|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Trots att vi fortfarande är kvar i augusti så har jag börjat fundera på vinterdäck...Behöver en ny uppsättning i 235/45-17 till M5:an då de Dunlop SP WinterSport jag körde på förra vintern inte har så mycket kvar att ge. Har kollat igenom ett par gamla trådar samt läst några däcktester från de senaste åren och mitt spontana val hamnade på Continental WinterContact TS 810. Någon som andra åsikter eller har koll på om det finns något nytt däck som kommer att bli årets testvinnare? ___ //Ulf | |
|
jag hade funderat på Mich X-ice , de är lite mer "nordiska" än TS810 med grövre mönster etc, men å andra sidan bättre när det verkligen behövs. enda friktionsdäcket jag litar på. |
|
|
Continental låter som ett bra val... Men utvecklingen går framåt, så att bergsäkert säga att detta däck kommer att vinna i år igen är naturligtvis osäkert,men däcket är säkert bland topptrion i år också. Mvh Janne. |
|
|
HFR: nu brukar ju de testresultat tidningarna visar variera lite men i Teknikens Värld så får inte X-ice speciellt bra betyg, sämre på allt utom slaskplaning och rullmotstånd och det sistnämnda har låg prioritet för mig. TS 810 bättre på snö och is och självklart överlägsen på blött och torrt. TS 810 är testvinnare medan X-ice hamar på plats 12 av 14. Länk ___ //Ulf |
|
| I skånsk vinter så tycker jag Michelin Alpin är ett riktigt bra val. Jag kunde inte vara mer nöjd med mina. Slitstyrkan samt komforten är framförallt imponerande och de är inne på den 3:e säsongen nu. | |
|
wendtan: har du Primacy eller Pilot Alpin? Hade själv Pilot Alpin för 5-6 år sedan på min 540 i samma dimension som jag ska ha till M5:an och dom var helt ok. I däcktesten jag länkar till ovan så är Primacy Alpin som är med och dom kommer på delad 4:e plats och har liknande betyg som Conti på barmark men når inte upp till Conti på snö och is (vilket det var två dagar förra vintern ;) ___ //Ulf |
|
|
Primacy alpin har vi på båda bilarna på vinterhalvåret. Jag tycker fästet på snö är fullt godkännt, men jag har iof inte provat Conti däcken. De är spökligt tysta, och som sagt väldigt slitstarka. Rekomenderas varmt! Länk |
|
|
Ulf: För oss nere i söder gäller i princip två typer av däck, lite beroende på hur och var man kör. Antingen gäller riktigt bra dubbdäck eller odubbade däck som är mer anspassade för europeisk vinter. Undvik de mer mjukare däcken som blir alldeles för instabila och rent av livsfarliga på barmark när tempen ligger på 5-10+ grader. Har mycket dåliga erfarenheter av nya Bridgestone Blizzak Nordic, som annars klarat sig bra i tester, på vår andra bil ifrån förra vintern som var väldigt snöfattig. På min 320 körde jag med Conti TS-810 under två säsonger med detta däck. Ena säsongen (05/06) var extrem för oss skåningar med mycket snö och riktigt vinterväglag ända in i början av April. Den andra vintern var extrem åt andra hållet med mycket barmark och regn. Däcket är verkligen bra i båda situationerna, och stabilt även vid 15-20+grader. Enda nackdelen med TS-810 är rullmotståndet som var högre än på mina andra vinterdäck. Bensinförbrukningen går upp med mellan 0.5-1dL/mil så fort TS-810 ligger på, detta trots att dimensionen är smalare än sommarhjulen. Michelin gör ju generellt bra däck men jag vet i tusan om de motiverar prisskillnaden som i vissa fall kan skilja uppåt 500kr jämfört med Continental. Tänkte också investera i nya v-däck till T5:an i år, men jag väntar in testerna. Nackdelen är bara att testvinnarna har en tendens att säljas slut på nolltid :-( |
|
|
det finns inget "bästa däcket" (alla däck har för och nackdelar) Har varit på däcktest i våras och testat dom flersta däcken. Kom fram till att Nokia hade det däcket med bäst grepp i (bättre än vissa dubbdäck) men kanske var lite högre vägljud i. bästa allaronund däcket var nog Yokohama. Goodyears Ultragrip 7 var halast. Dubbdäck är det dock goodyear eller nokia som gäller! (nokia var bäst grepp men mest vägljud) Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
