AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.939

Dags att uppvärdera importbilarna! DEBATT! -->>

Sida 1 av 3
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Nu börjag jag bli lite irriterad av det dåliga bemötande som importerade bilar får, och dess ägare!
BMW firmor ser med onda ögon på importbilarna och anser dom vara ett hot mot deras egen försäljning, men JUSTERA era priser mot EU standard då!
Att även BMW verstäder ska vara avigt inställda mot dessa bilar är ju fullständigt absurt! (dom tjänar ju i alla fall sina pengar...)
Man läser även ofta om att "om det är en import..akta dig noga, eller "den är säkert ett vrak..."
Man får inte glömma bort att tyskarna ofta tar BÄTTRE hand som sina prestandabilar (läs.M-bilar) än Svenska ägare...dessutom saltar dom inte på vägarna...

Visst, det finns stora problem med "skruvade" och krockade bilar...men det är ju inte direkt bilens fel...däremot är det synd att så många oärliga garagehandlare förstör marknaden med att ta hem krockade bilar...
Min M3:a är en tyskimport, en 93:a med 9300 mil på mätaren, jag är 100% nöjd, bilen går och ser ut som ny!

Jag tycker det är hög tid att sluta svartmåla alla importbilar, dom är många gånger finare än en "blågul" vagn!

Mvh
K
HELT RÄTT!!!!!!
percy
Kan inte mer än hålla med.Oftas är det de som tar hem
bilarna som som "begär" för en rimlig summa att de skall skruva tillbaks mätarna.Alltså sånna personer som bara vill tjäna pengar!!!Och det är ju knappast bilens fel.De är ju i bra skick även om de har gått 15000 mil istället för 8000 mil.Dét är ju sådana bilar som gått 8000-12000 mil man blir lite misstänksam för,När de är 8-11 år gamla.Tyvärr.
/percy

Ett argument jag fick av en bilhandlare, som jag i princip anser håller är; "Varför skall jag som bilhandlare betala "svenskt" pris för bilen när inte du gjort det?"

Jag kan till viss del förstå detta argument då frågan faktiskt är relevant. Bilhandlaren vet att du hämtat bilen utanför Sverige och därmed betalat xkr mindre för den. Varför skall bilhandlaren betala dig/mig för importvinsten? Prisdiffrentiering är inget nytt och det är tillverkaren som bär ansvaret. Om BMW haft 10-20% lägre nypriser i Sverige hade importfenomenet aldrig uppstått.

För övrigt anser jag att många handlare lägger fram horribla argument mot att byta in importbilar.
Om ämnet nu har gått över i priser så säger (skriver) jag bara: tillgång och efterfrågan. Finns det 1000 importbilar som ingen vill köpa så blir priset lågt och till slut så tas de inte i inbyte. Skulle folk ha goda erfarenheter av import så skulle efterfrågan och därmed priset öka.

Om importbilar inte drog till sig skummisar och ovarsamma så skulle inte försäkringsärendena vara fler för dessa bilar än för svensksålda. Och då skulle inte försäkringsvillkor och -premier vara sämre för de importerade, vilket även detta sänker priset på dessa.

Jag har tidigare åkt importerat, men åker nu svensksålt - huvudsakligen för att slippa allt det strul med försäkring som jag hade tidigare (varje huvudförfallodag nya nedslående besked). Men visst, även MIN importbil var i ett mkt fint skick!

mvh
/Richard
325Ci
många tror de inte men krockade bmw finns säkert lika många i sverige men enligt lag så behöver man inte säga detta som man måste enligt lag i tyskland. Sen skruvade mätare finns även det i sverige!!!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Tycker att bilhandlarna borde kolla upp en importbil noga. Är ngt skumt, så ta inte in dem i inbyte. Ge lägre pris även för import eftersom de är köpta billigare. Sälj dem sedan för ett ngt lägre pris än en svensksåld.

Följer alla detta så blir det inga problem. Men vägra inte att ta en bil i inbyte, för då återkommer kunden aldrig mer...

/Edvard
BMW CS # 4503
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Just det - tillgång och efterfrågan. Ett pris är ingenting annat än vad en viss köpare är beredd att betala för bilen vid ett givet tillfälle. Det går inte att lägga rättviseaspekter på pris, t.ex. att det är orättvist att direktimporterade bilar generellt sett betalas mindre än svensksålda. I stället tycker jag att vi ska glädjas åt att bilhandeln fått konkurrens från direktimporten, som trots diverse avarter, är ett mycket sunt tillskott som bidrar till ökad konkurrens, lägre priser och (kanske på sikt) att branschen börjar bry sig om sina kunder.

Den skräckpropaganda som den etablerade bilhandeln drev mot privatimporterat under några år var grov och missvisande, men nu har man fattat att folk inte går på det och har i ökad utsträckning accepterat direktimporterade bilar. Om du som säljer din "importerade" ögonsten får minde betalt än om den vore svensksåld beror det sannolikt på att bilhandlaren i sin tur får ut ett lägre pris av sin kund.

