AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.944

Går det att köpa en ärlig bmw m3 e46 idag?

Sida 2 av 3
En riktigt fin 02:a för 220k pok då närmar den sig 10k mil skulle jag tro, nu förutsätter jag en fullt utrustad bil med fläckfri historik osv.
Sa jag någonting om att man inte ska pruta och betala utsatt pris utan att diskutera priset coldhex?
Men att inbilla sig att man ska kunna köpa fina exemplar, oavsett bilmodell, som är svensksålda, men få ägare och få mil "billigt" är ju bara dumt. Och lyckas man göra en sån affär så är antingen säljaren desperat eller så är man en extremt duktig affärsman/snackare.
Det finns rätt köpare till alla säljare och det finns rätt säljare till alla köpare.

Att köpkraften rent generellt har minskat är ingen hemlighet. Men varför man skulle dumpa priserna på sportbilar som redan har en snäv kundkrets fattar jag inte. Dom som har råd har råd oavsett om priset på bensinen är 8:-/l eller 13,50:-/l, för jag antar det är det du menar när du säger "i dessa tider". För ekonomin i svenska hushåll har väl inte totalrasat medan jag var på jobbet idag?
Rent generellt får man vad man betalar för, och kan du inte hålla med om det undrar jag vart du gör dina magiska fynd med kvalitétsprylar för en billig peng.

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Någonstans i det hela undrar jag oxå varför många m3 bilar ligger ute månad efter månad utan att någon köper dom med annonstexter som att provkörning inte får äga rum samt att prutare inte är välkommna att höra av sig...
Tyvärr är det så att det finns inte en köpare till varje bil som är till salu och definitivt inte till bilar av den typ som BMW M3 tillhör.

Senaste halvåret så har jag haft hårdbevakning på, mestadels Porsche 911 i prisklassen 200k-300k, men även andra sportbilar i den prisklassen. Jag påstår att det är få bilar som verkligen säljs utan dom ligger kvar tills annonsen på t.ex blocket har legat så länge så att den försvinner. Ofta så kommer bilarna tillbaka på blocket en kort tid senare.

Jag skulle tro att det är ytterst få personer som har köpt en "leksak" som en M3 för sådana pengar senaste halvåret. Självklart säljs en del bilar men väldigt långt ifrån alla.
ja, vad f_n är det med vissa M3-ägare?
väldigt mycket otrevlig attityd i annonserna om "testpiloter", "provkörning med mig bakom ratten", "provkörning med pengarna i handen" osv.
man blir ju inte direkt sugen på att snacka med sådana säljare.
inte konstigt att bilarna blir ståendes osålda.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Bapelsin: Jag ser det mer som ett "statement" från bilägarna. Man får säkert provköra om man verkligen är intresserad. Jag förstår precis hur säljarna tänker.. men jag fattar även din poäng.

/Jonas
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med om att sådana texter verkligen gör att man tappar sugen på bilarna. Jag tänker banne mig inte be om att få lämna över mina pengar till en säljare.

//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har fått lära mig den dyrbara vägen(helrätt) att en svensksåld bil som haft få ägare samt rullat regelbundet till en auktoriserad verkstad eller motsvarande Doktor Larssons klinik ger billigaste antal kronor per mil den dagen bilen skola säljas.

Tittar man efter billigt kan man besöka hikea eller motsvarande. M 3 or är ett ing. mässigt mästerverk som kräva kompetent service, likväl en kompetent ägare som inte pillar för mycket med originalet. Det är då de faller i värde hos entusiasterna som gärna betalar bra för en fin bil.

Var och en har ju sin personliga smak. Det är ju inget som säger att nästkommande ägare har detta.

Mvh
Asken
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Som jag sag nämnt tidigare, En M3 = leksak första hand, transportmedel i andra. Vid sämre ekonomi i landet så vill man ha mindre leksaker. Dyra leksaker blir osålda väldigt länge, speciellt om utbudet är 3-4 ggr mer än det finns köpare... Sålde min 996 inan de värsta orosmolnen, och killen som köpte den försäkte sälje den 6 veckor senare.. Inget napp då... Jag hade lägsta priset på Blocket dessutom,,,

M3/// Mullret
> Mullret

Rent korrekt "begagnade leksaker". Riktigt rika är oberörda av en lågkonjunktur - men mellanskiktet är det ej. Detta fenomen kan observeras i de flesta länder, dock mindre i Sverige.

Vad beträffar svensksålt eller ej tror jag inte det är en garant för högre värde. Därtill om en sv såld är dyrare skall det också räknas med dyrare kapitalkostnad, vilket verkligen ökat [det sista året].
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Snackade precis med en kille med god insyn i beg bil branchen. Han hade kollegor med 70% försäljningstapp för närvarande. Plus 5-7 pers om dan som ringde och undrade om bilfirman kunda vara intresserad av köpa in deras bilar...

E24 rapporterar 25% tapp "on average" Länk

Specialbilar, SUV etc har betydligt högre tapp. Så, räkna inte med premiumpriser för M3, speciellt inte när vintern kommer...

M3/// Mullret
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Mullret: Du är en så kallad "baissare" på aktieforum.

// M.V.H. Daniel
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Visst har bilhandeln tappat en hel del. Det är främst begbilar i 150-200" klassen som är svåra att sälja.

//Stefan
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Spajjjs,

i USA upplevdes för ett tag 20% minskning i bensinförsäljning. Anledningen var helt enkelt att konsumenterna anpassade sig till de ökade kostnaderna.

SUVar stendog på marknaden och småbilar såldes istället. Sämre tider = anpassning till verkligheten. Även fina bilar som M3 slipper inte undan:-)

M3/// Mullret
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jo men nu snackar vi USA ju. Sen att alla Amerikaner ska köra bilar med minst V8 som drar 2 liter / mil är ju en annan sak :)
Och nn liter bensin i USA kostar väl en femma typ? Bara det visar ju skillnad..

// M.V.H. Daniel
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
7:- tror ja bensinen kostar i USA.. men de e billigt!

/Jonas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Spajjjs: Gissar att bensinen i USA faktiskt ligger på över 6kr/liter men då ska vi komma ihåg att det är när vi räknar om det SEK. Dollarn står nu i liter över 6kr medan den för 6 år sedan var på över 10kr. För amerikanen är det ju priset i dollar som är inressant. Under 2001-02 så låg priset på $1.10-1.50 per gallon (3,78 liter) där vi bodde och i dag kostar en gallon $3.80 vilket nästan är en tredubbling. Att det fortfarande är billigare än Europa spelar mindre roll...Många amerikaner så många mil per dag och det är en fullt normal reaktion att det ökade bensinpriset styr val av bil.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ber om ursäkt för det något dyslexiska inlägget...

"...när vi räknar om det TILL SEK"

"Många amerikaner KÖR många mil per dag..."

___
//Ulf
pg_ice
"Många amerikaner KÖR många mil per dag..."

det är väl därför dom ser ut som dom gör....slöa jävlarna ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

pg_ice: framför allt är för att dom under dessa mil samtidigt trycker i sig en massa junk...;)

Mer allvarligt så är det ett stort land med stora avstånd och där väldigt få till vardags reser med tåg och bussar. Det är den egna bilen som gäller...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.