vad är det för färg på dina respektive reläer?
Kan man överbrygga bägge reläna för att se om motorn startar?

Mvh
Janne
Jag bytte både bränsle relä och motorsyrynings relä. Kostade 200:- och de jag fick nya på bmw var ljusblåa eller kanske turkos båda 2(är inte bra på färger). Så man kan inte alltid lita blint på färgerna.

lappjanne, det står tidigare i tråden hur du byglar.
Vet att det är 37 och 80 på bränslepumps reläet , på motorstyrnings reläet bör det vara samma, kopplingschemat är samma på båda.
Ke
47
Kensan
525I Touring,-93.
Andreas: Så du har bytt båda relän till Bränslepumpen & Motoronic(Vita).
Kunde du starta motor som vanligt efteråt då eller ?
Janne : Vi får vänta med Andreas svar/kommentar.
Om han lyckades det.kan man tänka sig mycket väl att du gör ju
likadant sätt som andreas att kunna starta motor.
Mvh. Ken.

Kensan.
Ok..

Men då ska jag testa att byta det vita relät (kan ju lika gärna köpa ett pumprelä samtidigt). Funkar inte det så testar jag med bränslefiltret. Det får bli helgens lilla övning!

Ett jättetack för fina svar. Otroligt snällt!

Mvh
Janne
Oj där var jag kanske lite snabb att svara, men jag vill ju så gärna ha igång bilen.

Avvaktar Andreas svar med spänning!

Mvh

Janne
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
hehe, ja.. Jag började med att plocka bort kåperna på reläna för att se om dom slog till.. Båda var döda, så då kastade jag i mitt pump relä i en polares bil.. då slog det till, så då kan man ju utesluta det. Kastade därefter i hans motronic relä (det vita) i min bil, och min bil startar. Testade därefter mitt motronic relä i hans bil och den visade inga livstecken.. Så alltså genom att byta motronic relät så går bilen som den ska! Testa med det, eller beställ båda två så du vet att dom är bytta!

Lycka till grabbar /a
Kan du öppna relät med en mejsel?

Ibland kan man se att dom brunnigt eller att lödningar har släppt.
Har faktiskt lagat ett par genom att löda ihop det igen, men jag rekommenderar att köpa nya.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
jag öppnade upp dom med en kniv. men mitt glappade! så kan det ju även vara också, ser dom hel ut men ni vet att dom krånglar, tveka fan inte att byta dom. Mitt glapade som sagt, jag lagade det igår, trodde jag.. 2mil hemifrån så dog bilen igen. Då vart jag tvungen att spärra relät så det låg på hela tiden så jag kunde köra hem, sen beställde jag ett nytt. hehe
Kanonfint tips!

Blir att åka till BMW och köpa nya relän och sedan hålla tummarna för att
det funkar. Lika bra att byta bägge på en gång när de ändå inte är dyra.

Jag återkommer med rapport!

Mvh
Janne

Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Jag bestämmer mig lite fräckt för att låna tråden då den passar in på ett problem som jag stötte på idag.

Efter att ha låtit byta avgassystemet under dagen åker jag hemåt. Stannar till och handlar och när jag sätter mig i bilen och ska åka hem vägrar den starta. Tänder visserligen, men bluddrar någon sekund innan den dör. Sen vägrar den tända ordentligt och jag blir ståendes. Efter att ha testat starta några gånger med samma resultat startar bilen plötsligt efter omkring 20 min. Min första tanke innan den startade var bränslepumpen eller filtret. Nu när den startade kanske man kan misstänka filtret..? Iofs kan det ju vara glapp i pumpen eller relät också, någon som kan komma med ett förslag eller någon tanke?

(Bilen är en e34 520 från 94, aldrig några tidigare liknande problem i min ägo)

/Martin - kort och gott
Svårt att säga det kan vara pump , relä, filter.
men symtomen låter grymt likt, när man har dåliga lödningar i bränslepumpsrelät dom lossnar när det blir varmt, och drar sedan ihop sig när man stängt av bilen, den går ofta att starta och samma fel kommer igen.
Öppna relät och titta.
Har plockat bort det vita relät och ett orange nu.
På undersidan av det oranga kan man utläsa siffror..
Det vita är blankt...ser nästan smält ut.
Kan kam testmäta relän o se om de funkar?

Mvh
Janne
Ser det smält ut så är det nog bara att donera till sopgudarna.
Ke
47
Kensan
525I Touring,-93.
Hej Janne !
Hur har det gått ? Resultat efter bytt 2 relän ? Du lovade återkomma rapport eller hur ? Eller du har kanske inte hunnit byta ?
Mvh. Ken

Kensan.
Li
138
Lill-Myran
Min kärra står fortfarande efter ett reläbyte (bränslepump), väntar på ett beställt motronicrelä som kommer på måndag. Jävligt risig timing att bilen ger upp 2 veckor innan en flytt på cirkus 60 mil... Hej Murphy! :(

Jag har börjat misstänka soppapumpen mer och mer, vet inte riktigt varför dock. Hade det varit filtret så borde man väl märkt att motor gått lite halvdant redan tidigare? Dessutom har ju bilen gått en skaplig bit (23700 mil) och det är väl inte helt ovanligt att pumparna kastar in handduken när de gått såpass. Ytterligare en sak som stärker mina misstankar är att jag tycker mig ha hört ett lite "vasst" ljud, typ elmotorljud, till och från de senaste 2-3 veckorna. Känns som det har kommit någonstans från bakre delen av bilen.

Ni som bytt pump själva, hur bökigt och tidsödande är det? Jag är verkligen ingen van mekaniker, kanske något man ska akta sig för att prova på själv?

/Martin - kort och gott
Li
138
Lill-Myran
Efter lite (eller ok, mycket) autopowersurfande och lite guider på andra sidor så känns det som ett inte alltför oöverkomligt projekt att ro iland ett bränslepumpbyte själv. Frågan är bara om det går att öppna och fiska upp pumpen när man har cirkus 30-35 liter kvar i tanken? Antar att man dessutom måste få upp pumpen innan man vet vilken ny pump man ska ha. Finns ju tydligen lite olika varianter.

/Martin - kort och gott
Hej på er!

Förlåt att jag inte svarat tidigare men jag har inte hunnit byta reläer, men för 5 minuter sedan så gjorde jag det på en bäckmörk parkering.

Killen på reservdelar i Solna var med på noterna och var ganska säker på att relät till motorstyrningen var boven i dramat.

MEN bilen går inte igång. Nu är jag riktig deppad.

När jag överbryggar relät till bensinpumpen så susar den igång men med frikt relä så går pumpen inte igång. Bilen startar inte trots att pumpen går vid överbryggning.

Imorgon ska jag gå loss på bränslefiltret. Efter det så har jag inga fler idéer om vad jag ska prova med. Jag älskar bilen och vill verkligen få igång den. Efter 32000 mil drar "hon" ca 1 dl olja på 500 mil och gick underbart bra..

Mvh

Janne, lite ledsen
Har du startspärr på bilen?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Om pumpen inte går utan överbryggning tyder detta på att du inte får styrsignal till relät från motorstyrboxen.
Du behöver nog mäta på den signalen samt på + på tändspolen när startmotorn ska gå för att se om det finns spänning till dessa båda.

FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.