|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Tänk på att bilen inte måste vara ett vrak för att vara skruvad.Jag har sett många bmw från tyskland....mest 95or och framåt som har varit i väldigt bra skick (fin lack .osliten inredning m.m), ägaren e skitnöjd och helt säker på att bilen inte är skruvad..10000 mil på mätaren.Sen tittar man på en bil som har gått 14000 mil och är i ännu bättre skick.....då börjar man undra lite.Jag tror att många bilar skruvas lagom mycket(3-4000 mil) för att det knappt ska märkas. | |
|
Har ett väldigt bra exempel: Var ner i sindelfingen mars för 98. Åkte till den lokale mercedershandlaren och skulle där hämta en 523 96 (nya mod) uttagen månad 11. ca 1.5 år gammal bil. Tro mig när jag säger att bilen var som ny, inte en repa, inte ett dammkorn. Luktade nytt med bok och 8000 mil på mätaren. Ljusgrått skinn och avusblå , en skitfin bil... Så till det roliga " Jag ca 18 bast och kunde inte ett ord tyska då" står o väntar på att få betala, säljaren urskuldrar sig med att vi måste vänta 2 timmar (på dålig engelska), jag fattar inte varför, två timmar går och in kommer en lite småstressad kollega och lämnar en servicebok. (den riktiga) 23900 mil och alla stämplar, boken jag först såg var en förfalskning och bilen var mycket riktigt backad ca 16000 mil. Otroligt, bilen var finare än farsans dito som verkligen gått 8000. Kul anekdot bara, det är detta och 25 andra liknande upplevelser som fått mig att sluta bry mig om mil, skit i mil o se till pris / skick / slitage. Har hämtat upp 540-93 / 94 or åt vänner o bekanta (finns ute på anons nu har jag sett) som gått både 35 - 45000 mil mär de hämtade 96 - 97 till ett pris av hör o häpna 45-50000 kr (då),idag har de i allmänhet gått 16-17000. Att folk har dåliga bilar idag kanske inte är så konstigt med tanke på all skit som importerats genom åren, (har själv en dito diesel, (troligen skitmassa mil(22000 på mätaren) men ett pris som motiverar...) "en frisk motor tänder varje varv" |
|
ormen |
Jag har nyss fått reda på att en mycket stor och välkänd handlare i Småland äger ett antal mätarprogramerare från en mycket säker källa, och den handlaren lär inte vara ensam. (Tänker inte hänga ut han här men maila om ni vill veta). Och visst, inte fan tror jag att min 318-90 har gått 16', men den går hur bra som helst så varför bry sig. Jag vet att den är delvis lackad, men varför bry sig när den inte visat något som helst tecken på flagnande eller rost sedan -94. Mitt motto: ge lite så lite så möjligt för bilfan, så slipper man grunna på att "oj, där rök halva värdet p.g.a. upptäck av milfusk, eller krock" Det fuskas överallt, inte bara i Tyskland. Var och kollade på en 520 -92 idag, såg skabbig ut, att slarva bort en fin bil på det viset, synd. Och den var SVENSKSÅLD! = det kvittar! Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän. |
|
Som tretretti skrev: det oftast mycket enklare att kolla den vagn som enbart rullat i Sverige. Det, och känslan av säkerhet, är kunden beredd att betala för. Skriver under. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag måste bemöta Urshult. " Ett argument jag fick av en bilhandlare, som jag i princip anser håller är; "Varför skall jag som bilhandlare betala "svenskt" pris för bilen när inte du gjort det?" Jag kan till viss del förstå detta argument då frågan faktiskt är relevant. Bilhandlaren vet att du hämtat bilen utanför Sverige och därmed betalat xkr mindre för den. Varför skall bilhandlaren betala dig/mig för importvinsten?" Visst det kan hålla undere förutsättningen att dels bilen verkligen var billigare (vilken den många ggr inte är) och dels att handlaren i sin tur ej lägger på ngt xtra som gör bilen lika dyr som SE-sålda (vilket är det sanna fallet). Jag har aldrig sett en importerad bil som står i lägre pris än en Se såld hos en bilhandlare. Player! Det är lika lätt att kolla en importerad (från DE) som en SE såld. Det enda som krävs är att man eller ngn i omgivningen kan tyska. |
