|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
E folk så blåsta så de tror att det inte skruvas mätare i Sverige ? Det lönar sig lika mycket att skruva här som i Tyskland. Givetvis backas det mätare i en massa garage i Sverige. Sen finns det ingen snålare än svensken till att göra hålla sin bil iordning,,köper klossar o skivor på Biltema, häller i allsköns skitoljor i motorn osv,, Samma med alla som tror att det är så jävla bra på märkes verkstad,mekanikerna som jobbar på i verkstan skiter väl i våra bilar,,bilen ska upp på lyften snabbt o plockas isär o sättas ihop,dom jobbar på ackord så inte fan står dom o klappar våra bilar på avgasröret o kliar den på motorn o frågar om den mår bra. Så det som gäller med blar är upp till en själv att kolla. Typ om det växlar o går bra i motor osv,sen är det bara o börja med att byta slitdelar oavsett om man köper svenskt eller tyskt. Det finns ingen bilfirma som bytar ut något extra på bilarna innan det skall säljas. |
|
|
Tack Anders T. Just uppfattningen att endast importbilar skruvas är så dum så att man baxnar. I Volvo-land borde alla vara på sin vakt. Vem kan se om en 740 gått 15' eller 35' vid en första anblick? Vart tar alla långmilstaxi vägen? Har inte hört om ngn som köpt en långmilare som varit taxi. Tre år gammal bil med +30' mil torde vara ganska billig. |
|
|
Jo du skulle bara veta så många skruvade 740-850-v70 det körs omkring med här i landet. Jag har varit i Tyskland rättså mycket o kollat på bilar o dyl,bilarna ser faktiskt j...gt bra ut,även dom gamla mod typ 88-94 fina i lacken ,fräscha invändigt osv,det e ju fan så mycket svårare att fuska med interiör/exteriör på äldre bilar. Det klart lättaste är ju o backa en mätare. Men när hela inredning e uppsliten o luktar mugg o lacken e full av repor o bubblor,o mätaren står på 12700 mil då fattar till o med min 2.5 årige son att det inte stämmer. Sen e det bara upp till var o en o bedömma hur man vill ha det. Taxi bilar brukar vara bra köp,bra servade o alltid gått varma. A.T A.T |
|
|
ett litet problem som väldigt sällan belyses i importdebatten är bilmodeller som aldrig/sällan såldes i sverige!! tex en BMw 525 tds (diesel) hur många nya såna kan ha sålts i sverige på 90-talets första hälft?!? typ 10st om man då vill ha en sån så skulle en svensksåld givetvis kosta lika mycke som en ny M5a (tillgång-efterfråga) alltså åker man till tyskland o köper en - billig givetvis - för dom finns där! likadant med andra lite mer exclusiva bilar - alpinor, schnitzer, osv sen gnäller alla på att man har en importerad kärra! när det inte finns några svensksålda så är det oftast enda sättet! mvh Danne |
|
|
Intressant det där om att tyskar sköter om sina bilar bättre än svenskar osv - jovisst, det är inte tyskarna som "förstör" begmarknaden (sänker priserna/befläckar ryktet) i Sverige; självklart är det "vi själva"! Många importerade bilar är jättefina, skinnet känns som nytt och lacken blänker, men alltför ofta är det krockade bilar som fixas iordning med kanske lite ljusskygga metoder. Kolla t.ex på www.upn.de. Titta på bilderna!! Begrunda priset!! Tänk på vad delar och verkstadstid kostar här hemma!! Och ändå så dras det nog hem ett och annat ras till Sverige... |
|
|
Hmmm det lagas lika mycket svensk krockade bilar här. Man behöver inte åka till Tyskland för att handla krockat. De begär 30000 dm för en Merca e280 Går du in o kollar på m.de så säljer dom samma bil okrockad för 5-7000:- dmark mer hu... O det tycker du e billigt ? Prova du o fixa till en frontskadad merca o lacka till den i garaget billigare än 5000 :- dm,, hehe lycka till... Det går ju inte o "fixa" till bilar som kostar 150-200 tkr hur som helst,jag menar den som ska hosta upp 200 000 Kr kollar nog så att den inte e lackad med sprayburk. A.T |
|
|