För mig är anledningen ganska enkel. Information är pengar, och oavsett om en direktimporterad bil är sämre än en svensksåld eller inte, är det oftast mycket enklare att kolla den vagn som enbart rullat i Sverige. Det, och känslan av säkerhet, är kunden beredd att betala för. Och i den meningen har kunden alltid rätt.

Själv tror jag att skillnaderna mellan svensksålda bilar och direktimporterade, fina bilar med god dokumentation kommer att minska samtidigt som kunderna blir mer kräsna och kunniga och vänder ryggen åt "billiga" lyxbilar i tvivelaktigt skick med dunkel historia.

I takt med detta tror jag att bilbranschen kommer att skärpa sig och tvingas pressa sina marginaler på försäljningen av bilar (och ta igen det på service). Det märks redan - för en månad sedan fick jag min 330 Ci -01 (demobil med få mil på mätaren) till ett pris som (allt inkluderat) kunde konkurrera med att köpa den i Tyskland och som låg 30-50.000 under vad motsvarande bil kostar på autoo.se.
pasi
en bra skött bil är en bra skött bil!
å se alla BMW är ju tyska!!

h/pasi

na
59
nagguks
325i Cabriolet -94
Är inte alla BMW importerade? :)

Jag har förövrigt blivit bra bemött när jag t.ex lämnat in min bil hos BMW för service.

Enda som rynkat näsan är DIAL försäkringar som bara la på luren när jag skulle kolla försäkrings premie.
"hörru den där bilen är importerad och vi försäkrar inte sånt" (klick)
ri
52
rille
730i 92
316i 92
gillar initiativet till denna diskussion!

har själv naturligtvis importerat min e32:a och hade en härlig dag när jag besiktigade bilen och besiktningsingenjören berömde bilen för dess fina skick, framför allt på bromsör.

du som varit missnöjd med bemötandet hos bmw-service åk till någon annan. bor du i jönköpinstrakten åk till rinaldo eller till leifs bil i taberg. de vet vad de håller på med

kör hårt

rickard

lycklig är den e32:a som får full gas!
tv
36
tvf
520i - 1989
Jag tycker Nog som en del andra tycker.
Köper man en importbil så ska den också ha det priset.
Den är ju billigare i pris, och priset ska följa med bilen hela tiden. Som alla vet så är en svensk såld bil dyrar en importbilarna redan som ny, och det finns det inga om och men om, det är bara så. Och så ska det vara. Sen kan man tycka att bilfirmorna är lite knäppa när dom yrar om import, Men dom ska ju också kunna sälja importana till imort pris.
Jag tycker också att det är lite konstigt att nästan alla importbilar har alltid rullat 12000 mil ! Kanske en tillfälle ! Men varför finns det inte lika många svenk sålda som rullat 12000 mil.
Att det skruvas en del med milen på importare, (( M3 O M5:or )) det finns det mycket finna exempel på så att man kan få slag...
Klart man kan köpa importare men jag skulle aldrig köpa en M3 eller M5 import, Man är till 95% lurad redan när man tittar annonsen.
Bjudko
tvf>> så sant som att hannah graaf e lite småsexig. Man betalar juh lite mr för en svensksåld för att få veta det riktiga miltalet, kan va svårare med en import...

2000 spermier varje sekund
MGB - 67:a
Jaguar Daimler 3.6 L 87:a
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
TVF & Bjudko: På nyare bilar går det att kontrollera mätarställningen genom diagnostikuttaget då man vid en fusk omställning oftast inte har kompetensen nog att återställa alla kotrollpunkter (om du inte byter boxen förstås). Sen finns det självklart undantag som till allt annat...
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
till tvf:

Håller med dig. Men undrar bara en sak. Varför tror du att just M3:or o M5:or skruvas mer?

Om man ser till antalet importerade bilar så borde andelen M3 o M5 vara under 1%.

Tror personligen att andelen "dåliga" bilar minskat kraftigt pga att folk idag vet om att många skruvar tillbaka mätarna på importbilar. Tror att de flesta bilar som importeras idag har servicebok och kvitton. De som gör pengar på import VET att man inte idag kan sälja en bil utan bok som gått 10.000 mil. Folk är som sagt inte dumma.

/Edvard
BMW CS # 4503
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Man börjar bli väldigt trött på detta tjatande om att en importerad bil är billigare än en svensksåld. Okej man hittar många som är billigare i Tyskland än i Sverige, men det finns faktiskt exemplar som ändå ligger högt i Tyskland. Men sedan när man har importerat sin bil så får man höra att priset inte ens är i närheten av det som man köpte den för. Jag håller med Mosse helt och hållet. Har man hämtat sin bil i Tyskland som oftast brukar vara i bättre skick än de svenska så ska man få bättre betalt för den än en svensk. Med tanke på att tyskarna är mycket nogare med bilarna än vad vi i Sverige är. De tyska exemplaren har inte fått gå i något vägsalt och inte på slitna svenska bonnvägar. I Tyskland har de riktiga vägar, där man inte behöver vara orolig att man ska slå sönder hela bilen. Jag tycker att man ska vara glad att det importeras mycket bilar från bl.a Tyskland och Belgien. Det är ett mycket bra sätt att sätta de svenska bilförsäljarna på plats.

