|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hmm. Den här läsningen gjorde knappast mitt sug efter en Alfa, och kanske i synnerhet en 156 för att tåla bruks, mindre. Vet dock inte än om jag ska köpa en tidig billig för att ha som andrabil eller ersätta 528´n med en lite nyare och dyrare. Är det någon som vet bra service-ställen för Alfa i Kronobergs län? Jag fixar det mesta själv, men ett kamremsbyte på en modernare bil än E30 med M20 vill jag inte ge mig på själv. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Som svar på min egen fråga kan så har Alvesta Bilservice (ABS) stor erfarenhet och vana av Alfa Romeo. Passar mig utmärkt då en svåger jobbar där. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Alfan gick, tro det eller ej, rakt genom besiktning med en "etta" för spricka i vindrutan, men det visste jag ju sedan tidigare. Davve, jag tycker absolut att du skall ge det en chans. Jämfört med E39 tror jag dock att du kommer uppleva alfan som rätt obekväm och trång. Jag jämförde snarast med E36 vilket är en mer jämnbördig motståndare. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Visst är 528´n jättebekväm och rymlig, personligen drar jag mig dock inte från att köra långt med min andra bil som är definitionen själv av obekväm, bullrig och stötig, en 205 GTI. Men jag måste förstås ta hänsyn till min fru och mina barn också, men faktum är att vi inte behöver en så stor bil som 528´n då bägge barnen är så pass gamla att de numera åker framåtvända i baksätet. En aningen mindre bil hade gått bra. Alfa 156 har fått fin kritik för rullkomfort och framstolar i gamla tester, fast det är förstås i jämförelse med andra mellanklassare. I den jämförelsen fick den också mindre bra kritik för utrymmen och upplevd kvalitet på vissa detaljer av inredningen. Det är ca 10 år sedan jag testade en 156, då gillade jag den jättemycket och intrycken har satt sig kvar någonstans långt inne, det är inte många bilar som fastnat så i medvetandet! Får väl ta och kika närmare på en igen, man har ju fått ökade krav och andra preferenser under åren som gått. 156 står också i bra pris, och det är förstås också lockande. Jag kommer dock inte gråta om 528´n skulle bli svårsåld. Det är en skön bil. Tyvärr får jag alltid ett sug att byta bil när jag haft dem i ett halvår... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Känner igen suget.. jag brukar inte klara mig mer än 3 månader innan jag börjar tröttna :P Framstolarna är inte direkt obekväma men jag kan tänka mig att man är rätt risig i ryggen efter en längre tur. Inte lika bra inställningsmöjligheter som på BMW heller. Baksätet är trångt, kan inte uttala mig om sittkomforten i dynorna då jag aldrig suttit där. De två saker jag stör mig mest på med bilen är: * Idiotin i att bakluckan endast kan öppnas inifrån kupén eller genom att först fälla undan Alfa-emblemet och därefter låsa upp med nyckeln. Enormt störigt! * Påfyllningen till spolarvätskan består av ett pyttelitet hål (ungefär som en tiokrona i diameter), och bilen konsumerar helt bisarra mängder spolarvätska eftersom den av någon outgrundlig anledning alltid BÖRJAR med att spola på strålkastarna innan den börjar spola på vindrutan. Idioti. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Aha. Det finns alltså lite italiensk ingenjörskonst kvar även på lyftet 156. På min allra första bil som var en Fiat Croma (vi råkade buda på en aktion...) så fanns det stolsvärme. Funktionen var dock genom-usel för att den var styrd på timer. Ca 1 min var stolsvärmen igång innan den stängdes av automatiskt, och sedan gick den inte att få igång igen utan att stänga av bilen och starta igen. Man hann aldrig känna av värmen! Det där med bagagelucke-öppning känner jag igen. Störde mig jättemycket på min Saab Aero, öppna på knapp vid förarplats, eller vrida om med nyckel där bak på luckan. Så även på Alfa alltså, med ett emblem i vägen dessutom! Fast jag kanske kan leva med detta? ;) Och det där med spolningen låter inte bra, kanske t.o.m. ett problem. Det blir alltså en fördröjning innan man får spolarvätska på rutan? Det vill man ju ha omedelbart efter ett långtradarmöte t.ex. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Det är bara att koppla loss kabeln till lyktorns spolarmotor... Javisst kunde man ha öppning av bakluckan med ett handtag i luckan , men att låset är under emblemet är bra av anledningen att du slipper skit i låset och mindre risk för frysning av låset i vinteertid... därmot håller jag inte med om kritiken gällandes framsäten framförallt i jämförelse med BMW:s dito , jag hade en e36 coupe -98 med clubsportpaket och där gick det inte att justera svankstöd och eftersom jag har knappt nån svank så blev det olidligt efter bara 3 mil att köra så bytte jag bort bilen , men det har visserligen lite att göra med hur man ä byggd ,koppsstorlek osv. alla kan inte sitta bekvämt i alla bilar ... /Juha /Juha en inbiten Alfisti som ska ge BMW en ärlig chans... |
