AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.602

Att köpa en billig 850?

Sida 1 av 2
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Hej går i tankar att skaffa mig en BMW 850 i framtiden, har kollat länge på 850 priserna och det finns ibland bilar under 50tkr som sägs fungera "bra",? men vad kan man vänta sig för fel om man köper en så billigt 850? Rost, Motor renovering, electronik problem?

Tanken är att göra om den till en besiktad banbil, alltså lätta den ordentligt så om electroniken inte fungarar är inte så farligt men motorn skulle gärna vara OK,

Mvh,
Patrik
Du kan förvönta dig en nerkörd 850 med alla möjliga problem.
En nerkörd 850 kommer utan tvivel att kosta dig mer än de 50k kr du betalar för den i reparationer. Visst man kan göra en del själv, service och putsning och så, men reservdelar är dyyyyyyraaa.
Jag skulle hellre satsa 100-150k kr för en som jag slipper slita ryggen av mig för.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Beror ju alldeles på vad som är felen i den billiga BMW 850:n..
Och på din skruvarvana osv..

Fel såsom "lite hög HC" kan vara ett litet h-vete att hitta enligt vad jag iaf läst om+att det kan bli dyrt i slutändan också.
Stötdämparna är ju dyra(om det är original man suktar efter),men ändå en kostnad man ska ha i åtanke...mm.

BMW 850 har "busssystem" till många el funktioner som är bra iaf ur en synvinkel>>>Att du inte har sjutusenkilometer kabel i den :)

Men om en BMW 850 t.ex inte gått igenom besiktningen på ett bra sätt(eller inte alls varit inne ännu) så skulle jag tveka både en och två ggr innan köp(t.ex för hög HC)...
Men det är ju jag det,finns flertalet händiga gossar som bara skulle rycka på axeln åt det och hänga upp vagnen i garaget och börja skruva direkt ;)
Tid är det enda man har ont om :)

Nja...jag skulle som sagt tveka på BMW 850 som betingar under 50000kr iaf...beror ju på någonting att dessa isf är så billiga.
Ingen slänger iväg en BMW 850 under 50 papp OM den är helt okey och bara behöver "nya stift" eller något annat som säljaren hävdar ;)

ÅTMINSTONE en diagnos hos lämplig(läs kunnig) BMW verkstad är steg 1 anser jag om man har funderingar på "billig 850"..

Mvh Janne.
Jag är väldigt förtjust i modellen men att använda som banbil verkar bara konstigt och med en lättning blir det ganska tokig viktfördelning på en sån stor bil. Reservdelspriserna är ju lite över genomsnittet eftersom det är en udda fågel som inte tillverkas längre.

I min värld lämpar sig E31 år 2008 för söndagsturer med trevligt sällskap till ett klassiskt café på landsbygden. Det är ju trots allt ingen Formel1 motor.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!

Jag har fått den tvivelaktiga förmånen att sitta på huk bakom en BMW 850.

Bilen köpte mig samt en till senare......

Nu är den redo att köra ned till Autobahn en sväng.

En sanning jag står för är. Då var jag en okunnig amatör som inte visste bättre.

Motorn är prima vara. Resten behöver minst 3 års kärlek för att likna något.

85% av alla bilar i Sverige är mer eller mindre vrak. Taffligt renoverade och exporterade hit. Mitt exemplar är ett sådant. Därför har det tagit sådan tid.

GT betyder Grand Tourer och bilen är bara byggd för det. Att nyttja alla 12 cylindrar för att med maximal effektivitet ta sig ifrån motorvägspåfarten upp till farthållarens påkopplande. Sedan slås den av då man ankommit till målet.
Som Stridsvagn S eller något i den stilen. 2.1ton bil på bana + en oanorektisk riktig man bakom ratten är som Stridsvagn S. Den plöjer asfalt.

Skulle jag köpa en banbil idag då vore en E30 det enda alternativet eller en M535i med en Motor Nord-kamaxel. Mycket bättre kontroll.

Lycka till i dina val!
Asken

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Det må vara en riktig koloss till motor men har någon koll på vad en manuell 850 som man gjort plåtren invändigt väger? Tror aldrig att det blir något banmonster men tanken är lite kul.
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Jag tackar för alla svar och tips! =)

Jo jag vet att det skulle finnas många andra mycket lättare bilar att bygga banräser av men jysst för att det skulle vara lite Kul/Galet att bygga av en 850, =)

självklart väger en 850 massor men under allt elekronik kan den inte vara såå mycke tyngre än en motsvarande bil, för vid jämförelse mellan en gjutjärns 6:a M30 och en alu. M70 motor skiljer inte mång 10-tals kg

Så största problemet kommer att vara elektroniken och insprutningen på en billig 850? för vad jag har förstått så är inte rosten den allvarligaste på dessa bilar eller!?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En 850 är en bit tysk bilkultur som väger därefter. Producerad på den tiden plåt var överkomligt. Inredning och kablage väger cirka 245 kilo läste jag någonstans.

Det största problemet med BMW 850 är att så många ägare bara har köpt bilen samt kört tills det rasat. Alltså ointelligenta bilköpare som inte kan läsa en instruktionsbok.

Banbil är en banbil. Då får det vara så.

12 cylindrar gör sig bäst rakt fram. 2 ton bil i en kurva, tänk dig en finlandsfärja som skola vända som en Stridsbåt 90. Länk Stödhjul behövs och gummit på de ordinare hjulen räcker i ½ varv på bana.