Själv har jag en importerad 735i -87 E32 och jag har jämfört den med andra E32:or som är svensksålda och jag kan lova att det var en stor skillnad. Ägarna av de E32:orna blev helt förvånade över skicket. Helt otroligt på en bil som är 14 år gammal.

Man tycker att det är lite konstigt att en svensk sosse-kontainer kostar lika mycket som en tysk importerad kvalitetsbil, då är det något som är fel!!! De tyska bilarna har redan visat vem det är som bestämmer över kvalitet och design och då passar de inte så bra att smutskasta märkerna med de låga priserna. Det är bara riktiga sossar som tjatar om att de svenska bilarna är mera värda än importerna.

//Schnitzer
Snitzel: Det finns riktigt skit vägar i tyskland också. Nu vet ju inte jag var du åker när du är i tyskland (om du nu har varit det någon gång). När svenskarna är ute som turister så åker de väl mest på motorvägarna, vilka är mycket bra. Men visst finns det skit vägar i tyskland. Om det nu bara är sossar som tjatar om "att de svenska bilarna är mera värda än importerna." Då kanske det bara är tattare som kör omkring i 14åriga bilar?

Att importbilar inte värderas lika mycket handlar ju om osäkerhet och om vad folk är villiga att betala. Det kallar marknadsekonomi. Men du kanske är emot det?
Sen må det vara hänt att import är lika bra eller bättre än svensksålda bilar; det är irrelevent.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Kort om detta: Köpte min importbil för samma pengar som en svensksåld dvs inte billigare.
Varför?
Jo den hade rätt utrustning, färg, inredning.
Den hade iofs gått alldeles för långt men det fixar den nog.
Kommer jag att få samma pris som för svensksålt om jag säljer den? Knappast... men det skiter jag i för min bil är BÄST för mig och jag har inga planer på att sälja den på ett bra tag. (om nu ingen vill byta med en Z3 coupé förståss).

Magnus M, BMWcs NORD
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Rickard:
Jag har rest i stort sett i hela Tyskland inkl. före detta östtyskland. Vägarna i öst är ibland något sämre, men det är inget att klaga på när man jämför med de sämsta vägarna i Sverige, t.ex Norrlands inland och grusvägarna. Jag har köpt flera bilar på olika platser i Tyskland och jag har aldrig åkt på så dåliga landsvägar där som det är i Sverige.
Sedan så är jag inte någon vanlig svensson som åker runt med husvagnen och campar. Jag svänger gärna av Autobahn för att se lite kultur. Det som är nackdelen med de tyska vägarna är att det ofta är mycket vägarbete på gång vilket slår ner på tempot.

Skulle vara intressant att veta om du någon gång har varit i Tyskland?

Jag antar att du är sosse eftersom du tar illa upp?
Det handlar inte om osäkerhet hos köparna utan snarare om okunskap och det är oftast sossar som står för den okunskapen, hahaha.

//Schnitzer
tv
36
tvf
520i - 1989
Bumber:
Jag tror inte att det skruvas mer med M3 Och M5:or jag vet det.För jag har sett några grymma exepel på det Typ en M3 93:a som hade 21000 mil I nacken när den lämnade Tysklan 96, sedan stanna den i tre år I Beligen. När den dök upp i Malmö,sverige 99 Hade den bara 15500 mil på mätaren. Det finns fler exempel men detta var ett av dom.
Fixa serv,boken är nog det lättaste av allting när det ska fixas med milen.

Ja nog fan finns det vägar som har samma skit standard som sverige i tyskland också,Norrland är tyvärr ett mycket tråkig del av sverige. Dom vägerna som finns där finns bara i Afrika. autobahnan i tysklan börjar också att bli riktigt dålig på många sträckor.
Jo nog finns det fina bilar i Tyskland men det finns fina i sverige med, Men hur man en vänder och vrider sig så köper man bilen billigare i Tyskland 98 gånger av 100. Så varför ska man betal lika mycket för en importare då ! Jag skulle aldrig göra det och det är många med mig som tycker så. Importare ska vara 20 25 tusen Kr under sv pris, Men ska man köpa en bil som man vill ha tills den är slut, då tycker jag att man ska importera, för då kan det löna sig, Men köpa och sälja, Nej då kan man lika gärna gå in på Börsen..
Det är lättare att gilla en importkärra. Den var ju billigare, bättre skick, rätt utr. och det var ju helkul att köra hem...

Jag förstår att man fortfarande vill köpa sv. sålda, en del värdesätter trygheten mer, helt enkelt. Jag hör inte till dem, har impatt tre stycken och har svårt att sluta.

TB740

E32 740 92
E38 740 94
MB 300 SE 87(byter kam)
+11 R.I.P.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.