|
|
Det blev ingen 156 förra gången jag skrev här i tråden, det blev en 540 istället. Nu är 540´n såld och jag är nu på biljakt igen, och en 156 hägrar nere i Trelleborg. Länk Verkar ju oerhört prisvärd om allt fungerar på den. Fyll gärna på med mer erfarenheter kring modellen! ------ BMW CS #04839 |
|
|
Davve det finns andra märken som gör att du sover bättre.Min åsikt:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Alfan i Trelleborg är ju köpvärd. Detta är den läckraste färg man kan ha en Alfa 156 i, kanske i konkurrens med Azuro Nuvolari. Trucker, jag håller med om att det finns märken som gör att man sover bättre. Med en Alfa så vill man ju alltid ut och köra... Svänga, njuta av sången. Cuore Sportivo - för böfvelen /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Tyvärr fanns det inga vinterhjul till Alfan jag länkade till, och en snabb sökning på Blocket gav en träff tio mil åt ett annat håll hemifrån och jag har inte lust att köra 70 mil totalt för att få ihop det... Firman var också ärlig med att kupéfläkten lät illa, så just den fina isblåa hoppar jag nog. Men det finns en annan... Trucker. Sådär får du inte skriva! ;) Jag har alltid velat ha en Alfa någon gång, Italiens motsvarighet till BMW. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Vinterdäcken är väl nära: Länk Ljusblå is tha shit, och jag är spekulant sen när du ska sälja den /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
kupefläkten är enkel att byta/laga och den kostar inte många pengar... vinterdäck finns det gått om att köpa... /Juha |
|
|
De där vinterhjulen missade jag, Trelleborg är ju nära Trelleborg. ;) Om fläkten är enkel att byta så är bilen såklart intressant igen. Visst finns det massvis med vinterdäck, men Alfa-fälgar? Och den där isblåa är verkligen ruskigt läcker! Tja, idag är det för sent för denna vagn, men till helgen kanske då. Jag skriver kanske, för den isblå kommer bli dyrare än den andra 156´n jag har på g som också är nybes, redan har vinterdäck och är nyskattad och påställd. Ingen dragkrok på den men istället motorvärmare. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Beggade fläktar finner du här=Länk den sitter i passagerar foturymmet lättillgänglig =piece of cake att byta ! /Juha tillbaka i Alfaträsket... |
|
|
En babyblå 156:a till det priset är ju klart intressant! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Det kanske är läge att hänvisa till Club Alfa Romeos forum där just denna undersköna blå färg diskuteras... Trevlig läsning, Juha>> Jag har fortfarande svårt att komma över att jag sålde min Alfa Romeo 33 1,7S QV 16V Permanent 4 - du vet vilken /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Mitt andra alternativ är vinröd metallic och (privat-) säljaren verkar både seriös och trevlig. Båda bilarna är helt original, har gått ungefär lika långt och kamremmen är bytt relativt nyligen på båda, den blå har dragkrok (vilket jag har glädje av), den röda har istället motorvärmare (vilket jag också har glädje av och borgar för mindre motorslitage). Den blå kommer att bli någon tusing dyrare total sett då den är avställd och saknar vinterhjul. Ska man gå på färg (den blå) eller förnuft (den vinröda)? Ska surfa in på Alfa-forumen och läsa mer. Jag antar att den blå färgen antingen är älskad eller hatad? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Nä, när det gäller Alfagemenskapen är sällan färger hatade eller älskade. Alfisti här uppe i norr är en fridlyst art och där är man mest tacksam över att det finns andra som fallit för den italienska skönheten. :o) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ja du , Thomas , vet vad du menar... tillbaka i Alfaträsket... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.