|
Men vi som kan lite mer om bilar i allmänhet och BMW i synnerhet desutom kan lite om import, vi kan fortsätta köpa sälja importbilar. (BMW) Ett bilhus somm bara handlar med import bilar skulle inte få problemetr med att svensksålt är högra värderat. Hmmm, man kanske skulle byta bransch... Länk |
|
changco |
Varför bry sig, man köper en bil för man faller för den, har allt man vill ha, sen om det är import eller inte so what. spelar roll om den är mer svårsåld man hittar rätt köpare tillslut som köper bilen för den är i det skitet man kräver, gammla bilar skulle jag hellre titta på skicket på bilen än om den är fullstämplad. Min har ingen bok, men en massa kvitton men inte för jag kolla dom för jag vet inte ett enda ord på tyska, det var skicket som avgör. men smaken är som baken, full med skit |
|
I sverige räknar man med att en "medelsvensson" kör 1500 mil om året, därmed så innebär det inte att ALLA kör så mycket. En del kör t.o.m. bara på sommarhalvåret några hundra mil. I tyskland brukar man säga att "medeltysken" kör ca 3000 mil om året och självklar finns det de som kör mindre. Det är inte alla som ligger och åker autobahn upp och ner. Så visst är det inte konstigt att man kan hitta lågmilare även i Tyskland. Många utav bmwhandlarna har bara lågmilare och det kan se konstigt ut men orsaken är den att många av dem tar helt enkelt inte emot bilar som gått långt och istället låtit en mindre garagehandlare ta hand om dom istället. Detta för att inte dra ner "ryktet" på sina bilar för det är något som de tyska bilhandlarna är rädda om. Det är alldeles för stor konkurrens i tyskland och får man minsta lilla dåligt rykte så går köparna till en annan handlare. mvh // Dr. H |
|
|
Dr. H, har du någon källhänvisning till att medeltysken kör ca 3000mil år. Jag har läst att medeltysken kör något mindre än medelsvensken. /Simon |
|
|
Prisbilden för "svensksålda" bilar kommar alltid att vara högre än importpriserna då den bolsjevistiska statsmakten finner för gott att ha den högsta beskattningen inom EU. Jmf t.ex. tysk moms 16 % mot den svenska på 25 %. Likaledes har svenska handlare högre omkostnader i alla led på grund av detta. UK |
|
|
Köper inte resonemanget om att en importbil ska värderas lägre p g a ett eventuellt lägre inköpspris. Det måste väl vara totalt ointressant vad ngn betalat för bilen utifrån vad man värderar den till?? Skicket på bilen, utrustning och antal mil är det enda som kan avgöra vilket pris du ska betala för bilen...oavsett "ursprungsland". Att kolla milen på en tysk bil är inte svårare än i Sverige förutom eventuella språkförbistringar. Gjorde en sökning på mobile.de efter "min" bil dvs. 528:a inregad 99-00 och fick träffar från EUR 13.000 ( 121' SEK ) till EUR 33.000 ( 307' SEK )!!! Alltså inte nödvänditvis billigare i Tyskland...kanske i förhållande till skicket och det är ju just det som är poängen. Har nyimporterad bil som rullat 3 år i Tyskland av 1 ägare och kontrollerade 12.000 mil. Bilen i kanonskick, rätt mil på mätaren, korrekt servicebok...det är det viktiga för mig och borde vara det för alla köpare. Att motsvarande svenksåld med kanske 8.000 mil på mätaren är tiotals tusen dyrare känns helt omotiverat om allt annat är lika!!?? Dags att vi som bilköpare och säljare inte köper "hästhandlarsnack" som svensksåld bla bla och istället ställer krav på att priset är relaterat till skick, faktiska mil och utrustningsnivå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.