|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Haha... Hittade? ;) | |
|
Resultat Dubbade 1. Nokian Hakka 5 2. Michelin X-Ice North 2. Vredestein Arctrac 4. Conti WinterViking 2 4. GoodYear UG Extreme Odubbade: 1. Conti VikingContact 5 2. Michelin X-Ice XI2 2. Nokian Hakka R 4. Bridgestone Blizzak Nordic 4. Gislaved Soft Frost 3 6. Conti WinterContact TS810 ___ //Ulf |
|
|
Var först inne på dubbfria Conti från däckonline, men nu får det nog bli Hakka 5 eller Michelin X-ice från nordendäck! Vilka brukar hålla bäst, Michelin eller Nokian? __________ |
|
| Någon som vet om Hankook W300 Länk är bra? | |
| Hittade ett test Länk medelbra resultat | |
|
Nu är nya däck beställda och det blev till slut Michelins nya X-Ice XI2. Prismässigt var det inte mycket som skillde jämfört med TS-810 men något (förmodat) bättre vintervägsegenskaper blev det avgörande. Fick SMS av min däckkille att dom nu är monterade på mina style 66 så om ett par veckor blir det nog dags att skifta... ___ //Ulf |
|
|
Om ni pratar Hankook, titta hellre på W440. Har det på bägge bilarna och det har fungerat väldigt bra. Iofs så rullar jag mycket norröver (packad snö), men jag har aldrig stött på ett tillfälle då jag inte varit nöjd med greppet. Har gått upp en del i pris för säsongen 2008... Länk MVH Magnus Västerås |
|
|
Ett friktionsdäck glömde ju jag att skriva, men det märkte ni nog... Sorry. /Magnus Västerås |
|
|
Kan ju referera till Teknikens Världs senaste test av några dubbfria vinterdäck...i nr 22,dvs ute nu... 1:Gislaved Soft frost 3. 2:Nokian Hakkapelitta R 3:Semperit Speed Grip 4:Michelin X-ice 2 5:Hankook Winter i*cept 6:Falken Espia EP-03 7:Pirelli Winter Icestorm 8:a och obönhörligt sämst av det testade däcken>>>Nankang Runsafa SN-1...sämst i sex av elva testmoment talar sitt tydliga språk.. Mvh Janne. |
|
|
Janne: jag fick också tidningen i lådan häromdagen och det som fövånade mig är att Conti TS-810 som dom hyllade förra året inte ens är med i årets test. Att notera är också att placering 1-4 ligger inom 6 poäng medan det skiljer 15 poäng mellan placering 4 och 5. 1. 81p 2. 78p 3. 76p 4. 75p 5. 60p 6. 54p 7. 49p 8. 42p ___ //Ulf |
|
|
Ulf: Mjo...tyckte också valen av testade däck var lite underlig...BÅDE på dubbdäckstestet och friktionsdäckstestet.. Hmm,de ville väl göra en "grej" av att man inte ska handla "lågprisvarianterna" i alla fall... Mvh Janne. |
|
| är det bara jag som tycker det är förrvirrande med alla snarlika beteckningar på modellerna? | |
| ingen som har lite mer specifik info från teknikens världs test? lutar lite mot michelin just nu men semperit verkar ju prisvärt. | |
| Janne T: menar du X-ice 12? | |
| Jag har nu kört lite hårdare med mina Michelin Pilot Alpin PA3 och på barmark är dom riktigt grymma! Helnöjd än så länge men har ännu inte provat vinterväglag... | |
|
Med anledning av Teknikens Världs val av däck i årets test skickade jag en fråga till tidningen om varför inte Conti TS-810 var med i testen eftersom dom var förra årets vinnare. Skickade även med en kommentar att jag i testerna saknar kommentarer om det faktum att olika däck passar bättre på olika typer av bilar, t ex att vissa däck som är för mjuka kan vara olämpliga på större eller motorstarkare bilar. Här är svaret jag fick: Hej Ulf Precis som jag skrev i den inledande texten var tanken med årets test att jämföra billiga interdäck med några få etablerade premiumdäck. Bland de dubbade var Continental det självklara valet eftersom det var regerande testvinnare från 2007. Bland de dubbade blev Gislaved Soft Frost 3 valet för att det är nytt för året och brukar befinna sig i den absoluta toppen i det dubbfria segmentet. Att TS810/TS830 inte finns med beror på att vi inte testade centraleuropeiska vinterdäck i år. Och jag vill verkligen förtydliga att vi alltid försöker ta med föregående års testvinnare, när de ryms inom ramarna för testet som ska utföras. Vilket TS810/830 inte gjorde i år, eftersom konkurrensen bland de dubbfria helt bestod av så kallade nordiska dubbfria däck. När det gäller vinterdäck till så pass motorstarka bilar som BMW M5 så kommer problemet att bestå, helt enkelt för att ett vinterdäck alltid behöver vara mjukare än sommardäck (med dagens tekniska nivå) för att ge vintergrepp. Tro mig, jag känner till problematiken, men någon bra lösning finns inte just nu då även de hårdaste vinterdäcken upplevs som lite mjuka. När det gäller att råda om vilken typ av däck som passar på vilken bil så har du helt rätt och jag lovar att vi ska försöka bli bättre på den punkten. Just nu har mycket fokus legat på att få folk att välja rätt däck utifrån de förutsättningar som väglaget i deras närområde ger, men vi ska gå vidare. Trevlig helg Linus Pröjtz Teknikens Värld ___ //Ulf |
|
|
Har kört en vecka nu med mina X-Ice 2 men än så länge enbart lugnt. Känns stabila och framförallt är dom väldigt tysta. Återkommer med reflektioner vid lite hårdare körning samt vinterväglad om det blir något sådant i år... ___ //Ulf |
|
| Är på G att skaffa en 120dM och tittar i så fall på Gislaved Softfrost 3. De bör passa bra här i Halland där vi nästan aldrig har någon snö och oftast plusgrader. Väglaget är oftast vått men då och då helt torrt. | |
| kör med pirelli sottozero 105 V M+S 245/45-R19 ,275/40-R19 de funkar bra. | |
| Gorban: är inte michelin x-ice12 bättre på våt asfalt? men lite dyrare också? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.