AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.946

Går det att köpa en ärlig bmw m3 e46 idag?

Sida 1 av 3
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Under en längre tid då jag kollat på blocket så har man hittat en hel del falska annonser, billiga 03or och o4or för strax över 200 tusen..
Har även märkt att vissa m3or bytt ägare för att sedan vara ute på annons igen 20-30 tusen kr dyrare.
Många bilar verkar vara överprisade då dom legat ute i månader utan att någonting har hänt.
Marknaden för m3 bilar verkar minst sagt vara speciell.
Klart du kan köpa fina bilar men då måste du betala därefter och framförallt leta och ha is i magen.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Som Twinsturbo säger så kan du självklart hitta en fin M3 E46. Men att titta på de billigaste och sen klaga på brister är kanske inte helt rätt?

// M.V.H. Daniel
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Bilarna som sålts och varit ute på annons igen kostar över 300 tusen..
Får se hur maknaden ter sig till sen hösten, jag har tänkt mig en pris klass runt 270
Enligt mig gör man en bra affär om man får en 2003 5-6mil på 280!

Jag hittade en svensksåld 03:a med endast 2 ägare och ~5000 mil. Fick givetvis betala mer än "strax över 200k" men det är värt det alla gånger. Betalar hellre en slant extra och får en M3:a i toppskick med få mil, få ägare och som är i riktigt fint skick än snålar och köper en med osäker historia och 10+ ägare.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Shrine! Vad menar du med "strax över 200" ?
Sp
3.093
Spajjjs
Heinrich:

skulle tro att han menade att han fick betala en bra bit över 200k för att få en i "rätt" skick.

// M.V.H. Daniel
Be
48
Berca
BMW M3
En vanlig anledning till många ägare på en bil är kostnaderna det innebär att hålla en M3:a i "good running order", samt försäkringar. Min teori är att många unga spekulanter tar sej råd att inhandla, men efter ca 1 år inte orkar hålla bilen med service och underhåll. Så var det i mitt fall med min förra M3:a. Köpte den av en 25-årig tjej som sedan körde ca 250 mil med den pga att hon inte hade råd att ha den påställd och heltförsäkrad. Jag hann med 1100 mil på 4 månader... inkl komplett bromsbyte och insp 2... inte så billigt:)

Kan anledningen till de "billiga annonserna" vara presumtiva köpare som försöker dumpa priset på konstgjord väg? Kanske lite konspiratorisk teori...?

/Berca
Precis som Spajjjs säger var det så jag menade. Man får helt enkelt vara beredd att betala mer för riktigt fina exemplar. Men du säger ju att du letar bilar kring 270k och där omkring +/- litegrann bör du kunna hitta bra exemplar.

Det är bara ha is i magen och vänta, rätt bil dyker upp så småningom.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!

Min tes är.

Fina bilar kommer bli mer och mer värdefulla i framtiden med alla importer som dränker marknaden. Här är en fin bil Länk Du lär nog få tillbaka minst hälften av det du satsar för alla Svensksålda bilar har ju alla kampanjer rekommenderade ifrån fabriken genomförda i o m att de har fri service.

Lycka till oavsett vilken bil du väljer.

Asken
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Köpa en -02:a med nästan 7000mil för 309' är ekonomiskt vansinne enligt mig om du inte tänkt ha bilen mycket länge.

Säg att du genast ångrar köpet. Vad kan du sälja om den för? 250´ kanske i bästa fall. Vad får du ut nästa sommar, 220-230?

Jag skulle bjuda 240' för denna istället: Länk

Eller lägga försöka hitta en CSL för strax under 500´. Den kommer hålla värdet på ett helt annat sätt.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Hej,

Visserligen har denna 14K milpå mätaren, men 220.000:- ??

Länk

Den har varit ute länge, och priset var 249K i början...

Är Svensken rädd för 14K mil? Eller vad är felet?

M3/// Mullret
Sp
3.093
Spajjjs
Mullret:

har skrivit det innan och gör det igen.. Jag tror att många är rädda när de gått över 10 000mil då drivlina/motorgaranti inte täcks av försäkringsbolagen längre. Folk är väl helt enkelt rädda för att det ska hända något och bli jättedyrt.

// M.V.H. Daniel
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
OK,

Har lagt ett bud på den iaf. Får se om han nappar.

M3/// Mullret
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Hur mycket extra kostar det att ha motorgaranti på en svensåld bil med under 10000 mil på mätaren?
Och vad ställs det för krav på bil och servicar mm?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det ingår i halvförsäkringen och kostar alltså inget extra. Krav är att bilen sköts om på ett fackmannamässigt sätt. (Dvs bilen måste ha fått dokumenterad service men det krävs inte aukt. verkstäder)

//Lövet
Sp
3.093
Spajjjs
Som sagt så ingår det i försäkringen hos många bolag (hos vissa upp till 8000 mil, andra 10000 mil) men inte på importbilar hos vissa.

Kravet är då att bilen ska vara max 6år gammal från första registrering och då 8/10000 mil.

// M.V.H. Daniel
G3kkOM3
Jag har en m3 med 1 ägare innan min eller 2 innan mig men han som köpte den innan mig hade bara dne ett par månader skillsmäsa eller något .P. men annars bara en ägare. o jag har lagt sjukt mycket i den som coilover k-hämmare klossar, slangar, volk fälgar massa annat. och i mina ögon tycker jag den är värd runt 290-295. 7500 mil. nyapackpoxar o inspection 2 gjord =)

hör av dig om du är av intresse.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
För 295 kan jag i dagsläget i princip kunnat få en svensksåld 03a med mindre än 6000 mil på mätaren.
Men som sagt , jag är inte beredd att lägga mer än 270..
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har haft hyfsat bra koll på M3 marknaden på sistone och när någon skriver att man "helt enkelt får vara beredd att betala mer för riktigt fina exemplar" så måste jag bara små-le lite. Varsågod köp bilen för utsatt pris utan att pruta, det låter som en jättebra idé! Speciellt i dessa tider.

Så länge det inte finns mer än 1 person som är seriöst intresserad av en bil så sätter köparen priset. OM bilen ska säljas vill säga. Alternativet är att säljaren tar bort annonsen. Däremot om det existerar flera köpare DÅ kan det vara vettigt att påstå att "man får vad man betalar för". Men i dagens läge där det är köparens marknad så tror jag det är möjligt efter förhandling att få en svensksåld M3 -02 i bra skick för runt 220k kanske ännu lägre om man inte har bråttom. Har sett en del inlägg om bilar som sålts för riktigt låga belopp. Och givetvis säger då säljaren i samma mening att bilen självklart var i toppskick :D Och de som säljer billigare håller troligen en låg profil. Men spridningen är stor, har man som säljare tur hittar man en köpare som har "förstått" autopowers budord 1 "man får vad man betalar för" ;-)

Det är alldeles för många M3 ägare här som vill prata upp priset på sina bilar. Och det förstår jag, det skulle jag säkert själv ha gjort, det är bara det att det är så uppenbart.

Det är dags att inse att köpkraften har minskat.

Är du redan användare? Logga in i menyn.