Nej, jag tycker INTE att det är billigt! Tvärtom! Det är just det jag menar, utan skumraskaffärer kan det inte finnas ekonomi i att laga såna här bilar - och ändå så sker det! Totalförstörda bilar i Sverige löses av försäkringsbolagen och säljs sedan inte till privatpersoner. Varför? Kanske för att det är att be om problem. Hur göra om du kanske bara har 70' SEK, men vill åka ny, fin BMW? Dra hem ett krockat lik från Tyskland, sno en likadan här hemma, flytta över delar eller chassinummer. Åk och glassa ett år, bli sen byxig när det är dags att sälja, gör försäkringsbedrägeri istället. Vips, så har bilen egentligen kostat 2 bilar! Inte för dig, men för andra. Detta kräver självklart att man har en icke-existerande moral, men vissa personer är såna. Och dessa dras självklart till möjligheten att åka ny, fin bil för liten peng. Men detta gäller självklart inte alla, många importer är jättefina bilar som tas in av jättefina människor. ...som tyvärr får dras med vissa av de nackdelar som skummis-importen för med sig. Fiffel, dåligt rykte, försäkringsproblem - och därav oxå ett lägre pris. Självklart. Kolla runt lite här i forumet, folk har M-testat eller besiktigat sina bilar och fått beröm för att "det är en av mkt få importer som inte är krockade"! Att ens bil man köpt för kanske 150' INTE är ett lagat vrak borde inte behöva komma som en glad överraskning, tycker jag. |
|
|
Sorry,, Trodde du menade att folk riktade o målade till bilar i garagen. Jo det är sant som du säger ,att folk köper totalhavererade bilar o sen snor en annan o grejar till det så,, Men det är nog få ändå som gör det. Men det kommmer vi nog aldrig ifrån tyvärr. A.T |
|
|
Hello importfans!! jag själv har haft en 320 tidigare och jag fixa mätare skit lätt på den och nu har jag en 523 som jag importat och den går ju att kolla upp i den så kallade undermätaren och där ser man ju faktiskt om den är skruvad eller inte och jag kan bara säga att det finns inte mer ingenjörer i Tyskland än i Svedala så alla bilar kan ju inte vara skruvade för då hade dom nog att göra tills dom blir gråhåriga för man kan ju bara titta på alla Volvo bilar tänk om alla dessa skulle vara skruvade mätare på då hade nog inte teknikerna hunnit med mer än hälften vid det här laget och så tar man BMW dom finns ju i mångdubbelt. Så jag tycker att diskutionen är helt obarmhärtigt löjlig att säga att massa impotare är skruvade mätare på och allt annat skit som kastas på importbilarna. STÅ PÅ ER SOM HAR IMPORT ÄR BARA ALLT JAG VILL SÄGA FÖR NI HAR GJORT ETT BRA KÖP!!!! TVIVLA ALDRIG MVH:Daniel |
|
Falklander |
Debatten om importerat eller svensksålt är ganska infekterad, det är väldigt lätt att få en mätare skruvad även i svedala, svensksålt är inte längre någon garanti för rätt mil eller äkta servicebok. Vänta 2 år till och alla bmwpriser är justerade till en likvärdig nivå inom hela europa. Marknaden är tvingad även här i norden så enkelt är det. En liten förändring är dock på gång från Bmw, en mätare som kommer att vara MYCKET svår att manipulera för diverse oseriösa (seriösa?) handlare och privatpersoner. Köp med huvudet,köp Bmw |
|
Självklart finns det svensksålda bilar vars mätare justerats! Den stora skillnaden är dock att det är tämligen enkelt att kolla upp bilen här hemma i Sverige. Som svensk i Tyskland är det betydligt svårare att spåra föregående ägare, få tillgång till besiktningspapper och dylika uppgifter. Därför anser de oärliga bilhandlarna i tyskland att svenskar är utsökta offer för diverse bedrägerier. Vänd på scenariot och fundera på hur svenska bilhandlare skulle göra om det kom busslass efter busslass med köpsugna tyskar med pengar på fickan och ont om tid till Sverige för att köpa bil utan att ens provköra! Nu tror jag att de flesta här på forumet vet vad de gör, då Ni är entusiaster och följdaktligen tar reda på allt om era tilltänkta bilar. Men tyvärr är inte alla lika förutseende... Personligen tror jag att importaffären blir en lika dålig affär som att köpa svensksålt. Den enda skillnaden är egentligen att det rör sig om mindre pengar vid importaffären. Lägre inköpspris samt lägre försäljningspris men ungefär samma differens som de svensksålda vagnarna. |
|
|
Det är inte bara vi svenskar som blir drabbade i Tyskland, även tyskarna själv blir lurade. Såg ett program här nere där dom dolde en kamera och skickade in en 18 årig tjej för att köpa sig sin första bil typ opel corsan, clio. På många ställen fick hon inte provköra bilen eller ta den till ett så kallat KFZ-Prüefstelle. Och för er som inte vet vad det är så kan jag meddela att det är motsvarande M-testet i Sverige. Där borde alla som köper bil i tyskland kolla upp sina bilar. Till alla er som blivit lurade....skyll er själva. Är man så j...a korkad så man åker ner på en kafferast bilkåt med en näve pengar bara för snabbast möjligt få med en bil hem samt ett par