AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.056

Vilka friktionsdäck är det som gäller i år?

Sida 4 av 4
el
6
elo_bmw
BMW 520i-04
Jag skaffade Gislaved EuroFrost 3 till min E60-04. Kört ca 130 mil då temperaturen var kring 0gr.C. Det kanske är tidigt att dra några slutsatser, men det känns bra.

Bestämde mig för länge sedan för Gislaveds friktionsdäck, men visste inte riktigt om det skulle bli SoftFrost3 eller EuroFrost3. Pratade med ett flertal däckförsäljare och fick tips om att Eurofrost skulle passa bättre för södra Sverige, då SoftFrost3 är alldeles för mjuka och bäst lämpade för klimatet uppåt landet.

MVH,

/Elo
ro
59
rochley
530 DA Touring -99
325 -88
Själv lade jag igår under min 530d -99a nya Nokian Hakkapeliitta R 205/60 16 och vågar absolut rekommendera dom. Jag säljer däck i mitt eget företag och har därför fått möjlighet att prova olika märken. Körde 4-5 år med michelin x-ice men eftersom jag fick däcken av nokian lade jag dom under bilen och är mycket nöjd med grepp, ljudnivå och stabilitet.
St
130
Stefan T
M135i -13
Jag beställde Gislaved Soft Frost 3 till min 120d, får dem imorgon. Ska bli spännande att testa dem, har ju fått bra kritik för de förutsättningar som gäller i Stockholm.
na
630
navi
BMW325xi -06
Har just varit uppe i Dalarna över helgen och där fick jag en rejäl test av min nya Nokian Hakkapelliita R 205/50-17. De fungerade väldigt bra på riktigt glashala landsvägen mellan Skattungbyn och Orsa. Det hade duggregnat på eftermiddagen och sedan frusit på. Jag hade inga problem med väglaget, men det kändes att det var rejält halt.
Sedan hade det snöat i Söndags morse så då fick jag prova greppet på packad snö och det var inget problem alls.
Hemvägen mot Stockholm var det blött halva vägen och sedan torr asfalt.
Tyst och bekvämt.
Jag tycker att däcken känns stabilare än mina gamla Hakka Rsi av samma dimension.
Klart nöjd i alla fall.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
elo_bmw: mer erfarenheter av eurufrost 3? jag bor ju lite längre norrut ( jönköping ) men de kanske är lämpliga ändå?

någon som vet hur förra årets x-ice är?
el
6
elo_bmw
BMW 520i-04
Bag, jag är faktiskt nöjd med mina Eurofrost 3. Mycket bra väghållning på blötsnön och blixthalka. Ni har väl liknande klimatförhållanden ca 20mil norr om oss. Jag tror att eurofrost3 passar bra för din bil oxå. Köpte mina uppe hos er på Alven-Ingvarsson i Smålandsstenar (billigast i hela riket).

lycka till med valet!

/Elo
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
det blev eurofrost 3 än så länge känns de bra men har bara kört några mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.