|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skriver å min fars vägnar.... Som rubriken säger, oftast vid låga varv och belastning vill den rycka. Har varit inne hos BMW flertalet ggr men de kan inte hitta ngt när de felsöker. Den har även fått uppgraderad mjukvara men det hjälpte inte heller. Det hopplösa är att felet är intermittent. Kör man den hårt och i högre hastigeheter märks problemet ej. Dock om man ligger och kör sakta och försöker glida som man normalt sett kan i en BMW så kan det ibland rycka som f_n. Känns ibland som att den inte växlar ner när den ska och därför ger ifrån sig ryck. Tom medpassagerare har noterat det. BMW själva tycker att pappa är för petig och menar att "lite ryck får man räkna med i en bil som rullat mer än 10000 mil"... Tycker definitivt inte vi då vi alltid kört BMW, även med miltal långt över 20000 mil och de har inte ryckt som E60´n ibland gör. Kan tillägga att när han hängde på husvagnen upplevdes rycken ännu kraftigare vid just låga varv. Har sökt kring ovan problem och noterat ett antal möjliga problem: - Kam-/Vevaxelgivare - Vevhusventiler - Tändspolar ....verkar det troligt ?? Ngn annan som upplever samma symtom eller har ngn idé vad det kan vara? Mvh / | |
| Provat att "nolla" lådan? | |
|
Nej, har inte nollat lådan. Räcker det att bryta strömmen i >20 min som på äldre BMW eller måste man till verkstaden ?? Mvh / |
|
| Man slår på tändningen och håller gasen helt i botten i min 30sek, slår av tändningen. Klart. | |
|
Ska tändningen vara i läget då alla varningslampor lyser etc, läge II ? Får man ngn indikation på att det är utfört ? Mvh / |
|
| Jag stoppar i nyckeln och trycker på start knappen utan att hålla på bromsen, då tänds lampor mm. Tyvärr får du ingen indikation, du får ut och provköra och se om det blev någon skillnad. | |
|
Precis! Prova att nolla lådan med tricket som Robert J skriver. Det har hjälpt för många. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Hej! Jag har samma problem. Funkade det med att "nolla växellådan"? |
|
|
Hej L M Eriksson, Tyvärr så hjälpte det inte. Oerhört irriterande. Har du felsökt eller fått några kloka råd från ngn tex BMW ?? Vore intressant och provköra varandras bilar för och se om det är exakt samma symtom. Då skulle man i samlad trupp köra till BMW för att påtala problemet och få det fixat... Mvh / |
|
|
Skulle kunna vara en defekt spridare. Min ryckte lite i jämn fart, runt 100. Efter mycket letande visade det sig vara en spridare som inte funkat som den skall och gett felindikering ca 70ggr. Är det en diesel kan den även ge lite ryckningar när den renar partikelfiltret och det är helt normalt. |
|
|
Jag har haft bilen inne hos tre olika BMW verkstäder de två första sa att det inte fanns några fel och den sista uppgraderade bilen och sa att är du inte nöjd så återstår bara att byta växellådan!!! Min bil har bara gått 8000mil!! Jag känner även när jag i låg fart tar en skarp kurva att bilen "tuggar"sig igenom kurvan. Har du samma problem? |
|
|
Har de kollat bränslefilter och för-pump? Nivå på oljan i lådan? |
|
|
Hej, kan det inte vara traction/antispinn systemet som strular?? Kan vara så att ABS-systemet och motorstyrningen får en felaktig signal som stryper bilen, vilket medför att det känns som att den "tuggar" i kurvorna. Om jag nu inte har helt fel så sitter det en gyro i bilen. Det kanske är denna som kanske felar?? Även om dagens automatlådor är ganska avancerade så tror jag inte att det är den som orsakar fenomenet (om den inte får en felaktig signal). //Håkan |
|
|
Tjena Håkan, Har faktiskt också varit inne på antispinn systemet. Det är märkligt för det kommer nästan varje gång i en specifik sväng... Kan man felsöka gyron på ngt sätt ?? Mvh / |
|
|
Hej! Har en BMW 520i ( 2008 ) manuell låda har samma problem som ni. Bilen rycker upp till 80km/tim.Det känns som att bilen inte får tillräckligt med bränsle eller att den kvävs. Bilen är bar 3 mån gammal Har ännu inte kontaktat bilverkstad. Mvh Ismet |
|
|
Hej jag har samma problem. Har varit på ett antal olika BMW verkstäder. De hittar inget, och märker inget när de provkör. Har någon lyckats bli av med det? Har nollat lådan, utan framgång! Vill inte sälja den med detta problem, och låta någon hederlig ta över problem men. Men jag måste ta en firmabil nu... Hjäälp |
|
|
Har samma ibland speciellt när motorn kall. tror det är som någon sa bränslebrist. Tror att tändning eller variabla insugen inte hänger med som de skall. tändspole kass?? |
|
|
Har samma fenomen på min men då endast då den är kall och vid väldigt låg belastning. En sorts tvekan när tvåans växel läggs i sedan inget mer. Funkar perfekt annars. 6800mil. |
|
|
Krut-Ove: Har ni fått någon ordning på lådan? Min är lika oxå. Jag har haft den inne nu för att byta momentovandlaren. Den blev bättre med lockupen, men dessa ryckigar vid växling har jag... som om den inte kan bestämma sig om den ska lägga i en annan växel eller inte. Varvräknaren pendlar lite och man länner ryckningar i bilen. Har en e61 -05 10 000mil. |
|
|
Samma problem extremt frustrerande. Innan sommaren lämnades den in på lagning för motorfel och den fick reducerad kraft bmw verkstaden i kristianstad sa det berodde på oupdaterat program (konstig förklaring enligt mig) efter det funkade tills vi åkte på semester i Belgrad började den samma visa och den lämnades in på auktoriserad verkstad där (med tanke på att man skulle köra 2000km med reducerad kraft så var det bästa åtgärden) då bytte dom ut några elektronikdelar som jag inte har en aning om vad de är till MEN idag på en skön kvällsrunda utan någon större press på motorn, låg inte över 3k rpm en enda gång så är det värre än förra gången ryckig som satan ÄNNU mer reducerad kraft och reagerar endast någorlunda på höga varv men är som en traktor på låga. Struligt värre Stiligt med premium men dyrt |
|
|
Kolla spridarna. Är ett välkänt problem. Ger info reducerad power och den går som en påse nötter. Ägare 1 bytade spridarna 2 ggr på min 530 innan 7.000 mil. Peppar peppar så har den gått bra nu i 5 månader och 1.100 mil. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.