plattor av det billigaste tyska ölet som finns.Patetiskt. Ni andra som seriöst handlat och blivigt lurade trots alla samtal med bilaffärer. Tut mir leid. Vi svenskar är unika i världen med vårat obyrokratiska sätt att göra affärer. Nu har ju dom flesta svenskar hämtat hem lite skräp och för närvarande så håller polackerna på att ta resten, priserna börjar bli "normala" igen. Hoppas även på att sverige ska gå med i eu så vi kan få ett slut på tjuriga bilhandlare som vägrar ta emot import bilar. Import eller inte, bilarna byggs ju på samma ställe. Sen är det väl skit samma om Heinz, Hassan eller Svensson kört bilen det är väl skicket som räknas. Kina, Kuba ocg sverige dom tre sista kommunist-staterna MVH Christian |
|
| Vet inte om du missat ett par år men vi är faktiskt med i EU så ta och vakna nu så blir vardgan lättar speciellt om man kör IMPORT | |
Acke |
ALLA BMW är import!!! De byggs ju i tyskland. Ej i Sverige. Sen får man ju inte vara hur dum och blåögd som helst om man köper en bil som gått i tyskland. Man kan även bli lurad om man köper svensksålt !! Gäller alla bilmärken BMW 528I E39 Touring 1998 |
|
-->Danne523. Jag har importerar själv fordon, det var inte det jag menade. Jag menar att det är ett himmla gnäll på att importbilar ska vara sämre, det vet förhoppningsvis du också att så är inte fallet, eller tillhör du en av dom som blivit lurade? Många som gnäller har handlat sina bilar utomlands ungefär som jag beskrivit och dom ger import handeln ett dåligt rykte vilket gör att import bilarna blir nervärderade och det vad väl vad denna diskutionen handlade om. angående EU så röstade jag på det som vann, vet väl inte om det gått igenom ännu för jag har inte märkt någon större skillnad. Om din 523i-98 är en importbil försök då att byta in den mot en ny hos BMW, beställ samtidigt en svensk eu-plåt(nummerskylten som alla andra eu-länder har på sina bilar numera)och glöm inte att betala den eu-anpassade momsen.Stanna gärna till på ICA och köp en flaska champagne för att fira. |
|
|
hmm, angående milen , vad säger man om alla dieselbilar från typ -93 som gått '13000' mil??? är tysken så dum att han köper en dieselbil ,o kör 1000mil om året, bara för att det är så kul o köra diesel??? men om man försöker sälja en -92a som gått 28000 (förhoppningsvis ärliga) mil så blir folk avskräckta o tycker man begär för mycke pengar jämfört med den som 'bara' gått 13000mil personligen tycker jag nog att 3000 mil om året är ganska normalt för en dieselbil!! mvh danne |
|
| BMW-Danne, jag håller nog med dig. Men det finns bilar som gått ganska lite. När vi köpte vår BMW hade den gått 9500 mil på 3 år, men sista året hade den bara gått 1000 mil. Detta då den sista ägaren var en äldre dam som inte körde så mycket. Innan dess ägdes den av BMW själva. Nu har den gått 12200 mil och således ganska lite för sin ålder. Vad jag vill säga med detta är att man inte direkt ska avfärda lågmilare som skruvade vrak. Min personliga gissning är att dom som är ute efter att luras med mätarställningen resonerar som du och endast backar bilar som gått betydligt mer än säg 3000 mil om året. | |
pjotor |
Fy f-n, jag har just läst igenom detta forum och jag kan fan inte fatta hur dumma och godtrogna svenskar är, ord ur svensk mun: "nä köp volvo den är svensk å då vet man vad man får".(blääää) Jag har förstått att bor man inom Sveriges gränser så är det omöjligt att skruva en bil, det går inte. Köper man en bil i Tyskland så är bilen i 99 fall av 100 bättre servad och skött där, snåle svensken med sin biltema- katalog börjar väl snart pissa i tanken i hopp om att komma lite längre. Som tur är finns det en minoritet i Sverige som inte är helt j-vla väck. Tack för vettiga ord Anders T och Chris |
| Första gången pappa skulle lämna in sin på service så frågade han på verkstaden: Är det en importerad bil eller är det en BMW? Vilken idiot. Skulle jag köpa en ny bil så skulle jag helt klart åka till Tyskland. | |
| Det var hemskt vad ni förlitar er på M-test. Slängde själv ut en rejäl slant på en m-test och är man inte helt okunnig om bilar så hittar ju inte dom fler fel en vad man själv gör! Fick en rejäl lista på småbagateller som tex( litet skrapmärke på bakskärm!). När jag frågade om motorns skick så sa dom. Den är nog som den ska! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.