|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Green diamond Jag har en uppsättning 205/55-16 över som heter green diamond. har inte testat dom men det ser ut som man kört i krossat glas med dom. Själv har ja Conti dubbfritt på bilen... har dock inte hunnit testa dom vintertid Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Nokian RSi utan tvekan. Jag har 600 mil med dessa i ryggen och maken till däck får man leta efter. Det äro specialutvecklat m. h. t. elektroniska hjälpsystem såsom DSC, DTC, HDC, EMC samt GMC. Se mer på nokian.se Tyst samt ypperligt grepp även i hala branta partier medelst is. Sedan så gynnar man ju den Nordiska produktionen, icke fel det heller såsom bonus. Lycka till i dina val, välskriven blogg förresten! Asken |
|
|
Håller med Asken om att RSi'orna är bra grejer, dock är de rejält mjuka när temperaturerna kommer upp i 5-10 +grader. på en lättare och motorsvag bil som alltid körs lugnt är de ett bra val. x-ice gör samma grej fast är inte lika mjuka. ingen av dessa är dock lika stabila på barmark som ett "EU-vinterdäck". när det verkligen gäller i halka är det omvänt förhållande. |
|
| hade jag kostat på 17" i tex 225/45 hade jag nog provat TS810, som många skriver, verkar vara ett bra däck på en tyngre, modernare bil och de klarar de temperaturer som vi har 90% av tiden i skåne-vintern. | |
|
MEN RSi har iår fått sällskap av det helt nya R från Nokian så tills det är testat av TV/AMS ligger jag lågt dock är ju som bekant RSi inte bäst när det gäller barmark och våt asfalt .. Så antingen RSi ( igen) eller helt nya R ( eller om det finns nån annan vinnare i TV/AMS tester) blir det för min del Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
GM: RSi måste ju vara bättre än R...det är ju fler bokstäver ;) HFR: det är ju den skånska oftast milda vintern i kombination med 1900kg och 400hk som gör att ett EU-vinterdäck känns som det logiska valet. Kan i de flesta fall hoppa över att köra med bilen om det är snökaos och har en annan bil med 16" dubbat. ___ //Ulf |
|
|
Lite O/T med tanke på diverse tidskrifter och kanhända även journalisternas vardag, nämligen stress och fullständigt mördande konkurrans(idoti om Ni frågar mig, det blir inget sunt reflekterande samt vinstmarginaler kvar till långsiktig produktutveckling på det viset) ifrån samtlig Europeisk motorpress. Hur ska de då kunna hinna köra kanhända upp till 100.000km på ett däck för att rapportera helheten. Det var så långt en taxichaufför i staden Björneborg hade kommit på sina RSi innan de var helt slut. Jag mätte själv medelst en svensk enkrona... Vid mer än 5 plusgrader i 2 veckor så sätter jag på sommarhjulen. Växthuseffekten haver både goda och dåliga sidor:) Mönstret på RSi påminner väldigt mycket om Goodyears friktionsdäck på mitten utav 1990-talet. Det höll närmare 100.000km och var tyst såsom ett sommardäck och hade grepp såsom ett nytt Bridgestone Blizzak (det äro välfungerande i 15.000km enligt min egen subjektiva åsikt.). Lycka till Programmer! Asken Mvh Asken |
|
| Skillnaden mellan Hakka R och föregångaren RSi är just stabiliteten. Det fanns ju en del klagomål att de blir mjukare och ostabilare just. Och det är det som ska vara åtgärdat i det nya R. Bättre stabilitet. Funderar själv skarpt på sånna. | |
| Länk Vad sägs om marshal? Är det något att ha? | |
| Nokian WR Länk funkar bra på barmark oavsett temp och funkar bra även i Autobahn-hastighet. Har dock ingen erfarenhet av dem på snö & is. | |
| Jag har haft WR på min förra bil, tyckte dom var bra även på is och snö. Nokian WR köper jag gärna en gång till. | |
| Henke: Marshal är Kumhos budgetmärke, mitt svar på din fråga blir: helst inte | |
|
Någon som vet lite mer om vinterdäck Gislaved Eurofrost 3? Är se lämpliga för användning i södra Sverige? /Elo |
|
|
kör också på Nokian WR. rullar kanon. mycket stabila. toppade bilen på autobahn med dom, hur säkert som helst. sommardäck å andra sidan är en annan sak. men det är en annan tråd det. |
|
|
När brukar tidningarna släppa årets tester? __________ |
|
|
weeeman: Oktobers mitt väl? Nu litar jag mer på autopowers samlade kompetens än biltidningar. Jag vet att fler än 1 motorjournalist holkar på AP emellanåt:) Mvh Asken |
|
| Aftonbladets test: Länk | |
|
Kan förtydliga att de dubblösa däck som testas på AB är: Continental - VikingContact5 Michelin - X-Ice XI2 Nokian - Hakkapeliitta R (Vilken stavning!) Bridgestone - Blizzak Nordic WN-01 Gislaved - Soft Frost 3 Continental - WinterContact TS810 __________________________________________ Vredenstein - Nord-Trac Yokohama - Ice Guard ig20 Pirelli- Icestorm 3 Federal - Himalaya WS1 Goodride - R-VH680 Nu vet jag inte hur mycket info man får sprida om testet men ett av däcken fick tre plus och resten 2 eller sämre. I topp hamnade de dubbade där fem däck fick fyra plus. |
|
| Vilka dubbdäck var i topp i ABs test? | |
| Hittade en bra länk Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.