I vintras rullade Jag på TS810S. Ett utomordentligt bra friktionsdäck. Det blir samma däck i år. Det är tyst, komfortabelt ,har bra drivgrepp på de flesta vinterväglag. det snackar också till en, man känner precis när gränsen är nådd, det kommer inte som en överraskning. Nu bor Jag i skåne och här var barmarken dominerande senaste vintern. Hur det passar längre norrut i landet vill jag inte uttala mig om. Prisvärt är det också då de europeiska friktionsdäcken tillverkas i stora upplagor. Priset för ett däck i 255/35 R18 är bara lite drygt 2000 spänn. |
|
|
Continental: antingen så har priserna gått upp en del sedan förra året eller så har du andra rabatter...Jag är ute efter 235/45-17 och dom ligger kring 2 lappar styck. Den dimension du nämner kostar ca. 2900kr/st på Däckonline och dom brukar ju ändå ligga lågt prismässigt. ___ //Ulf |
|
gretzky |
Kommer minst 2 nyheter nu i höst, Michelin X-Ice2 och Nokian Hakka R. Har provat båda och lägger nog mina slantar på nya Michedäcket! |
|
Däck on line är inte speciellt billiga, iaf inte på vinterdäck 195/65-15 Hakka 4 tar de 1250:- för, min gummigubbe tar 975:- monterat och klart, han tar 1240.- för Hakka 5 och de finns inte ens på DoL |
|
|
E36: när det gäller dubbdäck är det som du säger eftersom dessa inte säljs i en stor del av Europa. Odubbade och då främst de som är anpassade för (central) europeiskt klimat har dom ett större utbud av och då är också priserna lägre. På de däck jag jämfört så har jag inte sett någon annan handlare som legat lägre än Däckonline men letar man så går det säkert att hitta... ___ //Ulf |
|
|
Vad jag menar är att man inte blint ska skrika "handla på Däckonline, de är billigast" som många gör. Kompisen med en MB 124 hade köpt enligt han skitbilliga budgetdäck (sommar) på DoL, det visade att samma däck fanns hos nämnda gummigubbe monterat och klart till ett lägre pris, så när hans däcjk var monterade och klara hade han nästan betalt dubbla omgångar hos vår gummigubbe.. Däremot har de många ggr riktigt bra pris, och jag har faktiskt själv handlat av de vid 2 tillfällen, det är dock flera år sen och kommer inte att göra det igen |
|
|
E36: visst kan så vara fallet och själv handlar jag aldrig på Däckonline utan av min lokala däckfirma. Han tar något mer för däcken men då ingår ju precis som du säger montering och service. Vad jag ville komma till i min kommentar ovan var att det pris Continental nämnde kändes orimligt lågt då jag surfat runt på ett antal av de som säljer däck på nätet och det billigaste jag hittade var Däckonline. Dom brukar ligga lågt prismässigt men självklart finns det undantag. ___ //Ulf |
|
| Jag kommer köra på nya Nokian Hakka R 225/45 R17. Är rädd att bilen kommer få väghållning som en svävare, men ville ha lite extra grepp de få dagar det verkligen är halt. Egentligen skulle man kanske stått ut med rasslet och valt dubbat... | |
| Bridgstone Nordic finns ju tyvärr inte i den dimensionen så Bridgestone Lm25Xl är det som gäller för dig.. Sitter på jobbet och det är vad vi rekomenderar! | |
| Du kan ju iof slänga på 225/45-17 då funkar Bridgestone Nordic! | |
| Skulle för de som åker mera rekommendera Vredstein mycket bra däck, det bästa jag kört på, och för dem som inte har den otroligt feta plånboken så är Green Diamond jävligt bra, svensktillverkade däck, med aluminium flisor injutna i däcket som ger ett mycket bra grepp, men fortfarande friktionsdäck. kör på dem sj och är mycket nöjd// | |
| Är också inne på conti ts810.. Dribblar med olika fabrikat med dubb men de flesta känns svajjiga som attan. Vintrarna här uppe i norrland går ju också mot lite sydslask så dom kanske passar. Vill ha ett stabilt däck även på vintern så då kanske man måste på de här europeiska dubbfria alternativen. Högre hastighetsklass och något hårdare.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.