Mvh
Asken
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Tycker du gör helt rätt.....
Själv är jag bara positiv till att "raten" försvinner från vägarna. Har sett tillräckligt med skabbiga 8ser på sistone med kepsförsedda personer bakom ratten. Så är det och kommer att vara ett tag framöver. Vem vill inte ha en v12:a när man nyss tagit körkort.......

E34:ns m5 har genomgått det värsta nu verkar det som, väntar till E31:an också rensats på marknaden.

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Varför inte göra banbil!
Finns en gul E31 i tyskland som dom kört långlopp med i många år. Dom hade lagt i M5 v8:an i den. Var med i någon engelskspråkig bmw-tidning för ca ett år sedan.
Har själv lekt med tanken om e31 banbil, men hittills har jag inte lättat nåt seriöst, bara jobbat på mera effekt.
Som dom säger här finns en massa elektronik som kan krångla, men sliter du ur allt o gör eget 'basic' så slipper du det.
Jag kör nu med dubbla MS styrsystem och mekaniska spjäll (och turbo) på motorn, då vet man iallafall vad som händer och varför :-)
Tycker personligen arrangemanget med elspjäll är kass.
Antagligen hade du fått en trevligare banbil om du satte i v8:an istället, den har trevligare karaktär, lägre vikt, och ungefär samma effekt.
Kör så det ryker! :-)
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Det finns en svart 850 banbil med V12:a som går interationellt i Fia GT serien i år, den har ca 500 Hk och lättad med kolfiber dörrar, huv och baklucka.

Diplomerad av leathermaster
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det främsta tecknet på en bra banbil äro väl den lätta vikten samt tillgängligheten på god effekt snabbt? Samt för långlopp så låg förbrukning som möjligt?

Jag tog en körlektion härommånadens för att friska upp kunskaperna lite och då var körpedagogen en vis man. Han sade att ju osäkrare förare desto större behov utav en stor bil. Det slog mig rent paff och sant var det. Jag betraktade min tidigare körstil under 20 år i backspeglen och det var ännu intressantare.

För att nu komma tillbaka till banbil och BMW 850.

En optimal banbil kunna vara E36 323ti Compact. 170hk sexa i grunden. 35 kkr för ett halvvrak? Detaljer som icke behövas demonteras samt putsas upp. Försäljes lämpligtvis på AP-börsen och inbringar kanhända 20kkr på ett år? Bilen nyttjas ENKOM som banbil och kunna därför registreras därefter.

Därefter kontaktas firma ESS. En kompressor monteras samt att man ber dem optimera effekten för en M3 E30 bakaxel. Gissningsvis erhålles 270-300DIN-hästkrafter på bakaxeln och gissa vem som åker bra banbil sedan?

Hälften så tung, lika mycket hästkrafter samt till under halva kostnaden mot att bygga en 850 som banbil. Med lika mycket hkr på bakaxeln.

Däremot en 2:93-bakaxel på en manuell 850. Fina tider erhålles:)
Mvh
Asken
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Jag köpte en billig 850. 25 000kr, 9000 mil. "lätt" risig.

Haft den i 1,5 år och aldrig fått den genom bes.
Det som bytts är
Kattar
Databoxar
x antal givare
bensinpumpar(snart)
lambdasonder
lmm

Bilen var dåligt skött från början. Hade jag hittat den mekanikern jag har nu direkt hade bilen hamnat långt under 50k. Men det har varit många vevor på olka verkstäder.

Att köpa en halvt nerkörd tycker inte jag är några större problem så länge man har någon som förstår sig på den. Verkar va få människor som vet hur den ska mekas med..
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En E31 som banåka bil låter riktigt läckert, estetiskt sett i alla fall!
Vilken slags körning tänker du på? Åka på banträffar och köra för skojs skull? I så fall kanske det inte gör så mycket att det inte är den snabbaste bilen runt, är du nöjd så har du säkert riktigt kul ändå!

Men skall man köpa ett lik bör man kanske vara yrkesmekaniker eller ha motsvarande kompetens, om man får tag på ett krångel-ex som ChristianF verkar ha råkat ut för..

347
Hellboy
440i GC -18
ChristianF:
9000mil o risig? Den låter skruvad så det står härliga till...
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Hehe, troligtvis inte skruvad då den ägts av en rik snubbe och den har bara en ägare

Är från spanien. Lite annan bil-kultur där. "Backa till det tar emot..."
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
en seriöst ombyggd e31 kan faktiskt funka bra även på bana. Inte mitt första val..men visst kan man få en sådan att gå bra ;)
Asken du har rätt förutom ang motorn..ess?? tycker dom plockar rellativt lite effekt ut sina sattser
Men till en campis heter receptet s50 alt s60 och dom snurrorna funkar bra även till e31an. Och trimm köper man från tyskland eller usa...det går att hitta värre prylar till bättre priser än man gör hos motornod eller övriga ställe här i landet.
Men är man 110% seriös så köper man Porsche istället ;)
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Kolla denna:
Länk
Jag är ju inge hejare på finska men av vilken anledning använder dom M52:an? Amerikansk V8 skottar väl på rätt bra oxå.

Puh vilket jobb, mer än en vinter för att knåpa ihop denna maskin. Helst klart häftigt bygge.

The way we see the problem is the problem.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Med lite hjälp av Google Translator Länk är det lättare för oss som inte kan finska :)